KillBill skrev 2019-07-18 13:59:48 följande:
Nej du har fel, varken europakonventionen eller FNs deklaration Mänskliga rättigheter innebär att arbetsgivaren måste specialkontruera tjänster för att passa anställdas religion eller moraliska uppfattningar.
Vart har jag påstått att arbetsgivaren måste specialkonstruera tjänster?
Det övergår mitt förstånd hur du inte kan använda en hel kontinent som referens i den här frågan... utan resonerar som om det vore vettigare att förhålla sig till tankespöken än ett sådant gigantiskt och verklighetsförankrat underlag (för hur samvetsfrihet fungerar i praktik liksom vilka konsekvenser rättigheten skapar).
Dina tankespöken < verkligheten på vår kontinent.
Jag tror den här diskussionen kommer att mynna ut i frågan du vägrar svara på:
- Har alla förutom fyra länder inom EU en undermålig vård på området?
Vissa problematik finns exempelvis i ett av Europas mest religiösa länder, Italien... men det säger såklart ingenting om hur det skulle se ut i Sverige - ett av Europas mest sekulariserade länder.
Vi har länder som Norge och Danmark att göra mer relevanta jämförelser med... och där ser du inga anmärkningsvärda problem som inte återfinns i Sverige (som inte har samvetsfrihet) och det finns en betydligt större personalstyrka på vårdområdet i dessa länder (relativt till behovet).
En barnmorska i Sverige har i genomsnitt ansvar för tre förlossningar samtidigt... i Norge har en barnmorska i genomsnitt ansvarför en enda förlossning åt gången. Den så kallade efterfrågan och tillgången är flera rundor mer balanserad i Norge... till både personalen och patienternas förtjänst.
Sverige har även en av Europas högsta nativitet numera... varför det är väldigt aktuellt att göra yrket barnmorska - som är ett bristyrke i Sverige - mer attraktivt och därtill få påtagligt stora samhällsgrupper att bli mer intresserade av det.
Vad är dina poänglösa principer och tankespöken värda när de vägs upp mot en mer välfungerande vård på området i både praktik och verklighet? Absolut ingenting är de värde, i min och drygt 500 000 européers mening...