• Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2016-12-02 19:20:57 följande:
    Du menar att vi trots allt ska tillåta en vinst, bara att man på något vis sätter ett tak för den? Det är ju förstås en möjlighet.
    Ja visst, hur kan du ha missat det, det är precis det som debatten handlat/handlar om..
    Och du gör mig glad att du verkar vilja allas bästa, att du vill att dina/våra pengar ska gå dit du vill se dom användas.

Det är inte svårare än så, än att vi får se vart pengarna tar vägen..

Du ska få dig nåt att fundera över/att förhålla dig till.
    När inte pengarna går direkt från säljare till köpare, då ska du bli misstänksam.
    Sätt det i ett bredare perspektiv, och du kommer att få  svårt att sova.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Du Rataxes, nu blev dieseldrivna fordon förbjudna,från 2025 i fyra storstäder, och elbilar ska premiers.., det verkar som du får fel och jag rätt.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-12-02 19:54:10 följande:

Du Rataxes, nu blev dieseldrivna fordon förbjudna,från 2025 i fyra storstäder, och elbilar ska premiers.., det verkar som du får fel och jag rätt.

Som gammal miljöcyniker är jag rätt skeptisk. Det är en sak att ta beslut och komma med löften och en helt annan sak att verkligen uppfylla dessa beslut och löften.
  • Rataxes

Ehhh?

Har jag påstått att fossildrivna fordon inte kommer att förbjudas? Var någonstans?

Vill du ha ett diplom eller en medalj för att du gissat någonting?

https://photofunia.com/results/5842dedd089f7a3f9c8b4598
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Moderno

Jag är i och för sig tuffa åtgärder för att skydda miljön. Har alltså inget emot ett sådant förbud. Men jag tror att man ska vara medveten om att ett beslut som fattad idag kan rivas upp imorgon om andra intressen är starkare. Ett beslut som ligger tio år framåt i tiden måste betraktad som mycket osäkert och helt beroende på framtidens politiska ledare samt allmänhetens uppfattning.
  • Rataxes

Om vi ändå betalar för "sjuka" som inte orkar jobba, bistånd till terrorregimer, massa ineffektiva myndigheter och kommuner kan vi väl lägga en extra utgift på cirkusnotan:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/oenighet-om-manlig-omskarelse

Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-12-01 00:57:01 följande:
    Det stämmer definitivt inte. Utan bidrag från kommuner och landsting skulle många av landets flygplatser ha stängt för länge sedan. Dessutom har väl vi skattebetalare finansierat förluster i SAS under ett tiotal år.
    Japp.

Det stödet är de något hundratal miljoner jag skrev om. DET är det enda stöd flyget uppbär. Som kompenstion för att det inte går att beskatta dem som väg och järnväg(?).

Den som argumenterar för att flyget skall beskattas högre måste också, i likvärdighetens och hederlighetens namn,  öppna upp för större statsbidrag till flyget.

OM det nu inte är så att man är emot flyget av princip.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-01 06:55:39 följande:
    För mig är det fullständigt obegripligt att oppositionen inkl SD, helt har lagt ner "verksamheten" och nu enbart ägnar sig åt att gnälla, klaga och sätta sig på tvären, och inte kommer med några egna konkreta idéer.
    Oppositionen har iofs kommit med hundratals idéer i form av tillkännagivanden och omröstningar i kammaren som de vinner.

Men det är inte dessa, i mångt symboliska, nålstick som kan få Alliansen att framstå som ett trovärdigt alternativ i nästa val.
  • Flash Gordon
    Linnea1994 skrev 2016-12-01 09:59:00 följande:
    Du verkar ha noll koll på all beskattning en bilägare har....
    För ett par år sedan räknade man med att bilägare betalar ca 3ggr så mycket som billismen kostar med infrastruktur, sjukvård och kanske framför allt subventionerande av kollektivtrafiken.
    Tror nog inte det jag skrev på något sätt står i motsats till det du påstår.

Bilismen beskattas och får årligen miljarder till sin infrastruktur (vägarna)

Flyget beskattas lägre men få i gengäld inga bidrag till sin infrastruktur (några hundra miljoner till glesbygdsflygplatser undantaget).

Det var det som inlägget handlade om.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-12-01 17:33:27 följande:
    SCB:s mätningar brukar kännetecknas av ett stort antal tillfrågande och ett stort bortfall. I och med bortfallet finns det tveksamheter i tillförlitligheten men med det relativt stora antalet tillfrågade blir det intressant att även titta på partibyten. Här är en sammanställning i SvD:

www.svd.se/sa-ror-sig-svenska-valjarna--parti...

Det stora problemet för statsminister Stefan Löfven är att S läcker åt alla håll. Partiet har sedan regeringsskiftet tappat väljare till Sverigedemokraterna (1,4 procentenheter), Moderaterna (1,2) , Vänsterpartiet (0,7) och centerpartiet (0,3). Det enda parti som S har tagit väljare från är regeringspartnern Miljöpartiet.

Den djupdykning i opinionen som Miljöpartiet gjorde efter den så kallade Kaplan-affären förra våren står sig fortfarande. I SCB-mätningen för november får MP 4,5 procent, vilket är en statistiskt säkerställd minskning i väljarstödet med 2,4 procentenheter sedan valet 2014.
    Bortfallet ska ha varit 44% i denna SCB.

Alltså nästan varannan tillfrågad vill inte ens svara: "vet ej", när SCB frågar.

Vilka är dessa 44% som inte vill svara? Finns det något mönster?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?