• storpappan

Har du förtroende för regeringen?

Jimmie Åkessonstor vinnare i senaste Novus och Stefan "Det är oaceptabelt" Löfven rasar ytterligare i förtroende. Dags att han lämnar den sjunkande skutan nu kanske?

• Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-16 07:45:54 följande:
    För att inte förvanska skribentens utsaga naturligtvis.

Skribenten har med sina påståenden gett premisserna och siffrorna.

75%ogillar SD, 25%gillar S, och däremellan finns 50% som inte är en del av de 75%som ogillar SD och inte heller gillar S, dvs ytterligare 50% som gillar SD och ogillar S.
    Jag vet inte varför nu 4-5 vänstersnubbar här har så svårt med den ekvationen?

Får jag ställa ett par frågor då?
    Vi antar att SD samt S har 25% (ungefärligt värde).
    Mina frågor är då:
    * Hur många procent gillar inte S?
    * Hur många procent gillar SD?
    * Hur många gillar varken SD eller S?
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-14 01:00:16 följande:
    Jag tror inte han VILL förstå det för då måste han ju erkänna att han har haft fel i alla sina konstiga uträkningar i en vecka......
    Är du verkligen så många  - och vänstertomte dessutomSkrattande

Mot bakrund av att du tror att 75 procent av befolkningen ogillar SD medan drygt 50 procent inte göt det så trodde jag snarare att ddu forskar på Nyhögerns sifferinstitut, även kallat NYS.

Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:
    .
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta!
    Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,
    ca 25% gillar S.
    .... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Enligt beräkningar från NYS ska visst 518 procent av alla tomtar tycka att Åkesson är den bästa Tomte
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2019-12-16 09:21:59 följande:

Jimmie Åkessonstor vinnare i senaste Novus och Stefan "Det är oaceptabelt" Löfven rasar ytterligare i förtroende. Dags att han lämnar den sjunkande skutan nu kanske?

Spännande det indikerar att de förtrolila samtalen mellan den brunblå alliansens ledare inte fullt ut uppskattas av partiernas väljare.

Minst 30 procent av av dessa saknar helt förtroende för de båda andra partiernas ledare, och förmodligen är andelen högre än så.

Det finns potential för framförallt L och C att vissa över väljare fråm M och KD som inte är så förtjusta i doften av bruntSolig
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-16 07:45:54 följande:

För att inte förvanska skribentens utsaga naturligtvis.

Skribenten har med sina påståenden gett premisserna och siffrorna.

75%ogillar SD, 25%gillar S, och däremellan finns 50% som inte är en del av de 75%som ogillar SD och inte heller gillar S, dvs ytterligare 50% som gillar SD och ogillar S.

Alltså har du mängden A och B:

A = 75% som ogillar SD.

B = 50% som gillar SD och ogillar S.

A är inte en del av B så det kan inte finnas onämnda likheter/gemensamma nämnare i A och B.

Ska man tolka en formel på ett sätt så gör man det konsekvent genom hela formeln.

Därmed hanterar man inte två mängder som har definierats som olika/utan gemensamma nämnare som om de vore lika på något vis/har gemensamma nämnare - bara för att det uppstår ett omöjligt resultat som man kan skratta åt. ;P

Man kan inte hantera mängder som förblir lika stora på det viset, om det är bättre uttryckt än stycket ovan.

Då har det framkommit att reductio ad absurdum är på sin plats.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-16 08:30:15 följande:

Läs gärna det Kverulant skrev.

Hen påstod att 75 procent  ogillar SD. Medan hen därefter påstod att drygt 50 procent inte ogillar SD. Det blir 125 procent

Jag pysslar själv inte med nyauktoritär matematik, vill ju inte framstå som ignorant.

Men nu är det väl hög tid att ta sig an Novus nya siffror. 31 procent vardera för Jimmie och Ebba som toppar förtroendet. Ulf fick 25 procent, liksom Löfven.

Här finns det oändliga möjligheter för den nyauktoritöra matamatikens äppelpäronkader, i synnerhet den del av kadern som aldrig funderar över ett värdes betydelse.

T ex kan man komma fram till att 31 + 31 + 25, det vill säga 87 procent av folket har störst förtroende för den nyauktoritära alliansen

Dett alldeles särskilt om man ännu inte förstått skillnaden mellan "antingen eller" och "både och". Och det vet ju alla att alla goda ting är tre

Eftersom du hänvisar till Padirac:s svar så hänvisar jag till responsen på det svaret ovan.

Kan dock anmärka på att Kverulant67 inte definierat någon mängd som inte ogillar SD. Den mängden har du själv definierat - genom att hantera två mängder på det viset som framkommer i responsen till Padirac ovan.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-16 13:53:06 följande:
    Eftersom du hänvisar till Padirac:s svar så hänvisar jag till responsen på det svaret ovan.

Kan dock anmärka på att Kverulant67 inte definierat någon mängd som inte ogillar SD. Den mängden har du själv definierat - genom att hantera två mängder på det viset som framkommer i responsen till Padirac ovan.
    Ditt kanske största problem i den här diskussionen är att du inte förstår skillnaden mellan "antingen eller" och "både och"

Det är därför jag rekommenderar dig att göra sällskap med ett barn till skolan och fråga läraren om hen kan hjälpa dig - det gör jag inte för att ironisera utan för att lärare är duktiga på att förklara.

Du tolkar mängden som inte tillhör dem som ogillar SD som ett antingen eller-fenomen, medan det i stället rör sig om både och. Konsekvensen blir då att du börjar blanda äpplen med päron i en subtraktion.

Testa att tänk så här. 75 procent ogillar enligt Kverulant SD eller kanske det blir mer begripligt om jag tar andra egenskaper: 75 procent ogillar att plocka äpplen med 25 procent gillar att palla päron. 

Resten, dryga 50 procent tillhör ingen av .dessa grupper. Det gäller alltså samtliga av dessa 50 procent.

Det är därför Kverulant påstod att en population kan vara 125 procent och det var därför vi matematiskt korrekta blev så roade.

Jag ska erkänna att det nästan är rörande och därmed gulligt att det ska vara så märkligt svårt att förstå något så enkelt, i synnerhet eftersom en hel del nyauktoritära påstår sig vara naturvetare eller ingenjörerSkrattande
  • storpappan

Vår "begåvade" statsminister kan längre ens bli mer pinsam?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?