Har du förtroende för regeringen?
Jag anser att vi ska ha en väl fungerande välfärd i Sverige och att den i huvudsak ska vara skattefinansierad.
Men välfärden ska användas av dem den var avsedd för och på så sätt som den var planerad och dimensionerad för.
Idag används den tyvärr på ett sätt som den inte är finansierad för och den kommer inte dem till del som faktiskt har förtjänat den.
Om skattebetalarnas pengar ska räcka till så måste välfärden bli mycket bättre, duktigare, skötas på ett mycket mera kompetent sätt, den totala kostnaden måste sänkas betydligt, för att skattebetalarna ska få vad de betalar för och om skattepengarna överhuvudtaget ska kunna räcka till.
Jag ser hellre att staten äger fler tillgångar så att vi kan ha lägre skatter istället.
Hur ska det kunna bli lägre skatter för att staten äger tillgångarna?
Den enda möjligheten är ju i så fall att staten stjäl tillgångarna från dem som nu äger dem, från dem som skapat dem och jobbat ihop till dem.
Menar du på allvar att stöld är din väg att gå?
Hittills har det aldrig visat sig vare sig i Sverige eller någon annan stans i världen att staten skulle vara lämplig och kompetent nog för att skapa, äga tillgångar, och förvalta dem bättre än andra.
Hittills har ju i princip allt statligt ägande i ett ekonomiskt perspektiv misslyckats helt om man ser det i ägarnas/skattebetalarnas perspektiv.
Staten är helt enkelt en riktigt dålig ägare.
Nu anser inte jag att man kan göra så grov generalisering på verken arbetskraftsinvandringen eller asylinvandrarna. Det finns analfabeter och högutbildade i båda grupperna. Båda grupperna har anhöriga och enligt statistiken är anhöriginvandringen ungefär lika hög från båda grupperna.
Du verkar inte förstå hur arbetskraftsinvandring egentligen ska fungera och hur den faktiskt fungerar i många andra länder.
Om en analfabet från ett annat land lyckas få en anställning i Sverige så är han välkommen hit. Han har fått anställningen för att han har sådana egenskaper att han kan göra nytta för den betalande kunden, även i de fall den betalande kunden är skattebetalarna. Då gör det inget att han är analfabet, han gör sitt jobb och bidrar tillvälfärden. Svenska skattebetalare kommer inte behöva kosta på honom någon särskild utbildning.
Analfabeter som kommer hit utan att arbeta, som tar del av vår välfärd, som inte arbetar och inte bidrar till välfärden, som skattebetalarna ska kosta på utbildning och betala hans bidrag livslångt och dessutom betala för hans anhöriga, är något helt annat.
Fakta är att i princip så finns det väldigt få högutbildade i båda grupperna. Hos arbetskraftsinvandrare kan det självfallet finnas en viss del högutbildade, de har då en anställning, gör kundnytta och betalar skatt.
Hos asylinvandrare och s k flyktingar finns ingen eller möjligen extremt få högutbildade. Några väldigt få kan möjligen komma att bli välutbildade men då genom utbildning på Svenska skattebetalares pengar. Netto kommer han sannolikt aldrig att ha gjort sådan kundnytta att han bidragit till välfärden.
Anhöriga till arbetskraftsinvandrare ska i huvudsak försörjas av den som har fått anställningen och de kommer inte i någon betydande omfattning belasta välfärden utan snarare kommer sådana anhöriga bidra genom att arbeta inom vård och omsorg.
Anhöriga till asylinvandrare och s k flyktingar är och kommer att bli en ännu större belastning på välfärden, kommer att kräva mycket stora resurser i vård, omsorg och utbildning och kommer att behöva få väldigt mycket bidrag, troligen bidrag livslångt, många i nästa generation kommer också vara bidragsberoende, som också ska betalas med skattebetalarnas pengar.
OBS Här skriver jag bara ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och liknande.
Jag har i övrigt absolut inte skrivit några åsikter eller uppfattningar generellt om människorna, vare sig invandrare eller andra.
Näringslivet kommer inte att få så mycket tillväxt och då satsar de på att maximera kapitalvinsterna genom att konkurrera och få ner omkostnader. Till följd det vill de så klart få ner skatter och produktionskostnader. Jag påstår inte heller att företagen sänker löner.
Du har flera gånger generaliserande och svepande påstått att arbetsgivarna suger ut arbetarna och vill sänka deras löner. Vilket är rent faktafel av dig.
Så det hedrar dig att du tar tillbaka det.
F ö så begriper du fortfarande inte att företagens alla inkomster kommer från betalande kunder, från konsumenter, som jag och du Misser.
Det är alltid kunderna/konsumenterna som betalar löntagarnas löner, inte arbetsgivarna.
Svenska kunder och konsumenter är inte beredda betala mer.
Tvärtom väljer vi alla att köpa från Kina och från lågprisländer.
Så ser ju verkligheten ut (allt annat är ren utopi!).
Ju dyrare Svenska varor och tjänster blir ju färre kunder är det som köper och då blir det ännu färre jobb i Sverige och kundernas pengar räcker inte till för att betala löntagarnas löner.
En alltför stor del av kundens pengar äts upp av skatter och avgifter vilket gör att Svenska varor och tjänster blir för dyra och löntagaren får för lite kvar i plånboken.
Är det så svårt att förstå?
Du Misser, liksom alla andra konsumenter, är inte beredda att betala Svenska arbetares löner, ingen är beredd sluta köpa varor som är tillverkade av Kinesiska barnarbetare.