Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Har du förtroende för regeringen?

    Padirac skrev 2022-07-14 18:56:11 följande:
    Alla friskolor är ju inte företag med utdelning av 800 miljoner eller lön till 1800 lärare som du skriver summan.

    Det finns en del fria skolor som har svårt att få ihop budgetar och personaltäckning utan utdelning, räntesnurror, koncernöverföringar och dyra avtal med moderbolag.

    Varför ska detta premieras före lärare, lektioner och riktiga betyg för elever som behöver resursstarka skolor?
    800 miljoner är samtliga utdelningar för friskolor som drivs som aktiebolag. 76% av friskolornas elever går i en sådan skola.

    Det enda jag säger är att det inte känns lägligt att ideologiskt ploga om åkern en gång till i dagsläget. Vilket även gäller mina egna tankar och idéer. Basala saker som att göra läraryrket mer attraktivt, mindre stök i skolorna och så vidare är långt mycket viktigare just nu.

    Tror du att driftformer spelar någon större roll om det fattas 65 000 lärare i Sverige om 2,5 år? Att frigöra mer resurser - på det ena eller det andra viset - spelar mindre roll när vi inte kan köpa examinerade lärare som vi köper lagervaror.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-14 20:22:50 följande:
    Säger du att det nu inte är lägligt att ta bort vinstdriva skolor som saknar lärare och inte ger barnen lektioner de har rätt till? 

    Tycker du att det någon gång är lägligt att göra det?

    Pratet om driftsformen är en skendebatt som döljer de verkliga problemen med marknadsskolan.

    Marknad i form av skolval är en sak, marknad i form av att skolor rationaliserar bort lärare, lokaler, lektioner och cherrypickar elever som behöver mindre stöd men kräver samma ersättning som de skolor som tar det större ansvaret och dessutom gör detta med våra skattepengar är det verkliga ideologiska experimentet som skapar problem som ingen vill ha - även om friskolekoncernerna gärna vill ha skattepengarna.

    marknad när det är som sämt och inte är tillräkligt reglerad - det är den marknadsskolan som skapar problem som M, KD och SD själva gnäller om.
    Jodå, undermålig skolor kan gott gå.

    Vad vill du se hända på det här området just nu?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-14 20:57:04 följande:
    Avskaffa marknadsskolan

    Bryt skolsegregationen

    Avskaffa Björklunds flumskola

    Titta på Finlands skolsystem och hur de hanterar barn som behöver mer stöd

    Stärk personalsituationen på skolorna

    Ge lärararna möjlighet att undervisa

    Ge lärare möjlighet till mer fortbildning och utveckling.
    Så drygt 80 000 elever och knappt 20 000 lärare ska bara maka på sig och börja på ett nytt blad? Ett helt Södertälje som alltså ska finna sig i en ny tillvaro, en ny klass, ny kollegor, ny arbetsplats, kanske flytta till en annan ort och ställa om sig efter direktiv?

    Jag tror inte att en sådan omställning blir lika smidig som att blanda en kortlek.

    2018 behövde man 0,05 poäng på högskoleprovet för att kvala in på lärarutbildningen och kortast utbildning ligger på 1,5 år. Det kanske ligger i linje med fortbildning men inte direkt utveckling. Även idag ligger poängen kvar på 0,05 för att bli ämneslärare i historia och samhällskunskap på gymnasienivå.

    Menar du essentiellt att det borde bli lättare att utbilda sig till lärare eller är det främst en total omställning av ett 40-årigt skollandskap som ska lösa problemen?

    Drygt 8000 tar lärarexamen om året och vi behöver 65 000 fler lärare fram till året 2025 (om 2,5 år) för att täcka behoven som Lärarförbundet larmar om. Hur ska det på riktigt gå till?

    Jag tror att vägen framåt är att kanta den med vart enda rosenblad vi har råd med och inte alls börja styra och ställa från toppen av Olympus, igen. Det finns tid för ideologiska strykjärn men ingenting som jag ser pekar på att den tiden är här och nu.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-07-15 01:06:20 följande:
    Så drygt 80 000 elever och knappt 20 000 lärare [?]
    Rättelse, drygt 37 000 lärare.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-15 12:04:41 följande:
    Vad får du allt från? 

    Vem har sagt att elever och lärare ska packa och flytta och byta ort?   Jag tror det är du som nu blandar bort korten. Det är fler frågor och att hantera marknadsskolans misslyckande och konsekvenser är en del av det som behöver göras.

    Skolor kan drivas vidare med nya huvudmän, om det är det publika eller om det är andra aktörer som inte stoppar pengar motsvarande '1800 lärare' i fickan är inte alls klart, det finns mpnga sätt att lösa det på.  Att kommamemd påståendet att 80000 elever och 37000 lärare måste maka på sig och byta blad, ort, kamrater, kollegor är ett sätt att glida på argumenten - vilka nya argument hittar du om detta argument inte håller för att försvara marknadsskolans misslyckande.

    slippery slope kallas argumentationen du anför
    Det är det totala antalet elever och lärare i friskolor men jag har dragit av andelen friskolor som inte drivs som aktiebolag från föregående. Ser dock nu att 220 000 elever är en närmare siffra: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-regi/Skolan-i-privat-regi/friskolor-i-aktiebolagsform/

    Nu skrev jag dock kanske byta ort. Att förändringar förändrar är inget slippery slop-argument och inte heller eskalerar farhågorna. Förklara hur du ser en smidig övergång - för 220 000 elever och 37 000 lärare - när ett 40-årigt skollandskap plöjs om.

    I övrigt så räknar du med resurser som 1) vi vet inte existerar samt 2) resurser som vi inte har någon aning om huruvida de existerar eller inte.

    1. Det utbildas inte tillräckligt med lärare för att dessa utdelningar skulle kunna resultera i 1800 fler lärare.

    2. Vilka som ska driva alla friskolor som idag drivs som aktiebolag (76% av friskolorna) är en fråga som hänger i luften. Ska kommunerna köpa upp alla lokaler? Är de ens till salu och vart ska eleverna ta vägen om lokaler plötsligt saknas? Hur ska skolorna bemannas fullt ut om nuvarande personal inte är intresserade av förändringarna som kanske uppstår? Och så vidare.

    Det är inget litet projekt och frågan är hur högt prioriterat det borde vara i dagsläget.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 19:04:48 följande:
    Jag tror inte att saknade resurser (utbildade lärare) dyker upp ur tomma intet för vinstdrivna friskolor så är det sak samma - eller ser du att det skulle vara någon skillnad där?

    Alla skolor äger inte sina lokaler - tvärt om så har många skolor enligt min erfarenhet hyrda lokaler som är mer eller mindre lämpliga för den undervisning smo bedrivs eller ska bedrivas.

    För den skolpeng som avser elevernas utbildning och går till lokaler, lärare, lärmodelel osv så kan säkerligen kommuner eller icke vinstdrivna  friskolor - om pengarna räcker för att dela ut vinst så är det inte orimligt att tänka att pengarna räcker till samma verksamhet och mer om vinster inte skall delas ut.

    Hur detta ska gå till återstår att lösas av politiker, myndigehter och tjänstemän - men är det verkligen en omöjlighet?   
    Självklart inte men du verkade hålla fast vid jämförelsen 800 miljoner = 1800 lärare som om det fanns någon poäng med det.

    Sant.

    Absolut men jag tror inte att ekonomin är något större problem utan snarare sådant som pengar sällan löser enkelt.

    Som det verkar vara så är våra huvudproblem dalande skolresultat och lärarbrist.

    Jag kan inte se hur dessa stora förändringar skulle adressera problemen i fråga överhuvudtaget - kan du?

    Med risken att det rör om onödigt mycket i grytan så undrar jag om projektet i dagsläget är värt sin vikt i någonting nödvändigt överhuvudtaget. Vad är enligt dig det nödvändiga som vi dagsläget åstadkommer med en sådan här större förändring?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 19:49:00 följande:
    Nu var det ju du som hittade dessa siffror om hur många lärare som skulle kunna anställas till elevernas bästa (höjda resultat, mer ordning, mer stöd till de som verkligen riskerar att få en framtid som gynnar vare sig dem själva, sina ev barn eller samhället) istället för att de tas ut som vinstutdelning.

    Är det svårt att förstå vad vinsten (pun intended) med denna stora förändring i skolan är med detta?

    Det finns en hel del som klagar på bidragssamhället då de mest utsatta får stöd, men klagar lika mycket då de minst behövande inte ska få plocka ut vinst på barnens bekostnad? 

    Jag anser det vara väl bevisat att samhällen med en omfördelningspolitik där mer av skatter går till de mest behövande minskar utanförskap, segregation, brottslighet, slavliknande sexarbeten osv och ökan samhällenas allmänna och personliga välstånd, hälsa , frihet och tillgång på kompetens.

    Är det svårt att förstå vad vinsten (pun intended) med denna stora förändring i skolan är med detta?

     
    Du skrev att det motsvarade lönen för ungefär 1000 lärare och jag kompletterade med tydligare siffror. Det spelar dock mindre roll när det inte finns 1800 fler lärare att anställa för pengarna.

    Varför har då Sverige problem på dessa områden trots ett högt skattetryck, generös omfördelningspolitik och efter två mandatperioder med en regering som stödjer och verkar för sådan politik?

    Ja, det är svårt att förstå hur vi ska få fler lärare och bättre skolresultat genom att göra saker som inte direkt lockar till yrket eller stimulerar elever i något avgörande antal för att vända trenden.

    Är det inte fantastiskt mycket enklare att dra åt snaran kring de friskolor som anses missköta sitt uppdrag?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 21:28:12 följande:
    Omfördelningen har minskat, de utsatta är mer utsatta, skolan har mindre resurser och de som behöver stöd får inte stöd - jämföt med hur det hantaas i Finland. Det är inte deduktiga som behöver mer stöd, det är de som har det utmanandei skolan som behöver stöd, skyddsnäten har delvis av ideologiska skäl plockats bort eller minskat - ideologi har gått för pragmatism.

    Två mandatperioder med en regering som inte regerar på sin egen budget, en ökad politisk polarisering och politiskt/ideologiskt misstänkliggörande av myndigheter, riksdag, regering där alternativhögerns springpojkar försöker upphäva en  verklighet som bygger på faktualitet och ersätta det med tyckanden om vad som är faktisk verklighet eller inte. Det finns inget annat land i världen där friskolor lever på skattepengar och tar ut dessa som vinst - det är ingenting som 2 mandatperioder ändrat på.

    Varför inte dra åt snaran på de skolor som inte sköter sitt uppdrag och samtidigt se till att skattepengar går till behövande skolor och barn istället för till vinstutag óch utdelning.  Var är slöseriombudsmannen nu - ser hen inte att skattepengar kastas bort och skulle kunna minskas eller omfördelas till där de behövs för att påverka där det kan göra skillnad för att minska utanförskap, brottslighet, arbetslöshet, missbruk, våld?

    Det här är inget kontroversiellt utan är väl belagt i forskning.
    Jag förstår dig men vet inte om vi kommer längre. Det kan vara värt att prova att vrida tillbaka klockan - så att säga - genom att återgå till någonting som i högre grad liknar det som har fungerat i Sverige.

    Är dock osäker på om det rätt läge för sådana förändringar och i övrigt har du säkert snappat upp hur jag står - jag ser hellre privata skolor som alternativ. Precis som i sjukvården så är jag tveksam till hur Sverige har ordnat det och jag ser hellre två rudimentärt olika men genuina alternativ (offentligt och privat, punkt) än ett genuint (det offentliga) och någon slags halvmesyr.

    Har sällan blivit så besviken på det här området som när jag började jobba, fick god ekonomi och tänkte "- Nu kan jag ändå betala ett par tusenlappar eller så för privat tandvård och på så vis lätta på lite skattekostnader!" för att slutändan inse att det kostar lika mycket för skattebetalare vilket som.

    Sådant gör direkt ont i mig - som en konservativt funtad anarkist - då det undergräver min förmåga att göra gott i min tillvaro och känslan av att vara investerad i den. En del känner säkert så genom att betala skatt men vi är olika, själv gör jag gärna både och (det vill säga betala skatt till kärnverksamheter) och tror att det kan vara nyttigt om två genuina alternativ finns (då vi just är olika och känner oss investerade i tillvaron därefter). 

    Rolig notis om Slöseriombudsmannen, jag är helt med dig där.
  • Digestive
    https://www.expressen.se/kvallsposten/uppgifter-ssu-falang-om-homosexuella-smutsiga/

    Uppgifter: SSU-falang om homosexuella: Smutsiga

    SSU-företrädare har påstått att homosexuella har smutsigt blod, enligt medlemmar. Efter Kvällspostens avslöjande om att en extrem falang styr distriktet i Skåne säger aktiva SSU:are att både förbundet och partiet känt till problemen.
    - De sa att homosexuella ligger runt mer, uppger en mötesdeltagare.

    Kaotiskt och sjukt. Så beskrivs en av SSU Skånes senaste årskonferenser. På Facebook skrev en ordförande för Kommunal, som kommit som gäst från ett annat distrikt, att det var det värsta jag nånsin varit med om i mötessammanhang. Flera av dem agerade aggressivt och stundtals hotfullt. När vi ajournerade mötet, blev vi omringade av upprörda ombud från Helsingborg och Malmö som skrek på oss.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-08-02 21:25:05 följande:
    Varför länkar du till en 4 år gammal artikel?
    Oj, ja, bra fråga. Missade helt åldern på artikeln. Foten i munnen
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?