• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-07-17 19:06:36 följande:

"Lars Adaktusson "bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet"

Lagstadgad rätt skulle innebära att en arbetsgivare inte får neka personer anställning p.g.a vägran att befatta sig med arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen (pga religion/samvete). Det är detta som det mål som Ellinor Grimmarks driver handlar om.  

Vart har du tagit citatet ifrån?

Nej, det innebär inget sådant och fallet som Ellinor Grimmarks driver är irrelevant... det du gör nu är att ta vad som helst som blott involverar samvetsfrihet och menar att det är representativt för samvetsfrihet per se - ganska precis som när en islamofob väljer ut sina fall och låter dem representera Islam per se.

Min förfrågan var politiska dokument. Ingenting annat är relevant i fallet KD och Lars Adaktusson liksom för samvetsfrihet per se.

Tills dess bjuder jag på andra juridiska dokument:

>>Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet

1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.

2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter.<<

(PDF-fil) https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf&ved=2ahUKEwiwvtrVv7zjAhUjyKYKHQJFDzwQFjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw0egKjFDTsVPnf77IFNlOGi

Sedan kan du fråga dig själv om det är rimligt att tolka det som att arbetsgivaren blir tvingad att anställa någon som åberopar samvetsfrihet. Men det är nog bäst att jag ger dig svaret...

- Om en arbetsgivare I BEHOV av en barnmorska SOM utför aborter... istället anställer (läs: tvingas att anställa) en barnmorska som inte utför aborter - då överträder det juridiskt punkt två (>>hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter<<)

- Om dock en läkare UTAN BEHOV av en barnmorska som utför aborter... vägrar att anställa en barnmorska för att hen inte utför aborter - DÅ kan det absolut gå att åberopa samvetsfrihet (om alternativet fanns i Sverige).

För vad är poängen i det sista fallet precis ovanför? Ska denna barnmorska inte kunna bidra med två extra händer i all övrig vård (och i ett sammanhang där barnmorskor är ett nästan akut bristyrke) av rent poänglösa principer?

He, även sådant som raster är en lagstadgad rätt. Betyder det att jag kan gå till vilken arbetsplats som helst som jag har yrkeskompetens för, och helt enkelt tvinga mig till en anställning genom att åberopa denna lagstadgade rätt? - eller kan det vara så att du inte riktigt vet vad du pratar om?

Som sagt tidigare så har en norsk barnmorska (med samvetsfrihet) i genomsnitt ansvar för en förlossning åt gången... medan en svensk barnmorska (utan samvetsfrihet) har i genomsnitt ansvar för tre förlossningar samtidigt. Och här försöker du få det till att samvetsfrihet skulle skapa problem i Sverige...

Att göra bristyrket barnmorska mer attraktivt för påtagligt stora samhällsgrupper (som inte minst din egen regering liksom ditt eget parti, gärna tar emot fler av) är knappast problematiskt för annat än dina och gelikars poänglösa principer. Och hur ogenomtänkt är det inte med tanke på faktumet i parentesen?

Jag väntar på de aktuella dokumenten.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 19:08:59 följande:

Vad tycker du om Lars Adaktussons förslag om lagstadgad rätt till samvetsfrihet?

Bra - i den mening att vi (en annars väldigt extrem folkgrupp) normaliseras något samt bra för integrationen liksom för vården som får något fler händer.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 20:16:21 följande:
    Vart har du tagit citatet ifrån?
    Länken i inlägg #12237. Du har själv länkat från samma text.   
    Digestive skrev 2019-07-17 20:16:21 följande:
    Nej, det innebär inget sådant och fallet som Ellinor Grimmarks driver är irrelevant... det du gör nu är att ta vad som helst som blott involverar samvetsfrihet och menar att det är representativt för samvetsfrihet per se - ganska precis som när en islamofob väljer ut sina fall och låter dem representera Islam per se.

Min förfrågan var politiska dokument. Ingenting annat är relevant i fallet KD och Lars Adaktusson liksom för samvetsfrihet per se.
    Ett flertal KD politiker bl.a. Lars Adaktusson propagerar i likhet med Sverigedemokraterna för att samvetsfriheten ska vara lagstadgad. i Inlägg #12237 finns flera exempel. 

En lagstadgad samvetsfrihet innebär att arbetsgivare på en kvinnoklinik inte har rätt att neka någon anställning p.g.a. av att den anställde har religiösa/samvetsskäl att inte utföra aborter trots att aborter kan vara en vanligt förekommande uppgift på en kvinnoklinik.  Så fungerar det tex i Italien och Norge. 

Det är inte europakonventionen eller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som hindra norska  arbetsgivare att tacka nej till personal som åberopar samvetsklausuler. Rätten till samvetsfrihet är inskriven i den norska abortlagen (lov om svangerskapsavbrudd) och där återfinns en samvetsklausul som ger hälso- och sjukvårdspersonal en rätt att på grund av samvets­betänkligheter vägra att medverka vid eller utföra bl.a. abort, vilket i norsk rätt benämns som s.k. reservasjonsrett. Sverigedemokraterna och flera Kristdemokrater bl.a. Lars Adaktusson anser att Sverige i likhet med Norge ska lagstifta om samvetsfrihet.

Här kan du läsa om ett aktuellt Norskt rättsfall där en husläkare vägrade hjälpa en kvinna med preventivmedel. Husläkaren överklagade och Högsta domstolen i Norge kom fram till att uppsägningen var felaktig och att arbetsgivaren måste respektera samvetsfriheten. 
    https://www.katolsktmagasin.se/2018/10/21/ratt-till-samvetsfrihet-i-norge/

Kan du tänka dig problemen som kan uppstå på mindre orter om en husläkare, distriktsläkare eller skolläkare vägrar att utföra arbetsuppgifter som är kopplade till preventivmedel? På mindre arbetsplatser är det inte alltid lätt att få verksamheten att fungera om inte alla anställda kan utföra alla arbetsuppgifter.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 20:19:31 följande:
    Bra - i den mening att vi (en annars väldigt extrem folkgrupp) normaliseras något samt bra för integrationen liksom för vården som får något fler händer.

Nu förstår jag inte. Det är framförallt kristna som strider för samvetsfrihet. Behöver dessa kristna integreras? Samvetsfriheten är framförallt kopplad till kvinnokliniker. Tycker du att det är lämpligt att vi bemannar upp landets kvinnokliniker med kristna abortmotståndare? Är det inte bättre att de jobbar på alla andra avdelningar där samvetsfrihet inte är något problem?
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 20:19:31 följande:

Förklara också vad du menar med extrem folkgrupp.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-17 18:39:06 följande:

En fråga bara - brukar du verkligen notera om dina eller andras inlägg har gillats elelr ogillats? I så fall ligger det ju i linje det där jag skrev om att man inte ska snegla på vad andra tycker.

Testa gamla Familjeliv, snabbare, enklare och garanterat tumfritt

Till saken. Nej, det finns ingen anledning till att Sverige ska tumma på sekularismen bara för att KDSD så önskar.

Haha, tror du att samvetsfriheten är religiös? Vi pratar om humanism... du vet, vad de mänskliga rättigheterna har sprungit ur.

Men jag förstår likheterna - modern humanism springer i sin tur (i kronologisk ordning) ur religion, teologi och filosofi - liksom jag förstår din förvirring, då ganska många hamnar där. Inte alla har ett genuint intresse för dessa saker, men jag råkar ha det...

Och om det har glömts bort så bygger den moderna kristdemokratin - som alltså förespråkar dessa besynnerliga, humanistiska mänskliga rättigheter - på den nästan 2000 år gamla sloganen: Tro, Hopp och Kärlek.

Och i Sverige en garant för sekularism. KD är det enda riksdagspartiet som vill skilja staten från kyrkan... helt. Hur ser det ens ut när vi ska prova på mångkultur och framförallt har en salig blandning av religioner - samtidigt som vi har partipolitiska kyrkoval inom Svenska Kyrkan?! Hur har man ens tänkt där.. om alls?

Vill etablissemanget ens integrera befolkningen eller är alltihop bara ett godståg lastat med dåligt kedjade tunnor?

OFFTOPIC

Tycker nya Familjeliv fungerar utmärkt. Kommer knappt ihåg den gamla...

Angående frågan så ja, visst kan jag göra det. Ibland träffar en tumme upp eller dito ner både rätt och fel. Men det handlar väl mest om dagsformen...

...fler frågor som vi annars borde ta i mail?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-07-17 22:08:45 följande:
    Förklara också vad du menar med extrem folkgrupp.
    Inte mig du frågar och du vet väl redan vilken hans tes är - att vi svenskar är extrema och att vi behöver normaliseras samt att detta kan ske under KDSD:s vägledning.

Texten nedan behandlar World Values Survey och rubriken är "Sverige, världens mest extrema land".  

Det är lite lustigt förresten. Jag blir stolt över att vara svensk när jag läser om våra värderingar medan andra anser att vi ska normaliseras.

"Sverige hittar man i det högra krysset, där också Norge och Danmark ligger. Det är åt det här hållet de flesta länder har tenderat att röra sig sedan mätningarna började. Det denna placering säger om svenskarna är bland annat att Gud inte har någon naturlig plats i vår vardag, att vi inte ifrågasätter homosexualitet och abort, och att vi litar på andra.".
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 21:48:58 följande:

Länken i inlägg #12237. Du har själv länkat från samma text.   Ett flertal KD politiker bl.a. Lars Adaktusson propagerar i likhet med Sverigedemokraterna för att samvetsfriheten ska vara lagstadgad. i Inlägg #12237 finns flera exempel. 

En lagstadgad samvetsfrihet innebär att arbetsgivare på en kvinnoklinik inte har rätt att neka någon anställning p.g.a. av att den anställde har religiösa/samvetsskäl att inte utföra aborter trots att aborter kan vara en vanligt förekommande uppgift på en kvinnoklinik.  Så fungerar det tex i Italien och Norge. Det är inte europakonventionen eller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som hindra norska  arbetsgivare att tacka nej till personal som åberopar samvetsklausuler. Rätten till samvetsfrihet är inskriven i den norska abortlagen (lov om svangerskapsavbrudd) och där återfinns en samvetsklausul som ger hälso- och sjukvårdspersonal en rätt att på grund av samvets­betänkligheter vägra att medverka vid eller utföra bl.a. abort, vilket i norsk rätt benämns som s.k. reservasjonsrett. Sverigedemokraterna och flera Kristdemokrater bl.a. Lars Adaktusson anser att Sverige i likhet med Norge ska lagstifta om samvetsfrihet.

Här kan du läsa om ett aktuellt Norskt rättsfall där en husläkare vägrade hjälpa en kvinna med preventivmedel. Husläkaren överklagade och Högsta domstolen i Norge kom fram till att uppsägningen var felaktig och att arbetsgivaren måste respektera samvetsfriheten. 

https://www.katolsktmagasin.se/2018/10/21/ratt-till-samvetsfrihet-i-norge/

Kan du tänka dig problemen som kan uppstå på mindre orter om en husläkare, distriktsläkare eller skolläkare vägrar att utföra arbetsuppgifter som är kopplade till preventivmedel? På mindre arbetsplatser är det inte alltid lätt att få verksamheten att fungera om inte alla anställda kan utföra alla arbetsuppgifter.

Ja, de propagerar för samvetsfrihet men du har fortfarande inte insett vad samvetsfrihet innebär eller för den delen dess konsekvenser.

Fallet du hänvisar till följer mina punkter mer än väl.

Vad du dock inte berättar är att det här fallet handlar om att läkaren inte ville sätta in spiraler. Läkaren i fråga var även anställd så det slutar stödja en hel del av dina påståenden redan här...

...och som redan anställd kände arbetsgivaren till läkarens samvetsbetänkligheter i allmänhet, men godtog inte att gränsen gick redan vid sprial (vars preventiva funktion tar död på det befruktade ägget).

Du har en hel kontinent som fullständigt domineras av länder som upprätthåller rättigheten till samvetsfrihet... har du svårt att hitta fall som stödjer din sak? Borde det inte sprudlar av exempel så som du målar upp det?

Emellertid påstår Norge (som har betydligt bättre vård på området än Sverige, både för anställd och patient) och Danmark att de inte har några som helst problem med samvetsfrihet... och den här artikeln är väl intressant:

>>Det är rent absurt av RFSU att påstå att samvetsfrihet leder till försämrad tillgång till abort. Inom EU och bland Europarådets medlemsländer är det endast ett ytterst fåtal länder som inte har lagstadgad samvetsfrihet för vårdpersonal. Menar RFSU på allvar att tillgången till abort är dålig i nästan samtliga övriga länder i Europa? Den rädsla för att ens öppna för diskussionen om samvetsfrihet i Sverige, som uppvisats den senaste veckan, visar hur lite man vet om situationen i våra grannländer.<<

https://www.svd.se/samvetsfrihet-inget-problem-i-grannlanderna

Nå... KillBill, anser du att tillgången till abort är dålig till miserabel i ---> ALLA <--- EU:s länder förutom fyra (Sverige medräknat)?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-17 22:56:21 följande:

Inte mig du frågar och du vet väl redan vilken hans tes är - att vi svenskar är extrema och att vi behöver normaliseras samt att detta kan ske under KDSD:s vägledning.

Texten nedan behandlar World Values Survey och rubriken är "Sverige, världens mest extrema land".  

Nah, det var inte min tes. Men det är väl bara att acceptera att du troligen aldrig kommer att inse poängerna med att ha 1.) en liberal syn på varandras olikheter, 2.) ta hänsyn till varandras olikheter samt 3.) forma samhället efter varandras olikheter...

...även om du bor i ett land samt stödjer ett parti som prestigesamlar på olikheter.

Ditt och gelikars teismhat - speciellt bland vänsterblockets gräsrötter - är en käpp i hjulet för den integration som ni själva efterfrågar.

Som om samvetet inte kommer i olika former när vi talar om en befolkning från världens alla hörn.

Vet du själv hur betydelsefullt en människas samvete är för sådant som självkänsla och välmående? Själv läser jag beteendevetenskap och har en slags uppfattning iallafall...

...men du tar ingen hänsyn till samveten som skiljer sig från ditt, inte sant? Folk från främmande länder och kulturer - som du genom din röst och ditt politiska stöd har lett till Sverige - samt övriga (läs: ALLA) ska helt enkelt rätta sig efter ditt och gelikars samvete även om människor så lider på kuppen...

...för det är ju viktigt att just era (poänglös?) principer står fast.

Vi vet nog alla hur lättsamt det är att ha sådär fruktansvärt dåligt samvete att man i princip hamnar i djup depression en period. Den där känslan av att aldrig kunna förlåta sig själv som man borstar av så lätt. Det är inte mycket begärt att be främlingar att lägga sådant åt sidan för det svenska etablissemangets skull...

...för vad är känslan av att ta livet av någonting ovärderligt, känslan av att få ha kvar yrket man hade i landet som familjen flyttade eller flydde ifrån, känslan av fler händer i vården åt både personal och patient...

...jämfört med eran förnöjsamma känsla av att slå fast principer på andra för blott förnöjsamhetens skull? - för någon annan/högre poäng med att inskränka denna rättighet finns det väl inte... eller är du kanske med på RFSU:s tåg och menar att tillgången till abort är under all kritik i ALLA medlemsstater i EU förutom fyra?

Låt mig även gissa att du annars brukar klaga på assimileringspolitik(?)... medan inte ens SD vill leka rättesnöre åt människors samveten.

Ja, det var i övrigt den studien som jag hade i åtanke. Menar dock inte att vi ska normaliseras i någon större bemärkelse men det kanske gör saker och ting lite enklare i dagens situation - om folk från världens alla hörn och som är här i Sverige, inte behöver rätta sig efter mänsklighetens extremer på väldigt intima punkter.

Är du ens positiv till/för mångkultur?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 21:55:54 följande:

Nu förstår jag inte. Det är framförallt kristna som strider för samvetsfrihet. Behöver dessa kristna integreras? Samvetsfriheten är framförallt kopplad till kvinnokliniker. Tycker du att det är lämpligt att vi bemannar upp landets kvinnokliniker med kristna abortmotståndare? Är det inte bättre att de jobbar på alla andra avdelningar där samvetsfrihet inte är något problem?

Du gör det väldigt enkelt för dig... rättigheten springer ur humanism. Skaran som anser att samvetsfrihet är en hörnsten i ett demokratiskt samhälle, är långt fler och en betydligt mer brokig och varierad skara... än den som vill inskränka rättigheten.

Annars är det ganska självklart att det framförallt är kristna och/eller kristdemokrater som syns och propagerar för samvetsfrihet. De mänskliga rättigheterna är nämligen ett europeiskt verk och Europa en kristen kontinent som har väldigt gott om kristdemokratisk politik...

...och jag tror inte att du blir förvånad om man inte propagerar för en europeisk kulturprodukt lika framträdande i exempelvis Saudiarabien, Kenya eller Taiwan.

Nej. Varför skulle jag finna det lämpligt att bemanna upp landets kvinnokliniker med kristna abortmotståndare? Knepig fråga. Arbetsgivaren/personalansvarig ansvarar för att personalstyrkan är funktionell... vilket blir en svår uppgift om ingen utför aborter överhuvudtaget.

Klart att folk kan byta yrke men man ska inte underskatta vad ett yrke kan betyda för en människa. Och jag vågar påstå att vi är i betydligt större behov av att ha fler händer i det aktuella vårdområdet än att inskränka en mänsklig rättighet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?