• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2020-01-02 16:46:56 följande:

Nej, du och jag har inte kommit överens om en gemensam betydelse av ordet trots att vi refererat till samma källor.

Jag  har frågat dig flertalet gånger om vad du menade med ordet 'däremellan' och jag var utomordentligt less på att du inte vill diskutera den saken och tyckte att det för min del räckte - detta då jag inte fann att jag nådde fram till dig med viljan att reda ut vad du menade, hur du menadde och på vilka grudner du menade detta.

Som jag förstått det har du refererat till minsta gemensamma nämnare samt ordningsföljd  - och hur du får däremellan betyda att den gemensamma nämnaren är med ogillar SD istället för gillar S har du inte heller haft viljan att reda ut. Eller så har jag inte varit tydlig nog. Eller du.

Hur som helst så har du inte förstått eller redovisat för betydelsen av 'däremellan' på ett sätt som stödjer din tes om att 'däremellan' skulle betyda det du vill påstå.

Ge nu en ordentlig förklaring för vad ordet betyder och hur du menar att det hänger ihop på det sätt du vill få till det. 

Än så länge har det inte gjorts. Det har möjligtvis varit någon sorts cirkelresonemang om procent

Du kan få ut massor av hur jag använder ordet redan i inlägget där jag citerar mig själv ovan:

>>Aja, jag får väl lägga till att ingenting i SAOB:s definition kräver att det som är >>däremellan<< också är väsensskilt från det man finner på båda sidor.

Både bergssidorna och dalen däremellan är exempelvis alltsammans >>terräng<<, om man på fri hand ska konkretisera det abstrakta något.

Liksom berg och dal hade utan problem kunnat vara delmängder i en övermängd som >>terräng<< och om vi räknar på ytan på ett bestämt terrängområde (hur mycket av denna yta/% som täcks av berg respektive dal - man kan även och istället räkna på ytans höjd på samma vis, för att få med negation i det hela).<<

Och mitt huvudargument i denna semantiska diskurs är att ordet >>däremellan<< inte kräver väsensskilda objekt/subjekt. Att det helt enkelt finns utrymme för en gemensam nämnare.

Det här argumentet återfinns i flertalet av mina inlägg...

...så, igen: vad dillar du om?
  • FDFMGA

"Så blir världen en liten bit dummare, suddigare och mer gråtmild". 

Så inleds det avslutande stycket i en tänkvärd DN-ledare som handlar om ordens och språkets förfall. 

Rubriken på ledaren är: "Mobbningen av det skrivna ordet är liksom inte skapelsens krona"

Däremellan är det en del text - svalkande befriad från danskurscirklar och annat skrikhögerbjäfs.

https://www.dn.se/ledare/richard-swartz-mobbningen-av-det-skrivna-ordet-ar-liksom-inte-skapelsens-krona/

• Digestive

Så har FDFMGA hittat till en artikel som vattenkammar håret åt rätt håll för vederbörande, en artikel som använder ordet >>mobbning<< samtidigt som FDFMGA subtilt hånar och häcklar en annans utbildning för tredje månaden i rad nu. :)

Ingen bryr sig om häckel- och hånvänstern längre - folket lämnar rent utav skeppet i drösar - men det är fint att häckel- och hånvänstern iallafall kan söka sig tröst i DN:s vattenkammade kolumner...

...där man kan vara lite förmer ihop med Richard Swarts istället. ^___^

• Padirac
    Digestive skrev 2020-01-02 16:59:09 följande:
    Du kan få ut massor av hur jag använder ordet redan i inlägget där jag citerar mig själv ovan:

>>Aja, jag får väl lägga till att ingenting i SAOB:s definition kräver att det som är >>däremellan<< också är väsensskilt från det man finner på båda sidor.

Både bergssidorna och dalen däremellan är exempelvis alltsammans >>terräng<<, om man på fri hand ska konkretisera det abstrakta något.

Liksom berg och dal hade utan problem kunnat vara delmängder i en övermängd som >>terräng<< och om vi räknar på ytan på ett bestämt terrängområde (hur mycket av denna yta/% som täcks av berg respektive dal - man kan även och istället räkna på ytans höjd på samma vis, för att få med negation i det hela).<<

Och mitt huvudargument i denna semantiska diskurs är att ordet >>däremellan<< inte kräver väsensskilda objekt/subjekt. Att det helt enkelt finns utrymme för en gemensam nämnare.

Det här argumentet återfinns i flertalet av mina inlägg...

...så, igen: vad dillar du om?
    'Däremellan' säger att någonting i någon bemärkelse befinner sig mellan två olika 'saker' i någon bemärkelse.

I början av gatan ligger storebrors tomt, längst ned på gatan ligger lillebrors tomt, däremellan ligger de övriga tomter 

I vilken bemärkelse används 'däremellan' i detta fall?  Har däremellan någonting över huvud taget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra? 

I början av gatan ligger ett vitt hus, längst ned på gatan ligger ett vitt hus, däremellan ligger också ett vitt hus.

I vilken bemärkelse används 'däremellan' i detta fall?  Har däremellan någonting över huvud taget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra? 

I början av gatan ligger 75 bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen 

I början av gatan ligger 75 inte bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen 

Begreppet 'döremellan' har precis som du skriver ingenting överhuvudtaget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra - så varför driver du tesen att 'däremellan' är har med likheter i avseende 75% av någonting att göra istället för 25% av någonting att göra?  Jag menar att det inte finns någonting överhuvudtaget i 'däremellan' som pekar i någon riktning mot 75 eller 25% - tvärt om. 'däremellen' har ingen sådan bias - istället säger däremellan att det i något avseende finns någonting mellan de 75% och de 25%.

I vilket avseende skiljer sig dessa 50% från de 75% och 25% som uttalandet redogör för? Geografiskt, i tiden? I form, i färg eller i någon annat avseende.    

Eftersom du inte har kunnat redogöra för detta, inte haft viljan att redogöra för detta  

När du förstått innebörden av 'däremellan' så är det dags för nästa ord - det är 'övriga'

https://svenska.se/tre/?sok=%C3%B6vrig&pz=1

https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6vriga

Påståendet  att 'däremellan' finns vi 50% 'övriga'  betyder alltså inget annat än att:

förutom de 75% och 25% som redovisas så finns 50% som är kvar, som inte räknas upp, som är därutöver, som är resten...
  • Digestive
    Padirac skrev 2020-01-02 20:20:45 följande:

'Däremellan' säger att någonting i någon bemärkelse befinner sig mellan två olika 'saker' i någon bemärkelse.

I början av gatan ligger storebrors tomt, längst ned på gatan ligger lillebrors tomt, däremellan ligger de övriga tomter 

I början av gatan ligger ett vitt hus, längst ned på gatan ligger ett vitt hus, däremellan ligger också ett vitt hus.

I början av gatan ligger 75 bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen 

I början av gatan ligger 75 inte bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen 

Begreppet 'döremellan' har precis som du skriver ingenting överhuvudtaget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra - så varför driver du tesen att 'däremellan' är har med likheter i avseende 75% av någonting att göra istället för 25% av någonting att göra?  Jag menar att det inte finns någonting överhuvudtaget i 'däremellan' som pekar i någon riktning mot 75 eller 25% - tvärt om. 'däremellen' har ingen sådan bias - istället säger däremellan att det i något avseende finns någonting mellan de 75% och de 25%.

I vilket avseende skiljer sig dessa 50% från de 75% och 25% som uttalandet redogör för? Geografiskt, i tiden? I form, i färg eller i någon annat avseende.    

Eftersom du inte har kunnat redogöra för detta, inte haft viljan att redogöra för detta  

När du förstått innebörden av 'däremellan' så är det dags för nästa ord - det är 'övriga'

https://svenska.se/tre/?sok=%C3%B6vrig&pz=1

https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6vriga

Påståendet  att 'däremellan' finns vi 50% 'övriga'  betyder alltså inget annat än att:

förutom de 75% och 25% som redovisas så finns 50% som är kvar, som inte räknas upp, som är därutöver, som är resten...

Inte redogjort? Jag har för böveln till och med ritat en bild:

Vad var svårt att förstå i den här bilden, Padirac? Du har inte enbart >>däremellan<< i form av ett abstrakt rum utan även tidsmässigt i form av ett räknemoment.

Annars håller jag med om det du skriver - men det finns då en gemensam nämnare >>gillar inte SD<<. Varför? Jo, för att mängden >>övriga 50%<< är hämtade UR mängden >>75% gillar inte SD<<.

Det är så semantiken liksom matematiken faller på plats, och det är fantastiskt att ni försöker utesluta det enda gångbara... till förmån för eran dumtolkning. Allt för att kunna håna, häckla och förnedra...

...det enda som verkar falla i ert intresse. I över en månads tid har ni försvarat en dumtolkning för att motivera hån, häckel och förnedring.

Det är allt ni har. Men dumtolka på för all del. Hjälp till att sänka det där mögelangripna skeppet så gott det går - det är högst uppskattat och jag blöder gärna för saken... genom att ta emot hån, häckel och förnedring angående allt ifrån personlig tro till utbildning.
  • Padirac
    Digestive skrev 2020-01-02 21:04:04 följande:
    Inte redogjort? Jag har för böveln till och med ritat en bild:

Vad var svårt att förstå i den här bilden, Padirac? Du har inte enbart >>däremellan<< i form av ett abstrakt rum utan även tidsmässigt i form av ett räknemoment.

Annars håller jag med om det du skriver - men det finns då en gemensam nämnare >>gillar inte SD<<. Varför? Jo, för att mängden >>övriga 50%<< är hämtade UR mängden >>75% gillar inte SD<<.

Det är så semantiken liksom matematiken faller på plats, och det är fantastiskt att ni försöker utesluta det enda gångbara... till förmån för eran dumtolkning. Allt för att kunna håna, häckla och förnedra...

...det enda som verkar falla i ert intresse. I över en månads tid har ni försvarat en dumtolkning för att motivera hån, häckel och förnedring.

Det är allt ni har. Men dumtolka på för all del. Hjälp till att sänka det där mögelangripna skeppet så gott det går - det är högst uppskattat och jag blöder gärna för saken... genom att ta emot hån, häckel och förnedring angående allt ifrån personlig tro till utbildning.
    Det finns inget språkligt i kverulants påståenden som säger att dessa 50% är en del av 75%. Ingenting.

Tvärtom - det är språket som fäller påståendena, dvs 'dessutom' och 'övriga' som är den språkliga groda som gör att dessa påståenden blir inkoherenta och ologiska.

Nej, det var ingen dumtolkning - det var en bokstavlig tolkning av en dum formulering. En formulering som du förvanskat och begrepp som du vridit likt alt.högerns vridningar för att skapa alternativa fakta.
  • Digestive
    Padirac skrev 2020-01-02 21:12:37 följande:

Det finns inget språkligt i kverulants påståenden som säger att dessa 50% är en del av 75%. Ingenting.

Tvärtom - det är språket som fäller påståendena, dvs 'dessutom' och 'övriga' som är den språkliga groda som gör att dessa påståenden blir inkoherenta och ologiska.

Nej, det var ingen dumtolkning - det var en bokstavlig tolkning av en dum formulering. En formulering som du förvanskat och begrepp som du vridit likt alt.högerns vridningar för att skapa alternativa fakta.

Och inget språkligt som utesluter det heller = öppet för tolkning.

En tolkning stämmer dock PERFEKT in med matematiken samt är helt semantiskt legitim.

Sedan finns det en allsköns tolkningar som gör att iabsolut ngenting stämmer överhuvudtaget = dumtolkning.

Och ni valde en dumtolkning - för att motivera hån, häckel och förnedring.

Att överhuvudtaget bemöta matematik som om man INTE skulle härledas av det som matematiskt stämmer är en fantastisk inställning. Man kan inte bli mindre matematisk än så, men så kan allt och lite till offras på altaret för eran del - bara det motiverar hån, häckel och förnedring.

De enda kläderna som passar herrskapet förmer.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-02 19:47:57 följande:

Så har FDFMGA hittat till en artikel som vattenkammar håret åt rätt håll för vederbörande, en artikel som använder ordet >>mobbning<< samtidigt som FDFMGA subtilt hånar och häcklar en annans utbildning för tredje månaden i rad nu. :)

Ingen bryr sig om häckel- och hånvänstern längre - folket lämnar rent utav skeppet i drösar - men det är fint att häckel- och hånvänstern iallafall kan söka sig tröst i DN:s vattenkammade kolumner...

...där man kan vara lite förmer ihop med Richard Swarts istället. ^___^

Åh, det var som tusan..

Det är annars inte särskilt ovanligt att skrikhögerradikaler kommer med påståernden om vad ingen bryr sig om. Inte sällan tycks påståenden av den sorten bottna i att personen just är så oerhört angelägen om vad andra bryr sig om, så angelägen att hen inte ens förstår vad man kan veta eller inte. 

Jag tycker det verkar som ganska många bryr sig om vad DN skriver, man kan till exempel lätt konstatera av kommentarerna till artiklarna att även SD-svansen är där och viftar frenetiskt.

Själv anser jag att det kan vara nyttigt även för skrikhögerradikaler att läsa DN. I bästa fall kan det innebära att man får ett mer varierat språkSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-01 23:59:46 följande:
    1. 75% av lägenheterna vill inte ha reklamblad.

2. 25% av lägenheterna vill ha samhällsinformation.

3. Däremellan finns övriga lägenheter om 50%.

Det finns totalt 100 lägenheter i den här byggnaden. Ingen lägenhet ska ha fler än en tidning och/eller ett reklamblad.

Hur många enheter med samhällsinformation respektive antal reklamblad ska du ta med dig - för att varken bära för många eller för få av någotdera, utan det exakta antalet som behövs?

Säg till när du har lyckats räkna ut svaret. Lycka till nu FDFMGA! :)
    Jag skulle nog inte åta mig ett uppdrag om den som gav instruktionerna hade ett så torfligt språk.

Jag skulle åtminstone be hen göra om instruktionen.

Fråga om hen verkligen tror att att det är lägenheterna som vill ha samhällsinformation och så skulle jag fråga hen varför hen krånglar till det och lägger till ett styltliknande däremellan. Slutligen skulle jag påpeka att hen inte ska göra cirklar om hen inte förstår skillnaden mellan äpplen och päron.

Därefter skulle jag förmodligen skicka iväg hen med 25 blad av vardera sorten. tja såvida hen inte fastnat i ett cirkelresonemang förstås.Skrattande
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2020-01-02 22:13:48 följande:

Åh, det var som tusan..

Det är annars inte särskilt ovanligt att skrikhögerradikaler kommer med påståernden om vad ingen bryr sig om. Inte sällan tycks påståenden av den sorten bottna i att personen just är så oerhört angelägen om vad andra bryr sig om, så angelägen att hen inte ens förstår vad man kan veta eller inte. 

Jag tycker det verkar som ganska många bryr sig om vad DN skriver, man kan till exempel lätt konstatera av kommentarerna till artiklarna att även SD-svansen är där och viftar frenetiskt.

Själv anser jag att det kan vara nyttigt även för skrikhögerradikaler att läsa DN. I bästa fall kan det innebära att man får ett mer varierat språk

Haha, så gulligt då. :D Själv läser jag DN för att inte säga det mesta. Varvet runt minst tre gånger om dagen!

Aja, blev du vattenkammad nog av Richard Swarts? :) Han kanske svarar på korrespondens om danskurser... va inte blyg, man ser ju hur han sträcker ut en famn åt det förmenta folket.

Kanske har han tips på hur man hånar, häcklar och förnedrar! - även om jag tror att du får vara den som lär i det avseendet. ^___^
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?