• Snart börjar debatten

Har du förtroende för regeringen?

Kommunisternas definition på demokrati är kanske inte vidare demokratisk.

• nihka
    Padirac skrev 2021-03-19 20:30:28 följande:
    Ja, och SD ska inte bara vara med för att det ska vara demokratiskt, de ska bestämma för att det ska vara demokratiskt. Dessutom ska de bestämma vilka som inte får vara med på fruktstunden - annars är det orättvist mot SD
    De får även bestämma att fruktstund är vänstervridet och ska ersättas av sång:

https://www.youtube.com/watch?v=msAEPTUlN88
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Snart börjar debatten

Tur att vänster inte hatar

• Vidrish
    nihka skrev 2021-03-19 20:09:27 följande:
    Precis.

SD har dessutom en alternativ definition av demokrati. Demokrati är om just SD får vara med i alla samarbeten, precis skit samma med vem, och odemokratiskt är det om de inte får vara med. 

De verkar tro att det är som på förskolan att alla får vara med.
    Haha har inte alla partier det? Jag förstår att det är fredag, men att spåra totalt är väl lite väl...Skål
  • nihka
    Vidrish skrev 2021-03-20 10:21:54 följande:
    Haha har inte alla partier det? Jag förstår att det är fredag, men att spåra totalt är väl lite väl...Skål
    Nej, det är faktiskt bara SD som har grinat över att de inte får vara med där de inte är önskvärda.

Alla andra hittar någon de vill samarbete med och som vill samarbeta med dem.
    Det kallas för demokrati.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Vidrish skrev 2021-03-20 10:21:54 följande:
    Nä, demokrati är ett väl definierat begrepp i samhällsvetenskap och statsvetenskap. 

Precis som andra i tråden skriver så är det SD tillsammans med deras svans och vurmare som ylar om att det demokratiska samhället Sverige inte är demokratiskt, detta då de just SD et al är just de som har en egen defintition av demokrati som inte stämmer överens med det i samhälls- och statsvetenskap vedertagna begreppet demokrati.
  • Snart börjar debatten
    Padirac skrev 2021-03-20 12:53:23 följande:
    Nä, demokrati är ett väl definierat begrepp i samhällsvetenskap och statsvetenskap. 

Precis som andra i tråden skriver så är det SD tillsammans med deras svans och vurmare som ylar om att det demokratiska samhället Sverige inte är demokratiskt, detta då de just SD et al är just de som har en egen defintition av demokrati som inte stämmer överens med det i samhälls- och statsvetenskap vedertagna begreppet demokrati.
    Det odemokratiska ligger i att vi får en sosseregering hur stor högermajoriteten än är.

Verkar förresten som Lööf fattat att det inte var så smart kliva in i ett officiellt sosseblock. Bättre låtsas vara oberoende. Vem tror hon att hon lurar? Fniss.
  • Padirac
    Snart börjar debatten skrev 2021-03-20 15:51:12 följande:

Det odemokratiska ligger i att vi får en sosseregering hur stor högermajoriteten än är.

Verkar förresten som Lööf fattat att det inte var så smart kliva in i ett officiellt sosseblock. Bättre låtsas vara oberoende. Vem tror hon att hon lurar? Fniss.

Du blandar ihop riksdag med regering?

Riksdagen består av alla partier som fått tillräckligt många röster. Riksdagsplatserna fördelas proportionellt mot valresultatet.

Statsminister utses av riksdagen baserat på talmannens förslag som i sin tur baseras på talmannens sonderingar med partiledarna i riksdagen.

Är det talmannen du anklagar för att ha agerat odemokratiskteller är det den svenska parlamentariska demokratin med regeringsformen som du anser vara odemokratisk? Är det C och L som agerat odemokratiskt?

Eller har du någon annan tanke om hur det fungerar och vari det odemokratiska föreligger?
  • Snart börjar debatten
    Padirac skrev 2021-03-20 19:26:56 följande:

Riksdagen består av alla partier som fått tillräckligt många röster. Riksdagsplatserna fördelas proportionellt mot valresultatet.

Statsminister utses av riksdagen baserat på talmannens förslag som i sin tur baseras på talmannens sonderingar med partiledarna i riksdagen.

Är det talmannen du anklagar för att ha agerat odemokratiskteller är det den svenska parlamentariska demokratin med regeringsformen som du anser vara odemokratisk? Är det C och L som agerat odemokratiskt?

Eller har du någon annan tanke om hur det fungerar och vari det odemokratiska föreligger?
    Kan du inte förklara lite mer detaljerat, jag förstod inte riktigt.

Det odemokratiska ligger i att trots en markant högermajoritet så får vi en S-regering. Behöver jag förtydliga detta.
  • Snart börjar debatten
    Padirac skrev 2021-03-20 19:26:56 följande:

Jag anklagar dig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?