• nihka

Har du förtroende för regeringen?

Linnea1994 skrev 2017-01-06 20:30:41 följande:
    Var har jag kommenterat någon artikel??? Jag kommenterade fakta som tomten inte har kolla på!
    Läs du din Expo och tro att världen är som den beskrivs där!
    Du har kommenterat "någon artikel" HÄR: 

"Jo Metro är ju känt för att veta mer än ingenjörer och andra experter på olika områden...
    Det dom inte tar med i beräkningen är kostnaden för nya batterier som kostar enormt mycket!"

Så sluta kommentera innehållet i artiklar du inte har läst! 

Och så är du bekant med vad tomten har koll och inte har koll på och vad som skrivs i Expo. Det är mer än vad jag vet. Grattis! 
    Tomte 

• nihka

Linnea1894:

Du behöver inte bli så arg bara för att du är påkommen med att kommentera artiklar du inte ens har läst. Bäst jag skriver detta i ett separat inlägg  .

• Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2017-01-05 14:32:39 följande:
    Då ska du alltså lik förbannat ha förbränning i din elbil...
    vilken godkänd släpvagnsvikt gäller för Opel Ampéra.? Det kan jag berätta. 0kg. Grattis.
    Tester har visat att vid minus 20 sjönk den tillgängliga körsträckan med 60%. Grattis.

Solenergi kräver subventioner. Grattis.

Jag kör 80 mil utan att tanka med en fullastad SUV i 20-30 graders kyla utan att frysa. Får dra 3500 kg. Du kan återkomma när motsvarande elbil finns på marknaden.
    Men inse att elen är det som kommer, helt enkelt för att det är det enda alternativet som finns, därför finns heller inga som utvecklar nåt annat.

Du kommer inte att kunna köra en meter om det inte finns nåt drivmedel att tanka.., men el, ja den kommer att finnas så länge den här planeten existerar.

Och efter långt mer än 100 år av utveckling av förbränningsmotorn så duger inte din bil till att ta dig längre än ynka 80 mil. 
    Och då ser du väl själv hur omöjligt det är att få ut nåt som ens kommer i närheten med vad kommande generationers elbilar kommer att kunna klara, vilka kommer att kunna laddas och köras helt utan stopp i princip i det oändliga, eller tills dom mekaniskt havererar.

Hade oljan inte kommit emellan, så hade elbilen idag haft dessa egenskaper, så oljan var inget lyckat alternativ sett ur ett globalt mänskligt och ekonomiskt perspektiv.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-01-05 18:56:47 följande:
    Det flesta resor med bil är kortare pendlingsresor så det är inte omöjligt att elbilar kommer att kunna slå igenom även om de har kortare räckvidd än motsvarande bensinbil. Troligen kommer det största problemet för elbilens genombrott inte att var dess tillkortakommanden som fordon utan oförmågan att locka köpare utanför den grupp som har råd/är beredd att betala extra för ett renare samvete.

Men elbilen är fortfarande en miljömässig återvändsgränd. Vad som behövs är ett nytt sätt att tänka och inte bara mer av samma.
    Den är ingen återvändsgränd, det är däremot färbränningsmotorn, med sin usla verkningsgrad och kravet på bränsle.

Och jag säger det igen, ge utvecklingen 10 år till, så kommer du få se hur fort elbieln kommer att ta över.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2017-01-05 19:07:33 följande:
    Så det är därför vi lägger ut mer och mer IT-jobb till Indien?

Är du i branschen? Det är jag!
    Du vet väl att man har väldigt bra utbildad IT-arbetskraft i Indien, och att Indier jobbar med IT över hela Världen idag.
    Så det är inget konstigt med att just Inden är ett land man lägger ut IT jobb till, det är så det kommer att se ut alltmer när globaliseringen framskrider.

Alla gör alltmer bara det man är bra på och till rätt kostnad, allt annat flyttar man runt till länder/ställen där det ger mest för pengarna.
    Industrier byggs idag inte för att vara låsta till en plats, utan görs mobila, just för att kunna flyttas när kravet eller behovet uppstår.

Jag har bland mycket annat en utbildning som datakommunikationstekniker och har varit med att bygga upp Sveriges bredbandsnät, fiber och koppar, alltså i nedre delen av OSI-stacken, men har lagt av att jobba för andra sen flera år tillbaka, 30 år fick räcka med att behöva "lyda" andra.

Nu lever jag i lyckligt utanförskap, sköter vår skog, gör lite affärer över hela Världen och div hantverksjobb i närområdet, handlar med värdepapper och pengar, i den mån jag tycker det är roligt.
    Och med det följer naturligt, att jag håller koll på vad som händer inom områdena ekonomi, energi, komminikation, politik, globaliseringen, eftersom det berör varandra hela tiden.
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2017-01-05 14:32:39 följande:

Solenergi kräver subventioner. Grattis.

Ja, och det är helt perfekt styrmedel, så mycket mer av subventioner skulle jag vilja se.

Subventioner betyder att vi snabbare kommer över till el inom alla områden, då fler ges möjlighet att konvertera.
    vilket i sin tur driver på forskning och utveckling och gör allt mycket billigare på kortare tid.

Den generation solceller vi nu börjar se på marknanden ger dubbla verkningsgraden (35%) mot dagens solceller (14%), och nästa kommer att ha en verkningsgrad på ca 50%, vilket gör det helt möjligt att bli helt självförsörjade på el, utan att det kräver stora utrymmeskrävande installationer.
    Lägg till det nano-tekniken, och vi är på god väg att lösa hela vårt nuvarande globla energiproblem och energi försörjningen.
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 11:28:09 följande:
    Du vet väl att ...
    Nej, det finns ingen mer expert på det här området. Om du säger emot kan du väcka ilska och bli kallad mördare och ansvarig för 15 miljoner avrättningar Tomte

Annars tycker jag att det vore ett utmärkt initiativ om regeringen kunde hänga på Finland och Norge och snabba på utvecklingen för elbilar exempelvis genom politiska beslut som sänker kostnaden för inköp och ökar tillgängligheten på laddningsstationer. Vet du något om de politiska intentionerna närmaste tiden?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-06 03:03:07 följande:
    Problemet är lagringen av elenergin. Idag har man kommit rätt långt i den utvecklingen, men de senaste generationerna av batterierna är resurskrävande och man ha börjat räkna på naturens tillgångar av de ämnen man behöver och det ser inte bra ut för framtiden.

Din jämförelse med el-truck har vissa brister. El-truckar används främst inomhus på släta golv med hårda hjul i 10-15 km/h (samma med tåg, rakt, slätt, låg friktion), förhållandena på väg är helt annorlunda. .
    Mitt påstående var att vikt inte är nåt problem för el, kom ihåg att de största farkosterna faktiskt drivs med el, allt från isbrytare, tåg och jättelika fartyg.

Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
    Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.

Och vi ska givetvis inte sluta med vatten och vind för produktion av el, den är perfekt för att garantera industrin och större elkonsumenter den el dom behöver, men det småskaliga behovet av el, det kommer vi att klara själva hur lätt som helst.

Det globala behovet av el kommer att öka mycket, men det är ingen evigt stigande kurva, då tekniken utvecklas fort, för produkter som kräver allt mindre elkraft för att fungera, det kommer t.ex nanotekniken att borga för.

Så mängden av hushållsel kommer per person att minska i framtiden, vilket givetvis betyder att det blir mycket billigare och enklare att installera egen försörjning i egnahem och hyreshus.
    Egnahem lär inte ens behöva vara kopplade till elnätet, utan kan vara helt fristående i stora delar av Världen, och elöverskott från lite större anläggningar, kan som idag, med fördel överföras/säljas till platser med underskott.

Det senare betyder att vi inte kommer att ha lika stora behov av jättelika anläggningar för elproduktion, många bäckar små, räcker att fylla behoven.

Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:
    Mitt påstående var att vikt inte är nåt problem för el, kom ihåg att de största farkosterna faktiskt drivs med el, allt från isbrytare, tåg och jättelika fartyg.

Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
    Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.

Och vi ska givetvis inte sluta med vatten och vind för produktion av el, den är perfekt för att garantera industrin och större elkonsumenter den el dom behöver, men det småskaliga behovet av el, det kommer vi att klara själva hur lätt som helst.

Det globala behovet av el kommer att öka mycket, men det är ingen evigt stigande kurva, då tekniken utvecklas fort, för produkter som kräver allt mindre elkraft för att fungera, det kommer t.ex nanotekniken att borga för.

Så mängden av hushållsel kommer per person att minska i framtiden, vilket givetvis betyder att det blir mycket billigare och enklare att installera egen försörjning i egnahem och hyreshus.
    Egnahem lär inte ens behöva vara kopplade till elnätet, utan kan vara helt fristående i stora delar av Världen, och elöverskott från lite större anläggningar, kan som idag, med fördel överföras/säljas till platser med underskott.

Det senare betyder att vi inte kommer att ha lika stora behov av jättelika anläggningar för elproduktion, många bäckar små, räcker att fylla behoven.

Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt. smile1.gif
    Jah tycker att utvecklingen redan är explosionsartad, men gissningsvis kommer effekten av utvecklingen att bli exponentiell och allt starkare

Jag tror inte ens att oljekramare som Trump kan bromsa utvecklingen, inte ens i USA.

Till och med Volvo Cars har ju insett vad de måste satsa på för att inte bli ytterligare ett svenskt Facit, om nu någon minns Åtvidabergs stolthet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 11:01:58 följande:
    Den är ingen återvändsgränd, det är däremot färbränningsmotorn, med sin usla verkningsgrad och kravet på bränsle.

Och jag säger det igen, ge utvecklingen 10 år till, så kommer du få se hur fort elbieln kommer att ta över.
    Jag såg att det nog tyvärr inte framgick av mitt inlägg #4618 men när jag skrev att bilen var en miljömässig återvändsgränd så menade jag bilen som transportmedel oavsett motortyp.

En bil, oavsett motortyp, använder under en livscykel för mycket resurser i förhållande till sin transportkapacitet för att i längden vara miljömässigt hållbar. Vad som behövs är ett helt nytt sätt att tänka och ett helt nytt förhållningssätt när det kommer till miljö och persontransporter.

Mindre bilar med bättre utnyttjandegrad och alternativa drivkällor kan vara ett mellansteg men i längden behövs någonting helt nytt. Frågan är bara vad.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?