• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-07-18 12:49:52 följande:
    Det ingår redan...

Du har många grubblerier men det räcker enbart med attreflektera över den här frågan:

- Är tillgången till abort, preventivmedel liksom information om bådadera UNDER en duglig och funktionell standard... i alla utom fyra av EU:s länder?

När svaret på den frågan är ett solklart, skinande och positivt NEJ så är det tämligen onödigt att gå in och gräva i farhågor som i samma stund kan bortfärdas.
    Nej du har fel, varken europakonventionen eller FNs deklaration Mänskliga rättigheter innebär att arbetsgivaren måste specialkontruera tjänster för att passa anställdas religion eller moraliska uppfattningar. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 13:29:32 följande:
    Att diskutera med dig är som att åka runt i en cirkel. Kan vi inte röra oss frammåt istället?

Jag har redan efterfrågat politiska dokument för ett sådant förslag men du presenterar inga... istället ska man förhålla sig till tidningsartiklar och vad de påstår.

Men, men... då citerar jag åter igen Lars Adaktusson (KD) i ämnet:

>>Kristdemokraternas uppfattning har genom åren varit att samvetsfriheten ska respekteras och värnas. Partiet har i olika sammanhang förespråkat lokala överenskommelser där berörda parter möts i konstruktiv dialog och tillsammans kommer fram till vad rätten till samvetsfrihet innebär i det praktiska arbetet.<<

adaktusson.eu/varna-samvetsfriheten/

Låter inte riktigt som tvång...

Men det såklart, vad journalister och du påstår är Lars Adaktussons/KD:s hållning i frågan är givetvis mer relevant och närmare sanningen än hans egna/partiets ord om saken.

Var förför läser du inte hela texten som du referera ifrån (jag har redan påpekat att Lars Adaktussons förslag redovisas längre ner i texten. 

"För Kristdemokraternas del borde en viktig slutsats nu vara att den hittillsvarande linjen i frågan om samvetsfrihet inte längre fungerar i mötet med verkligheten.

Att svenska landsting och regioner inte längre vill medverka till lokala uppgörelser mellan arbetsgivare och sjukvårdsanställda innebär att vårt politiska ställningstagande i frågan behöver revideras. Värnar vi samvetsfriheten bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet"

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-18 01:43:05 följande:
    Nah, det var inte min tes. Men det är väl bara att acceptera att du troligen aldrig kommer att inse poängerna med att ha 1.) en liberal syn på varandras olikheter, 2.) ta hänsyn till varandras olikheter samt 3.) forma samhället efter varandras olikheter...

...även om du bor i ett land samt stödjer ett parti som prestigesamlar på olikheter.

Ditt och gelikars teismhat - speciellt bland vänsterblockets gräsrötter - är en käpp i hjulet för den integration som ni själva efterfrågar.

Som om samvetet inte kommer i olika former när vi talar om en befolkning från världens alla hörn.

Vet du själv hur betydelsefullt en människas samvete är för sådant som självkänsla och välmående? Själv läser jag beteendevetenskap och har en slags uppfattning iallafall...

...men du tar ingen hänsyn till samveten som skiljer sig från ditt, inte sant? Folk från främmande länder och kulturer - som du genom din röst och ditt politiska stöd har lett till Sverige - samt övriga (läs: ALLA) ska helt enkelt rätta sig efter ditt och gelikars samvete även om människor så lider på kuppen...

...för det är ju viktigt att just era (poänglös?) principer står fast.

Vi vet nog alla hur lättsamt det är att ha sådär fruktansvärt dåligt samvete att man i princip hamnar i djup depression en period. Den där känslan av att aldrig kunna förlåta sig själv som man borstar av så lätt. Det är inte mycket begärt att be främlingar att lägga sådant åt sidan för det svenska etablissemangets skull...

...för vad är känslan av att ta livet av någonting ovärderligt, känslan av att få ha kvar yrket man hade i landet som familjen flyttade eller flydde ifrån, känslan av fler händer i vården åt både personal och patient...

...jämfört med eran förnöjsamma känsla av att slå fast principer på andra för blott förnöjsamhetens skull? - för någon annan/högre poäng med att inskränka denna rättighet finns det väl inte... eller är du kanske med på RFSU:s tåg och menar att tillgången till abort är under all kritik i ALLA medlemsstater i EU förutom fyra?

Låt mig även gissa att du annars brukar klaga på assimileringspolitik(?)... medan inte ens SD vill leka rättesnöre åt människors samveten.

Ja, det var i övrigt den studien som jag hade i åtanke. Menar dock inte att vi ska normaliseras i någon större bemärkelse men det kanske gör saker och ting lite enklare i dagens situation - om folk från världens alla hörn och som är här i Sverige, inte behöver rätta sig efter mänsklighetens extremer på väldigt intima punkter.

Är du ens positiv till/för mångkultur?
    Det kan nog passa dig utmärkt med studier i beteendevetenskap. Jag hade några kursare som hade svårt att få ihop tillräckligt med poäng för att CSN skulle godkänna deras prestationer, så de kompletterade med så kallade danskurser, inte minst inom bettendedisciplinen och så hade de erforderliga poäng utan egentlig ansträngning.

Om du skulle våga språnget till språkvetenskap kan du ju med fördel ta inlägget jag kommenterade och få hjälp att förstå varför min slutsats är korrekt.

Lite språklig stringens skulle överlag göra din svada mer lättbegriplig för dig själv och andra. Du skriver t ex "du och dina gelikars teismhat" och där är ju ditt beteende en smula ovetenskapligt - är det månne beteendeovetenskap som är din hobby?

Nej, jag hatar inte religioner. För övrigt är det väl en av de vanligaste anklagelserna från KDSD:s godhetsapostlar att andra hatar. Jag anser att religion respektive ickereligion är en privatsak, inte något som ska utövas på arbetstid och det finns ingen som helst aanledning att i skattebetalare ska betala för att skenheliga godhetsapostlar ska få sina behov av att framstå som goda bekräftade ism abortrelaterade sjukvårdsfrågor. Där måste det vara de vårdsökande kvinnornas behov som gäller

Har man behov av att godhetsapostla inför andra så går det alldeles utmärkt att ordna ett godhetsterapisamkväm med likasinnade där man dels kan tävla om vem som är mest moraliskt helgjuten och dels om vem som är bäst på att förfasa sig över kvinnor som släcker liv genom abort.

Lycka till med studiernaSolig
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 13:59:48 följande:

Nej du har fel, varken europakonventionen eller FNs deklaration Mänskliga rättigheter innebär att arbetsgivaren måste specialkontruera tjänster för att passa anställdas religion eller moraliska uppfattningar. 

Vart har jag påstått att arbetsgivaren måste specialkonstruera tjänster?

Det övergår mitt förstånd hur du inte kan använda en hel kontinent som referens i den här frågan... utan resonerar som om det vore vettigare att förhålla sig till tankespöken än ett sådant gigantiskt och verklighetsförankrat underlag (för hur samvetsfrihet fungerar i praktik liksom vilka konsekvenser rättigheten skapar).

Dina tankespöken < verkligheten på vår kontinent.

Jag tror den här diskussionen kommer att mynna ut i frågan du vägrar svara på:

- Har alla förutom fyra länder inom EU en undermålig vård på området?

Vissa problematik finns exempelvis i ett av Europas mest religiösa länder, Italien... men det säger såklart ingenting om hur det skulle se ut i Sverige - ett av Europas mest sekulariserade länder.

Vi har länder som Norge och Danmark att göra mer relevanta jämförelser med... och där ser du inga anmärkningsvärda problem som inte återfinns i Sverige (som inte har samvetsfrihet) och det finns en betydligt större personalstyrka på vårdområdet i dessa länder (relativt till behovet).

En barnmorska i Sverige har i genomsnitt ansvar för tre förlossningar samtidigt... i Norge har en barnmorska i genomsnitt ansvarför en enda förlossning åt gången. Den så kallade efterfrågan och tillgången är flera rundor mer balanserad i Norge... till både personalen och patienternas förtjänst.

Sverige har även en av Europas högsta nativitet numera... varför det är väldigt aktuellt att göra yrket barnmorska - som är ett bristyrke i Sverige - mer attraktivt och därtill få påtagligt stora samhällsgrupper att bli mer intresserade av det.

Vad är dina poänglösa principer och tankespöken värda när de vägs upp mot en mer välfungerande vård på området i både praktik och verklighet? Absolut ingenting är de värde, i min och drygt 500 000 européers mening...
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 14:07:46 följande:

Var förför läser du inte hela texten som du referera ifrån (jag har redan påpekat att Lars Adaktussons förslag redovisas längre ner i texten. 

"För Kristdemokraternas del borde en viktig slutsats nu vara att den hittillsvarande linjen i frågan om samvetsfrihet inte längre fungerar i mötet med verkligheten.

Att svenska landsting och regioner inte längre vill medverka till lokala uppgörelser mellan arbetsgivare och sjukvårdsanställda innebär att vårt politiska ställningstagande i frågan behöver revideras. Värnar vi samvetsfriheten bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet"

Ja? Att samvetsfrihet blir en lagstadgad rätt har ingenting med dina farhågor och tankespöken att göra...

Samvetsfrihet är en lagstadgad rätt i alla länder som har implementerat rättigheten... vilket är alla länder i EU förutom fyra.

Och du hittar varken dina farhågor eller dina hjärnspöken i dessa (omm jämförbara) länder.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 13:40:54 följande:
    Ja, precis... så hur är din farhåga här det minsta verklighetsförankrad?

Nej, det är inget som helst problem att neka olämplig personal. Förstår du inte punkt två som är citerat i inlägget du svarar på?

>>2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den ALLMÄNNA SÄKERHETEN eller till SKYDD för allmän ordning, HÄLSA eller moral eller till skydd för andra personers FRI- och RÄTTIGHETER.<<

(PDF-fil) www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf&ved=2ahUKEwiwvtrVv7zjAhUjyKYKHQJFDzwQFjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw0egKjFDTsVPnf77IFNlOGi

Samvetsfrihet kan inte åberopas om det skapar risker som beskrivs i punkt två.

Punkt 2 som du refererar till används idag av svenska arbetsgivare för att inte anställa personal som åberopar samvetsfrihet.  Eftersom Svenska arbetsgivare gör på detta sätt menar  Lars Adaktusson att rätten till samvetsfrihet går förlorad och vill  därför lagstifta.

Jag vill vara tydlig med att jag stödjer nuvarande svenska tolkning av lagstiftning (som ger arbetsgivare rätt att neka personal som kräver samvetsfrihet anställning) och där arbetsgivare sällan eller aldrig specialkonstruerar tjänster för personal som inte vill utföra tex abort. Jag är mycket trygg med den svenska tillämpningen idag men är orolig för att tex. Kristdemokraten Lars Adaktussons förslag ska bli verklighet. 

Det känns som att du både stödjer delar av den nuvarande svenska regeltolkningen samtidigt som du slåss för att människor ska ha rätt att vägra utföra jobb som är i strid med deras religion och samvete. Jag får inte det att gå ihop. Det får nog inte Lars Adaktusson heller. 
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 14:37:29 följande:
    Ja? Att samvetsfrihet blir en lagstadgad rätt har ingenting med dina farhågor och tankespöken att göra...

Samvetsfrihet är en lagstadgad rätt i alla länder som har implementerat rättigheten... vilket är alla länder i EU förutom fyra.

Och du hittar varken dina farhågor eller dina hjärnspöken i dessa (omm jämförbara) länder.
    Om du förklarar hur det kommer sig att du både anser att arbetsgivare ska har rätt att neka anställning åt arbetssökande som vägrar utföra uppgifter som ingår i arbetet samtidigt som du propagerar att vi borde ha det som i övriga Europa där anställdas rätt till samvetsfrihet ofta är skyddad i lag och där arbetsgivare inte får neka anställning åt arbetssökande som vägrar utföra uppgifter som ingår i arbetet så kan vi fortsätta diskussionen. 
  • anki3

Står deras inflytande i proportion till deras ynkliga valresultat?

• KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 14:37:29 följande:

Mina hjärnspöken? I KD vill partistyrelsen ha det som idag och vill inte att Sverige ska lagstifta om samvetsfrihet. Det är bara konservativa kristdemokrater tex. Lars Adaktusson och Sverigedemokrater som anser att Sverige ska följa efter övriga Europa och lagstifta om samvetsfrihet. 
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-18 14:31:13 följande:

Det kan nog passa dig utmärkt med studier i beteendevetenskap. Jag hade några kursare som hade svårt att få ihop tillräckligt med poäng för att CSN skulle godkänna deras prestationer, så de kompletterade med så kallade danskurser, inte minst inom bettendedisciplinen och så hade de erforderliga poäng utan egentlig ansträngning.

Om du skulle våga språnget till språkvetenskap kan du ju med fördel ta inlägget jag kommenterade och få hjälp att förstå varför min slutsats är korrekt.

Lite språklig stringens skulle överlag göra din svada mer lättbegriplig för dig själv och andra. Du skriver t ex "du och dina gelikars teismhat" och där är ju ditt beteende en smula ovetenskapligt - är det månne beteendeovetenskap som är din hobby?

Nej, jag hatar inte religioner. För övrigt är det väl en av de vanligaste anklagelserna från KDSD:s godhetsapostlar att andra hatar. Jag anser att religion respektive ickereligion är en privatsak, inte något som ska utövas på arbetstid och det finns ingen som helst aanledning att i skattebetalare ska betala för att skenheliga godhetsapostlar ska få sina behov av att framstå som goda bekräftade ism abortrelaterade sjukvårdsfrågor. Där måste det vara de vårdsökande kvinnornas behov som gäller

Har man behov av att godhetsapostla inför andra så går det alldeles utmärkt att ordna ett godhetsterapisamkväm med likasinnade där man dels kan tävla om vem som är mest moraliskt helgjuten och dels om vem som är bäst på att förfasa sig över kvinnor som släcker liv genom abort.

Lycka till med studierna

För att driva diskussionen frammåt istället för att hplla kvar fokuset på mig och mina studier så ställs följande fråga med en liten kedja av premisser:

Hur ska Sverige bemöta en redan stigande nativitet när 1.) det aktuella vårdområdet redan är påtagligt underbemannat och när 2.) vi har påtagligt stora samhällsgrupper som inte har samma liberala syn på abort och preventivmedel som traditionellt finns i Sverige och när 3.) dessa grupper bara blir större och större i Sverige?

Lös det pusslet utan att ta hänsyn till de aktuella samhällsgrupperna och jag ser rent praktiskt inga större problem med att fortsätta kränka rätten till samvetsfrihet här i Sverige.

Annars ställer jag vårdbehovet först och konstaterar att Sverige behöver bemöta vårdbehovet betydligt bättre än vi gör idag - varför vi bör slänga ett öga på jämförbara länder som klarar biffen betydligt bättre än oss, som exempelvis Norge.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?