Har du förtroende för regeringen?
"Lars Adaktusson "bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet"
Lagstadgad rätt skulle innebära att en arbetsgivare inte får neka personer anställning p.g.a vägran att befatta sig med arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen (pga religion/samvete). Det är detta som det mål som Ellinor Grimmarks driver handlar om.
Nej, det innebär inget sådant och fallet som Ellinor Grimmarks driver är irrelevant... det du gör nu är att ta vad som helst som blott involverar samvetsfrihet och menar att det är representativt för samvetsfrihet per se - ganska precis som när en islamofob väljer ut sina fall och låter dem representera Islam per se.
Min förfrågan var politiska dokument. Ingenting annat är relevant i fallet KD och Lars Adaktusson liksom för samvetsfrihet per se.
Tills dess bjuder jag på andra juridiska dokument:
>>Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet
1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.
2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter.<<
(PDF-fil) https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf&ved=2ahUKEwiwvtrVv7zjAhUjyKYKHQJFDzwQFjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw0egKjFDTsVPnf77IFNlOGi
Sedan kan du fråga dig själv om det är rimligt att tolka det som att arbetsgivaren blir tvingad att anställa någon som åberopar samvetsfrihet. Men det är nog bäst att jag ger dig svaret...
- Om en arbetsgivare I BEHOV av en barnmorska SOM utför aborter... istället anställer (läs: tvingas att anställa) en barnmorska som inte utför aborter - då överträder det juridiskt punkt två (>>hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter<<)
- Om dock en läkare UTAN BEHOV av en barnmorska som utför aborter... vägrar att anställa en barnmorska för att hen inte utför aborter - DÅ kan det absolut gå att åberopa samvetsfrihet (om alternativet fanns i Sverige).
För vad är poängen i det sista fallet precis ovanför? Ska denna barnmorska inte kunna bidra med två extra händer i all övrig vård (och i ett sammanhang där barnmorskor är ett nästan akut bristyrke) av rent poänglösa principer?
He, även sådant som raster är en lagstadgad rätt. Betyder det att jag kan gå till vilken arbetsplats som helst som jag har yrkeskompetens för, och helt enkelt tvinga mig till en anställning genom att åberopa denna lagstadgade rätt? - eller kan det vara så att du inte riktigt vet vad du pratar om?
Som sagt tidigare så har en norsk barnmorska (med samvetsfrihet) i genomsnitt ansvar för en förlossning åt gången... medan en svensk barnmorska (utan samvetsfrihet) har i genomsnitt ansvar för tre förlossningar samtidigt. Och här försöker du få det till att samvetsfrihet skulle skapa problem i Sverige...
Att göra bristyrket barnmorska mer attraktivt för påtagligt stora samhällsgrupper (som inte minst din egen regering liksom ditt eget parti, gärna tar emot fler av) är knappast problematiskt för annat än dina och gelikars poänglösa principer. Och hur ogenomtänkt är det inte med tanke på faktumet i parentesen?
Jag väntar på de aktuella dokumenten.