• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

ErikaMor skrev 2019-12-03 17:09:35 följande:
    Nej, även om du kanske önskar det så tror jag inte studierektor ljög för oss. 
    Något är sannolikt ändrat.

Andelen utlandsfödda har bara ökat 2,2 procentenheter? Kanske låter väl lågt?

Vad är det exakt man mäter i undersökningen?
    Varför tycker du det är rimligt att inte räkna in en viss kategori elever?
    Vem bestämmer vilka kategorier som inte ska räknas? De som kan engelska? De som är blinda eller döva? De som är dyslektiker eller vänsterhänta? En viss hårfärg, kön, skostorlek, eller vad? Vilka är rimligt sortera bort och vem bestämmer exakt vilka som är rimligt räkna bort?
    Jag fattar inte att du ens vågar påstå att du tycker det är rimligt sortera bort en viss kategori elever, var leder sådana tankesätt i nästa steg???
    Om undersökning avser det jag tror så är det väl inte rimligt sortera bort någon kategori elever?

Det sista förstår jag inte, tror du att läsförståelse inte behövs i alla ämnen? Tror du att det är vanligt bland analfabeter att man är bra på matte?
    Det tror jag är ganska osannolikt.
    Varför pratar du om analfabeter? Kallar du alla barn som inte lärt sig läsa och skriva för analfabeter? Det är inte ovanligt att barn med läs- och skrivsvårigheter är duktiga på matte. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ErikaMor
    KillBill skrev 2019-12-03 17:56:49 följande:
    Varför pratar du om analfabeter? Kallar du alla barn som inte lärt sig läsa och skriva för analfabeter? Det är inte ovanligt att barn med läs- och skrivsvårigheter är duktiga på matte. 
    Nej, jag har inte pratat särskilt om dem, utan nämnde bara analfabeter som ett av många exempel.

Jag svarade och citerade någon som sade att man visst kunde välja att sortera bort en viss kategori elever (vilket jag tycker låter hemskt, vad tycker du?)

Du kanske missförstod och alls inte klarade förstå vad jag menade?
    Jag menar att man inte ska sortera in elever i olika kategorier och framförallt att man inte ska sortera bort någon utvald kategori.
    Jag räknade upp många olika exempel:
    Vem bestämmer vilka kategorier som inte ska räknas? De som kan engelska? De som är blinda eller döva? De som är dyslektiker eller vänsterhänta? En viss hårfärg, kön, skostorlek, eller vad? Vilka är rimligt sortera bort och vem bestämmer exakt vilka som är rimligt räkna bort?
  • KillBill
    ErikaMor skrev 2019-12-03 18:06:27 följande:
    Nej, jag har inte pratat särskilt om dem, utan nämnde bara analfabeter som ett av många exempel.

Jag svarade och citerade någon som sade att man visst kunde välja att sortera bort en viss kategori elever (vilket jag tycker låter hemskt, vad tycker du?)

Du kanske missförstod och alls inte klarade förstå vad jag menade?
    Jag menar att man inte ska sortera in elever i olika kategorier och framförallt att man inte ska sortera bort någon utvald kategori.
    Jag räknade upp många olika exempel:
    PISA är en internationell utbildningsstudie och det är OECD som utför studien och som bestämmer hur den ska genomföras.  Om eleverna delas upp i olika grupper så har detta besluts av OECD/PISA.
  • ErikaMor
    KillBill skrev 2019-12-03 18:12:50 följande:
    PISA är en internationell utbildningsstudie och det är OECD som utför studien och som bestämmer hur den ska genomföras.  Om eleverna delas upp i olika grupper så har detta besluts av OECD/PISA.
    Jag citerade en annan och gjorde ett inlägg direkt riktat till den personen som påstod, jag citerar:
    "Det verkar väl rimligt att man sorterar bort elever som..."

Jag kan inte skriva under på att det kan vara rimligt att sortera bort någon kategori elever.

Jag kunde inte skriva ner och inte spela in vad vår studierektor berättade. Men jag är övertygad att det stämmer att något har förändrats och som förmodligen kan ha inneburit ett bättre resultat för Sverige. Som i de allra flesta undersökningar finns säkert vissa detaljer som går att förändra, att ändra förutsättningarna en liten smula, eller kanske att tolka eller tillämpa instruktioner och förutsättningar lite annorlunda.

Men du och andra är 100% säkra på att inget av detta är möjligt?

Om en person i denna tråden påstår "Det verkar väl rimligt att man sorterar bort elever som..." så är det väl inte orimligt misstänka att andra personer, även dem som genomför proven, tar fram underlagen, för en internationell studie, också kan ha sådana åsikter "att man ska sortera bort en viss kategori elever".
  • storpappan

Vad dom egentligen är mest oroliga för dessa två!

• storpappan

Appråpå att regeringen slår sig för bröstet efter PISA undersökningen. Hur förklara att 11% valdes bort pg av språkproblem flest i hela världen?

• KillBill
    ErikaMor skrev 2019-12-03 18:27:44 följande:
    Jag citerade en annan och gjorde ett inlägg direkt riktat till den personen som påstod, jag citerar:
    "Det verkar väl rimligt att man sorterar bort elever som..."

Jag kan inte skriva under på att det kan vara rimligt att sortera bort någon kategori elever.

Jag kunde inte skriva ner och inte spela in vad vår studierektor berättade. Men jag är övertygad att det stämmer att något har förändrats och som förmodligen kan ha inneburit ett bättre resultat för Sverige. Som i de allra flesta undersökningar finns säkert vissa detaljer som går att förändra, att ändra förutsättningarna en liten smula, eller kanske att tolka eller tillämpa instruktioner och förutsättningar lite annorlunda.

Men du och andra är 100% säkra på att inget av detta är möjligt?

Om en person i denna tråden påstår "Det verkar väl rimligt att man sorterar bort elever som..." så är det väl inte orimligt misstänka att andra personer, även dem som genomför proven, tar fram underlagen, för en internationell studie, också kan ha sådana åsikter "att man ska sortera bort en viss kategori elever".
    När man genomför den här typen av undersökningar så är det viktigt att resultaten är jämförbara och och därför delar man upp de de elever som ingår i undersökningen i olika grupper /exkluderar vissa elever från undersökningen. 
  • FDFMGA
    ErikaMor skrev 2019-12-03 17:09:35 följande:
    Nej, även om du kanske önskar det så tror jag inte studierektor ljög för oss. 
    Något är sannolikt ändrat.

Andelen utlandsfödda har bara ökat 2,2 procentenheter? Kanske låter väl lågt?

Vad är det exakt man mäter i undersökningen?
    Varför tycker du det är rimligt att inte räkna in en viss kategori elever?
    Jag fattar inte att du ens vågar påstå att du tycker det är rimligt sortera bort en viss kategori elever, var leder sådana tankesätt i nästa steg???
    Om undersökning avser det jag tror så är det väl inte rimligt sortera bort någon kategori elever?

Det sista förstår jag inte, tror du att läsförståelse inte behövs i alla ämnen? Tror du att det är vanligt bland analfabeter att man är bra på matte?
    Det tror jag är ganska osannolikt.
    Det finns ingen som helst anledning att vara besviken över att kunskaperna i våra skolor växer.

På sikt innebär det att allt fler av våra fina barn får kunskaper som innebär att allt färre tror att partier kan få över 100 procent av rösterna, att allt fler får tillräckliga språkliga verktyg för att de ska få möjlighet att slippa sprätta omkring i syfte att impa på likasinnade genom att skapa öknanm på exempelvis ministrar som syftar på längd, kön eller vad det nu ändå månde vara som stackarna retat upp sig på utan att begripa sammanhanget.

Och på lite längre sikt kommer det att innebära att det blåbruna blockets populistiska utspel kommer att klinga alltmer ohörda.

Jag tycker att vi alla reser oss upp för vår fina regering som gett skola, lärare och framförallt elever möjligheter att visa vilket i grunden beundransvärd land Sverige är{#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    storpappan skrev 2019-12-03 19:14:11 följande:
    Appråpå att regeringen slår sig för bröstet efter PISA undersökningen. Hur förklara att 11% valdes bort pg av språkproblem flest i hela världen?
    Om du läst klart artikeln du länkar till så hade du sett förklaringen:

"Enligt Pisas stränga regler ska elever som nyligen anlänt till ett land och därför inte hunnit lära sig språket exkluderas. Det gäller även även elever med svåra funktionshinder och kognitiva funktionsnedsättningar."

Det är alltså en fråga om vad PISAundersökningen (notera att detta inte särskrivs ) avser att mäta.
  • nihka
    ErikaMor skrev 2019-12-03 17:23:18 följande:

Jag gick in och röstade.
    Oj, imponerande med 976 röster, tror inte jag sett så många andra trådar med så väldigt många som röstat?

Bara 86 st (9%) röster som känner stort förtroende för regeringen.

Oj, oj, 91-92% känner INTE förtroende för den nuvarande regeringen.

Men när man läser i den här tråden så låter det ofta som att vissa låtsas att siffrorna skulle vara omvända!

Även om det skylls på att vissa har funnit metoder att rösta mer än en gång (?) så får man väl förmoda att det extremt tydliga förhållandet ändå är representativt. Om den ena klarar att rösta mer än en gång så klarar väl även den andra att göra det.
    För mig låter det högst sannolikt att minst 91% inte känner förtroende. Även om vissa försöker få det låta helt annorlunda.

Ja, några hundra röster från nappnick med basröst är helt i linje med hur många nick som svartnat. Ibland ett tiotal per dag. Rätt maniskt beteende.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?