Tom Araya skrev 2017-01-08 20:47:17 följande:
Att gömma sig bakom avtal för att slippa ta ställning i frågan är fegt och på tok för svagt i det läge som är.
Det var s och mp som förhandlade ner nivån av satsning på försvaret.
Att försvaret inte är en prioriterad fråga för väljarna stämmer inte särskilt väl längre, den har fått allt mer uppmärksamhet från media och väljare under de senaste åren, även om de tre senaste regeringarna har gjort allt för att få bort fokus på frågan under sin mandatperiod.
www.aftonbladet.se/aftonbladetinizio/article1...
www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forsvar...Jag pratar om vad som väljarna svarde för nån dag seden, minns inte vad eller vilka som låg bakom frågorna, och då var inte försvaret med bland de frågor som låg högst upp, vilket jag helt håller med om.
Främst för att det motiveras med sedvanligt politiskt ordbajsande, som att omvärlden har förändrats och rysskräcken, men inte ett enda ord vad det eg är som det ska gå till rent konkret, plus att det knappast skulle göra till eller ifrån med ett ökat anslag i pengar, då de behövs resusreser för att kunna omsätta pengarna till ett färdigt resultat.
Och när inte nuvarande ökningar i anslag har omvandlats till en färdig produkt, så blir det ändå bara pengar som blir liggande tills längre fram.
Så jag förstår verkligen inte varför man inte först begär en omförhandling, med konkreta förslag som Försvaret ligger bakom i sin helhet, innan man börjar efterfråga mer pengar.., det här är ju att ta saker i fel ordning.
Det är stora pengar det rör sig om, och då är det inget som bara ska höftas mellan tummen och pekfingret.
Utan det ska finnas en färdig idé om vad och till vilka pengarna ska gå.
Och så svårt hade det inte varit att lägga fram förslag som väljarna hade kunnat köpa.
Jag kan t.ex se utökade anslag till försvaret av mjuka attacker mot vår digitala infrastruktur som en idé, för där kan t.o.m jag tänka mig att vara med på tåget.
Tyvärr så verkar man fortfarande sitta fast i gammal förlegad signalspaning och avlyssning, men det kan vara jag som är för dåligt påläst, och att man nu jobbar betydligt bredare och mer effektivt.
Jag vet att FRA tillfrågas och utnyttjas för att kontrollera myndigheter och företags datasäkerhet, men där tror jag mycket mer måste göras.
Det grundar jag på att så fort en mer ingående kvalitetskontroll görs, så visar det sig hur dålig säkerheten är.
Och jag hävdar fortfarande att det var så väntat att försvarfrågan skulle komma upp, nu när det inte finns nåt för oppositionen att driva som kan engagera väljarna mer, och därmed dra väljare till sig, än de frågor som redan är uppe till diskussion.
Problemet med dessa frågor vad gäller oppositionen, minus SD som ändå antagligen kommer att rövslicka M ända fram till nästa val, så dom går att bortse från.
Det är att man är hyfsat överens med regeringen om vad som behöver göras och vilka områden det gäller.
Alltså Polis, skola, vård och omsorg, bostadsbyggande och integration.
Och när det gäller frågan som verkligen skiljer regering och Alliansen åt, den om de privata övervinsterna i bolag som rör några av dessa områden.
Där går Alliansen både emot folkets uttalade vilja och deras egna uttalanden om att dom ska/måste lyssna mer på folket.
Så den frågan har dom själva sett till så att den är näst intill omöjlig att driva, och troligen kan dom heller inte byta fot.
För jag misstänker att dom lovat de företag det gäller att stå på deras sida, mot att dom får ekonomiska bidrag och/eller annat stöd under kommande valrörelse.
Och det rör sig säkert om ett antal miljoner, som dom nu måste väga mot att gå folket till mötes, eller behålla bidragen..