• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2017-01-10 08:17:22 följande:
    Att det inte hänt tidigare (nu är det iaf på gång) det beror antagligen på den sedvanliga oförmågan hos politiker, att vilja erkänna sina misstag.
    Den oförmågan är väl känd.

http://www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-9
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2017-01-09 22:14:42 följande:
    Blir inte verksamheten i de statliga bolagen lidande av att man pressar ut så mycket vinst som möjligt ur dem? Det är ju annars standardargumentet från vänsterhåll mot "vinster i välfärden".
    Vinster i allmänna bolag åstadkoms förstås med bland annat personalnedskärningar och lägre kvalitet.

Kommunala bostadsbolag ska göra vinst. Kommunala (och statliga) energibolag ska göra vinst.

Men det finns en lustig anomali i allt detta. VA-bolagen. De får i lag inte gå med vinst.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-10 08:51:31 följande:
    Vinster i allmänna bolag åstadkoms förstås med bland annat personalnedskärningar och lägre kvalitet.

Kommunala bostadsbolag ska göra vinst. Kommunala (och statliga) energibolag ska göra vinst.

Men det finns en lustig anomali i allt detta. VA-bolagen. De får i lag inte gå med vinst.
    Dock ansträngde sig alliansregeringen efter bästa förmåga att se till att Vattenfall skulle göra miljardförluster.

Där har du en tydlig skillnad mellan alliansen och S, där alliansen inte sällan tycks ha sett det som ett självändamål att fördärva offentliga medel, eller snarare att allokera dem till privata intressen i stället medan S gärna ser att statliga och kommunala bolag gör vinst, en vinst som sedan gagnar välfärd och samhällsekonomi.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:23:08 följande:
    Det var ingen av vänstermupparna som ville kommentera att folket tröttnat på den rödgröna röran...

www.gp.se/nyheter/sverige/sifo-v%C3%A4ljarna-...
    Åjo, det har nog kommenterats på flera ställen.

Du får försöka skaffa dig lite överblick eller be någon omhjälp.

Lycka tillSkrattande
  • KarlssonsKalle
    FDFMGA skrev 2017-01-10 10:27:41 följande:
    Åjo, det har nog kommenterats på flera ställen.

Du får försöka skaffa dig lite överblick eller be någon omhjälp.

Lycka tillSkrattande
    Nej. Jag har läst varje inlägg sedan jag skrev om det igår strax före kl 17....
  • Moderno

Den som läser di.se kan ta del av ett intressant inlägg idag (2017-01-10) i debatten rörande vinster i välfärden från finansmannen Olof Stenhammar, som naturligtvis har egna intressen men som ändå pekar på några viktiga punkter i denna fråga. 

Framförallt betonar han kopplingen mellan tillräckliga vinster och viljan att investera i innovation samt betydelsen av konkurrens för att förbättra kvaliteten på välfärdstjänsterna.

Själv har jag hela tiden undrat, och inte funnit något egentligt svar, varför just vinster sticker så i ögonen på vissa - bl.a. regeringens utredare Reepalu? Är det inte istället eventuellt skenande kostnader inom välfärden och minskande kvalitet (läser t.ex. om kommunala skolor i Malmö som verkar kännetecknas av rasism, våld och homofobi) som borde vara regeringens bekymmer?  

För egen del anser jag att det var ett misstag att privatisera välfärden från början - alltså tvärtemot vad Stenhammar verkar tycka - men när privatisering har valts är det enda viktiga för mig att kvaliteten är bra och ökar och att kostnaderna är rimliga. Vinster är vanligtvis ett kvitto på detta. Däremot vore det intressant att veta om det skulle kunna gå att få de stora välfärdsföretagen att skatta mer i Sverige (om de inte gör det idag). 

• FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:40:26 följande:
    Nej. Jag har läst varje inlägg sedan jag skrev om det igår strax före kl 17....
    Det var värstSkrattande

Då förstår jag att du behöver hjälp att överblicka forumet.  

Ämnet har redan diskuterats utan din inblandning.

Lycka till med orienteringen på FL, annars kan du ju starat en blogg eller såSolig
  • KarlssonsKalle
    FDFMGA skrev 2017-01-10 11:47:17 följande:
    Det var värstSkrattande

Då förstår jag att du behöver hjälp att överblicka forumet.  

Ämnet har redan diskuterats utan din inblandning.

Lycka till med orienteringen på FL, annars kan du ju starat en blogg eller såSolig
    Nu är jag ju ny i den här tråden och har lite svårt att läsa 466 sidor bak i tråden för att se vad som diskuterats tidigare. Kunde bara som sagt konstatera att ingen ville kommentera denna färska undersökning om vilka Svenska folket vill sk styra landet.
  • FDFMGA
    Moderno skrev 2017-01-10 10:50:28 följande:
    Den som läser di.se kan ta del av ett intressant inlägg idag (2017-01-10) i debatten rörande vinster i välfärden från finansmannen Olof Stenhammar, som naturligtvis har egna intressen men som ändå pekar på några viktiga punkter i denna fråga. 

Framförallt betonar han kopplingen mellan tillräckliga vinster och viljan att investera i innovation samt betydelsen av konkurrens för att förbättra kvaliteten på välfärdstjänsterna.

Själv har jag hela tiden undrat, och inte funnit något egentligt svar, varför just vinster sticker så i ögonen på vissa - bl.a. regeringens utredare Reepalu? Är det inte istället eventuellt skenande kostnader inom välfärden och minskande kvalitet (läser t.ex. om kommunala skolor i Malmö som verkar kännetecknas av rasism, våld och homofobi) som borde vara regeringens bekymmer?  

För egen del anser jag att det var ett misstag att privatisera välfärden från början - alltså tvärtemot vad Stenhammar verkar tycka - men när privatisering har valts är det enda viktiga för mig att kvaliteten är bra och ökar och att kostnaderna är rimliga. Vinster är vanligtvis ett kvitto på detta. Däremot vore det intressant att veta om det skulle kunna gå att få de stora välfärdsföretagen att skatta mer i Sverige (om de inte gör det idag). 
    Det är inte särskilt ovanligt att resonemangen utgår från uppfattningen att privatiseringen i sig har inneburit att kostnaderna har ökat - och då såväl för den privatiserade delen av välfärdssektorn som den offentliga.

Har man den utgångspunkten är det inte svårt att motivera ett resonemang som innebär att privata vinster i välfärden är ett sätt att dränera värfärdens ekonomi.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?