• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2022-03-21 20:05:56 följande:
    Men det stämmer ju inte.Sveriges energipris för uppvärmning var rekordlågt innan Putin ströp gasleveranserna till Europa.
    Du menar att grafen jag postade inte stämmer och att vi inte hade exempelvis världsklasspriser på diesel redan i oktober förra året?

När menar du att Putin ströp gasleveransen till Europa egentligen?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-21 20:47:03 följande:
    Du menar att grafen jag postade inte stämmer och att vi inte hade exempelvis världsklasspriser på diesel redan i oktober förra året?

När menar du att Putin ströp gasleveransen till Europa egentligen?
    Nu försöker du dribbla bort korten. Vi diskuterar inte dieselpriset utan kostnader för uppvärmning. Effekterna av att Putin ströp gasleveranserna syntes tidigt hösten 2021.

Riktigt höga dieselpriser fick inte Sverige förrän lagen om reduktionsplikt trädde i kraft vid årskiftet, en lag som bl.a. KD och M var med att rösta fram i Sveriges riksdag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-03-20 14:36:22 följande:

Jaha, så även du vill sprida falsk information som mest gynnar Ryssland/Putin.

Det är inte Putin som bedrivit en politik som syftat till att få upp de svenska energipriserna till en nivå där människor inte skulle ha råd att konsumera lika mycket energi. Så varför skyller du på Putin när han bara hjälpt ditt parti att uppnå sitt uttalade mål?
  • klyban
    Digestive skrev 2022-03-21 19:31:52 följande:
    Det finns mer problem i potten än putin, dock gjrode putin det mer tydligt med hans invasionskrig mot Ukraina.
    Digestive skrev 2022-03-21 19:50:25 följande:
    Det är just en titt i backspegeln som jag har förordat. Du vet, att ha läxor att lära sig utav och så vidare, som du hittar lite varstans i mina inlägg.

En läxa är servicehallar.

Men en annan stor är var person i vårt land, som slöar energi som galningar, och sen tror det är regeringens fel att priset stiger.
    Det finns ingen självinsikt i en hel del som klagar.

nattuw skrev 2022-03-21 23:31:46 följande:
    Det är inte Putin som bedrivit en politik som syftat till att få upp de svenska energipriserna till en nivå där människor inte skulle ha råd att konsumera lika mycket energi. Så varför skyller du på Putin när han bara hjälpt ditt parti att uppnå sitt uttalade mål?

Dock sätter putin en spik i kistan med ett invasionskrig mot Ukraina och utan någon anledning på detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-03-21 23:31:46 följande:
    Ditt inlägg visar på stor okunnighet. Vladimir Putin har drivit en mycket medveten politik där han har begränsat gasleveranserna till Europa för att på så sätt driva upp priset på energi (bla el).

Sverige har ett av Europas största överskott på el och att våra elpriser har ökat beror främst på att vi är en del av den Europeiska elmarknaden. När el-priserna ökar i Europa så ökar de hos oss. 

Varför försöker du förminska Ryssland och Vladimir Putins stora påverkan på de svenska elpriserna? Har du funderat på vem du gynnar när du sprider den typen desinformation?
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-03-21 22:52:34 följande:
    Nu försöker du dribbla bort korten. Vi diskuterar inte dieselpriset utan kostnader för uppvärmning. Effekterna av att Putin ströp gasleveranserna syntes tidigt hösten 2021.

Riktigt höga dieselpriser fick inte Sverige förrän lagen om reduktionsplikt trädde i kraft vid årskiftet, en lag som bl.a. KD och M var med att rösta fram i Sveriges riksdag.
    Jag diskuterar energibränslen och det är därför jag använder ordet. Och har jag förstått saken rätt så är det priserna/marknadsläget för energibränslen (exempelvis naturgas) som i sin tur har påverkat elpriserna i landet.

Under oktober månad förra året så var dieselpriset i Sverige näst högst i världen strax efter Hongkong.

Oavsett vilket eller vad så finns det ingenting att anmärka på i min bildkommentar - även du själv menar att priserna hade trappats upp innan kriget bröt ut - liksom ingenting som befogar dina anklagelser. Du har enbart lagt ord i mun.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-03-22 06:38:48 följande:
    Det finns mer problem i potten än putin, dock gjrode putin det mer tydligt med hans invasionskrig mot Ukraina.
    Digestive skrev 2022-03-21 19:50:25 följande:
    Det är just en titt i backspegeln som jag har förordat. Du vet, att ha läxor att lära sig utav och så vidare, som du hittar lite varstans i mina inlägg.

En läxa är servicehallar.

Men en annan stor är var person i vårt land, som slöar energi som galningar, och sen tror det är regeringens fel att priset stiger.
    Det finns ingen självinsikt i en hel del som klagar.

Dock sätter putin en spik i kistan med ett invasionskrig mot Ukraina och utan någon anledning på detta.

Ja, det gör det säkerligen.

Vårt leverne kommer högst troligt att förbruka mer och mer el i takt med tiden. Inte minst för att vi har mål som att fasa ut fossilbränslen (det vill säga elektrifiera) men även för att mer och mer av vår vardag har digital anknytning/är beroende av teknik som kräver el.

Mänskligheten har löst utvecklingsproblem tidigare genom innovationer och det samma blir nog fallet även denna runda, gissar jag på. Ska vi dock lösa problemen genom att bromsa utvecklingen och expansionen av den så är det betydligt mer än privatpersoners leverne som behöver ställas om. Frågan är hur många som vill leva och sträva för en sådan vision men inte är det är dagens vinnare, dagens elit eller helt enkelt de som har makt och resurser idag.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-03-22 10:39:13 följande:
    Ja, det gör det säkerligen.

Vårt leverne kommer högst troligt att förbruka mer och mer el i takt med tiden. Inte minst för att vi har mål som att fasa ut fossilbränslen (det vill säga elektrifiera) men även för att mer och mer av vår vardag har digital anknytning/är beroende av teknik som kräver el.

Mänskligheten har löst utvecklingsproblem tidigare genom innovationer och det samma blir nog fallet även denna runda, gissar jag på. Ska vi dock lösa problemen genom att bromsa utvecklingen och expansionen av den så är det betydligt mer än privatpersoners leverne som behöver ställas om. Frågan är hur många som vill leva och sträva för en sådan vision men inte är det är dagens vinnare, dagens elit eller helt enkelt de som har makt och resurser idag.

Ja, vi förbrukar säkert mer och mer, det betyder inte att vi kan vara lite mer intelligenta med våran el och hur den används och mycket.

Dock är ju det putin som satte spiken i kistan, och bara prata om putin och kolla hur det var innan, det bara berättar att man har glömt en del i den analysen och tro att allt var bra före putins attack mot Ukraina.
    Det fanns en del frågor på dagordningen då med, bara att det är så mycket tydligare idag och det får vi tacka putin för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-22 10:21:13 följande:
    Jag diskuterar energibränslen och det är därför jag använder ordet. Och har jag förstått saken rätt så är det priserna/marknadsläget för energibränslen (exempelvis naturgas) som i sin tur har påverkat elpriserna i landet.

Under oktober månad förra året så var dieselpriset i Sverige näst högst i världen strax efter Hongkong.

Oavsett vilket eller vad så finns det ingenting att anmärka på i min bildkommentar - även du själv menar att priserna hade trappats upp innan kriget bröt ut - liksom ingenting som befogar dina anklagelser. Du har enbart lagt ord i mun.
    Jag diskuterar den osmakliga bilden som du publicerat här i tråden där du låter påskina att de höga uppvärmningskostnaderna inte skulle vara kopplade till Putin och Ryssland.  Varför publicerade du bilden? Förstod du inte att budskapet är falskt och är skapat för att inte koppla ökade energipriser till Ryssland/förbättra Rysslands-bilden?

• Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-03-22 10:39:13 följande:
    Vårt leverne kommer högst troligt att förbruka mer och mer el i takt med tiden. 
    Vår civilisations alla framsteg ä'r intimt förknippade med ökad tillgänglighet på energi.

Vi kommer att förbruka MER energi i framtiden. Inte mindre. Och vi VILL förbruka mer energi för vi VILL lyfta folk ut fattigdom.

Vår uppgift är att finna ut bästa möjliga sätt att "producera" mer energi.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?