• Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-10-16 12:28:30 följande:
    Utredningen "En nationell cancerstrategi för framtiden (SOU 2009:11) " inkorporerades av Alliansregeringen i budgeten 2010. Se data.riksdagen.se/fil/E2F063BB-7865-414F-89B7... , anförande 15 av Göran Hägglund, sidan 11.
    Medel för en regional cancerstrategi ingick först i budgeten för 2010. Det är ju trevligt att Löfven uppskattar Alliansens arbete.
    "Regeringen anser att förslaget att utveckla regionala cancercentrum är det strategiskt och långsiktigt viktigaste förslaget för cancervården i ett framtidsperspektiv, eftersom det på ett konkret sätt avser att stärka kunskapsbildning och kunskapsspridning i cancervården."

(Göran Hägglund, KD - socialminister)

Kanske lika bra att Löfven lämnar över hela sjukvårdspolitiken till KD då?
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Missermajser
    Rataxes skrev 2019-10-16 16:01:49 följande:
    Det är möjligt att något av de vänsterblivna hjon du har som sidekicks kan uttyda något ur den uppkastning du producerat. Själv tröttnade jag efter ett par meningar. Det var som att försöka hitta ett sammanhang i det som måsarna skränande äter på stadens gator och torg tidiga söndagmornar, som illamående innerstadspajasar lämnat kvar efter festandet.
    Vilken ideologisk och tydlig skärpa du har i detta inlägg! Jag förstår ju direkt att du framför ett klassiskt liberalt åsiktsdokument här!
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-10-16 16:15:54 följande:
    Vilken ideologisk och tydlig skärpa du har i detta inlägg! Jag förstår ju direkt att du framför ett klassiskt liberalt åsiktsdokument här!
    Det här med menskonst  kan få liberaler i såväl Sölvesborg som Staffanstorp som på repan runt den lokala korvmojen i vilken by som helst att ta till brösttoner.

Själv undrar jag vad man lägger in för betydelse i begreppet.

Nåväl, jag såg nyss att förtroendet för regeringen ligger en smula lågt, 30 procent och att ungefär lika få skulle ha förtroende för en M, KD, SD-allians.

Själv undrar jag om det överhuvudtaget finns några möjliga alternativ inom svensk politik längre - som skulle kunna väcka entusiasm hos andra än de närmast sörjande.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-17 08:32:19 följande:

Det här med menskonst  kan få liberaler i såväl Sölvesborg som Staffanstorp som på repan runt den lokala korvmojen i vilken by som helst att ta till brösttoner.

Nåväl, jag såg nyss att förtroendet för regeringen ligger en smula lågt, 30 procent och att ungefär lika få skulle ha förtroende för en M, KD, SD-allians.

Själv undrar jag om det överhuvudtaget finns några möjliga alternativ inom svensk politik längre - som skulle kunna väcka entusiasm hos andra än de närmast sörjande.

En regering av motpolerna hade väckt entusiasm. Vad som hade kommit fram om exempelvis SD tillsammans med V och MP, eller med bara S, hade stångat förslag med varandra och lyckats komma fram till kompromisser... hade nog väckt en del ur sörjandet både här och där. Eller varför inte M och KD tillsammans med S och MP.

Men så besvärligt vill nog inte politikerna ha det... ack och ve om de fick jobba stenhårt för att nå regeringsbeslut.

Svensk politik har börjat kännas ordentligt träig... i stort sett bara Ebba Busch Thor och Jonas Sjöstedt som vågar överraska någon inför öppen ridå. De lite skavande partierna som mer kör ett eget race. Synd att de inte har väljarstöd nog för att försöka bilda regering... med Jonas Sjöstedts ryggrad och Ebba Busch Thors kvickhet hade vi nog kunnat få en regering som ger svensken en nynostalgisk stolthet (vilket även kan sägas om S fick egen majoritet, om det skulle vilja sig så).

Aja, man väntar väl bara på en ny överenskommelse i praktiken och mer status quo + den extra röran som uppstår när politikerna viker av för långt från folkviljan. Wi och/eller hu...
    Skriver i E-Prime.
  • K Markatta

https://www.expressen.se/nyheter/valjarna-misstror-lofvens-regering-stort-problem/

Löfvens bakslag: Trump har högre förtroende

Enligt en ny undersökning från Sifo uppger endast 3 procent att de har "mycket stort förtroende" för regeringen, medan 30 procent har "ganska stort förtroende". Totalt har alltså bara en tredjedel av väljarna förtroende för regeringen.

Toivo Sjörén är opinionschef på Sifo, som gjort undersökningen på uppdrag av Expressen.

- Det är ingen positiv signal att bara ha en tredjedel av befolkningen bakom sig, även om man blickar ut internationellt kan man se att exempelvis Trump har högre förtroende än så, säger han.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-17 09:08:13 följande:
    En regering av motpolerna hade väckt entusiasm. Vad som hade kommit fram om exempelvis SD tillsammans med V och MP, eller med bara S, hade stångat förslag med varandra och lyckats komma fram till kompromisser... hade nog väckt en del ur sörjandet både här och där. Eller varför inte M och KD tillsammans med S och MP.

Men så besvärligt vill nog inte politikerna ha det... ack och ve om de fick jobba stenhårt för att nå regeringsbeslut.

Svensk politik har börjat kännas ordentligt träig... i stort sett bara Ebba Busch Thor och Jonas Sjöstedt som vågar överraska någon inför öppen ridå. De lite skavande partierna som mer kör ett eget race. Synd att de inte har väljarstöd nog för att försöka bilda regering... med Jonas Sjöstedts ryggrad och Ebba Busch Thors kvickhet hade vi nog kunnat få en regering som ger svensken en nynostalgisk stolthet (vilket även kan sägas om S fick egen majoritet, om det skulle vilja sig så).

Aja, man väntar väl bara på en ny överenskommelse i praktiken och mer status quo + den extra röran som uppstår när politikerna viker av för långt från folkviljan. Wi och/eller hu...
    Ja, om jag delvis försöker bortse från min egen politiska övertygelse så tror jag att en motpolsregering skulle kunna få och behålla ett stort förtroende.

En tvåpartiregering - M och S . där ingen av de bägge förhållandevis usla partiledarna blev statsminister. En regering som hade ett antal tydliga och prioriterade fokusområden: Klimatanpassad teknisk utveckling, brottsbekämpning, integration, välfärdsstatens bevarande, effektivitet inom offentlig sektor och sist men inte minst - en bostadspolitisk lösning.
  • Missermajser
    FDFMGA skrev 2019-10-17 08:32:19 följande:

Jag skulle vilja se en statsminister med samma analytiska skärpa som den Helle Klein uppvisar i sin artikel om skuggsamhället. Då kanske det kan gå att rädda landet från de skador alliansen orsakat.

Just nu har både nattväktarstatsivrare och SD-svans lite för bra gödsel.
  • auster

Noll förtroende för regeringen. Idag kom en opinionsundersökning som visar att Trump har högre förtroende hos den amerikanska befolkningen än vad Löfven har här.

• FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-10-17 12:28:03 följande:
    Jag skulle vilja se en statsminister med samma analytiska skärpa som den Helle Klein uppvisar i sin artikel om skuggsamhället. Då kanske det kan gå att rädda landet från de skador alliansen orsakat.

Just nu har både nattväktarstatsivrare och SD-svans lite för bra gödsel.
    Inte bara alliansen, dessvärre. S är inte utan skuld till att arbetsrätten har försämrats och att välfärdssamhället åtminstone delvis har krackelerat.

Jag kom nyss hem efter ett besök hos en äldre släkting som "förvaras" på något slags boende för äldre. Fy fan!

Och fy fan för att det som har varit en medveten politik utnyttjas av högerpopulister i en rätt avskyvärd förklaringsmodell där allt vänds till att vara invandringens fel.
  • Missermajser
    FDFMGA skrev 2019-10-17 16:47:40 följande:

Inte bara alliansen, dessvärre. S är inte utan skuld till att arbetsrätten har försämrats och att välfärdssamhället åtminstone delvis har krackelerat.

Jag kom nyss hem efter ett besök hos en äldre släkting som "förvaras" på något slags boende för äldre. Fy fan!

Och fy fan för att det som har varit en medveten politik utnyttjas av högerpopulister i en rätt avskyvärd förklaringsmodell där allt vänds till att vara invandringens fel.

Ang. arbetsrätten så lade ju SD ett eget förslag istället för att rösta ner det. I stort sett bara för att slippa erkänna att de inte står på arbetarnas sida vid konflikt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?