FDFMGA skrev 2019-10-17 08:32:19 följande:
Det här med menskonst kan få liberaler i såväl Sölvesborg som Staffanstorp som på repan runt den lokala korvmojen i vilken by som helst att ta till brösttoner.
Själv undrar jag vad man lägger in för betydelse i begreppet.
Nåväl, jag såg nyss att förtroendet för regeringen ligger en smula lågt, 30 procent och att ungefär lika få skulle ha förtroende för en M, KD, SD-allians.
Själv undrar jag om det överhuvudtaget finns några möjliga alternativ inom svensk politik längre - som skulle kunna väcka entusiasm hos andra än de närmast sörjande.
En regering av motpolerna hade väckt entusiasm. Vad som hade kommit fram om exempelvis SD tillsammans med V och MP, eller med bara S, hade stångat förslag med varandra och lyckats komma fram till kompromisser... hade nog väckt en del ur sörjandet både här och där. Eller varför inte M och KD tillsammans med S och MP.
Men så besvärligt vill nog inte politikerna ha det... ack och ve om de fick jobba stenhårt för att nå regeringsbeslut.
Svensk politik har börjat kännas ordentligt träig... i stort sett bara Ebba Busch Thor och Jonas Sjöstedt som vågar överraska någon inför öppen ridå. De lite skavande partierna som mer kör ett eget race. Synd att de inte har väljarstöd nog för att försöka bilda regering... med Jonas Sjöstedts ryggrad och Ebba Busch Thors kvickhet hade vi nog kunnat få en regering som ger svensken en nynostalgisk stolthet (vilket även kan sägas om S fick egen majoritet, om det skulle vilja sig så).
Aja, man väntar väl bara på en ny överenskommelse i praktiken och mer status quo + den extra röran som uppstår när politikerna viker av för långt från folkviljan. Wi och/eller hu...