• Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2017-01-07 11:49:13 följande:
    Nej, det finns ingen mer expert på det här området. Om du säger emot kan du väcka ilska och bli kallad mördare och ansvarig för 15 miljoner avrättningar Tomte

Annars tycker jag att det vore ett utmärkt initiativ om regeringen kunde hänga på Finland och Norge och snabba på utvecklingen för elbilar exempelvis genom politiska beslut som sänker kostnaden för inköp och ökar tillgängligheten på laddningsstationer. Vet du något om de politiska intentionerna närmaste tiden?
    Om folk vill offra sin energi på att vara förbannade på mig så är det deras problem, själv anser jag sån´t bara är slöseri och kontraproduktivt.
    Dessutom är jag van och härdad sen många år, och har nog blivit kallad precis allt, och placerats i alla politiska läger från V till H.

Troligen för att jag är opolitisk problemlösare, och enbart ser till vilka resultat som kan uppnås, och vilka följder det får.
    Det gör att jag hamnar i olika politiska läger, beroende på vilken lösning jag anser är bäst för alla., som ger bäst resultat för hela vår befolkning.

Som att vissa saker ska vi/staten göra själva, medans annat ska vi/staten inte lägga oss i, men så ser inte den politiska verkligheten ut idag, har inte gjort sen gammel-sossarna styrde på 50-60-talet.
    Men med Löven:s gäng så är vi iaf lite på väg åt det hållet, alltså till den tid tid när Staten och Kapitalet satt i samma båt.

Och det är dit jag vill, när vi/staten tar hand om hela folkets välfärd, och kapitalet sköter det mesta av vårt företagande, en duglig och väl fungernade kompromiss alltså.
    --------------------------------------

Nej jag vet inget om hur regering eller opposition har tänkt sig en övergång till el även för bilar, inte mer än att dom vill dit.
    Jag tycker mig tyvärr ha märkt att även dom inte riktigt hänger med i utvecklingen, antagligen för att det nu går så fort.
    Jag tycker dom/politikerna skulle behöva några sakkunniga, renodlade experter, som enbart följde utvecklingen, och som nån typ av mellanhand mellan utvecklare och makthavarna kunde hjälpa till med att ta fram lösningar som håller ihop de beslut som fattas.

Alltså att det inte blir så att elbilar plötsligt får rena säljboomen, innan det finns bra möjligheter att ladda dom över hela Sverige.

Jag ser övergången som en kedja som inte får ha några svaga länkar, allt måste följas åt, och i det ser jag det största problemet.
    Men vi kan ju hoppas att det inte blir politiserat, utan att det blir en sak som lätt kan lösas över alla partigränser.
    Risken finns förstås att Alliansen vill se privata lösningar, och det kommer såklart inte att fungera, här måste vi själva se till att laddstationer och annat som behövs, byggs av oss själva så att alla i hela Sverige får den tillgång som behövs.

Precis som nu med bredbandet, och som vi tidigare gjort med vägar, elnät, telefoni, vatten och avlopp.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2017-01-06 03:05:30 följande:
    Ska folk och företag ha olika bilar beroende på om det är lång eller kort sträcka som ska köras? Det låter dyrt.
    Många klarar sig med en bil som har en begränsad räckvidd. Den statistik jag sett visade att de flesta kör mindre än fem mil per resa. Med ett utbyggd laddningsnät torde därför räckvidden inte utgöra något större problem för normalbilisten. Att det sedan finns en psykologisk tröskel är en annan sak.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-07 12:14:59 följande:
    Jah tycker att utvecklingen redan är explosionsartad, men gissningsvis kommer effekten av utvecklingen att bli exponentiell och allt starkare

Jag tror inte ens att oljekramare som Trump kan bromsa utvecklingen, inte ens i USA.

Till och med Volvo Cars har ju insett vad de måste satsa på för att inte bli ytterligare ett svenskt Facit, om nu någon minns Åtvidabergs stolthet.
    Du, utvecklingen har knappt börjat, men visst, den går så pass fort att få har koll på vad som eg händer, vilket du kan se ex på i den här tråden.

Trump, han verkar ju t.om ha noll koll hur det ser ut i sitt eget land USA.
    At solenergin nu är lika billig som kolet verkar han helt ha missat, och att solenrgi nu alltmer börjar produceras av tidigare kol och oljeproducenter.

Hur fan ska han kunna få dom företagen att byta ben, det förstår jag inte.., tvivlar på att nåt företag vill gå den vägen, utan det lär bli andra som börjar bryta kol.
    Men det är förstås en omöjlig väg att gå, solenergin kommer snabbt bli så mycket billigare, att det enda kolet kommer att ställa till med är fler miljöproblem, och ekonomiska haverier och grusade förhoppningar i flera av kol-samhällena.

Men så där går det, när populister väljs fram för att styra ett land, så folk måste lära sig att välja rätt regent, att regenter mest bara ska ena ett folk, men hålla sig borta från alla områden som kräver expertkunskaper för att kunna uttala sig om.
    Annars så skapar dessa regenter bara förhoppningar som ändå aldrig kommer att kunna uppfyllas.., och det är svårt nog att uppfylla möjliga löften för en regent. 

Och Trump påstår sig kunna uppfylla det omöjliga, vilket givetvis aldrig kommer att hända, det kommer marknaden att effektivt att säta stopp för.
    Det borde han om nån veta, han har ju ägnat hela sitt liv inom kapitalismen och marknadens villkor, men nåt har uppenbart slagit slint i hans skalle.., storhetsvansinne är väl det ord som ligger närmast.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-01-07 12:37:27 följande:
    Jag såg att det nog tyvärr inte framgick av mitt inlägg #4618 men när jag skrev att bilen var en miljömässig återvändsgränd så menade jag bilen som transportmedel oavsett motortyp.

En bil, oavsett motortyp, använder under en livscykel för mycket resurser i förhållande till sin transportkapacitet för att i längden vara miljömässigt hållbar. Vad som behövs är ett helt nytt sätt att tänka och ett helt nytt förhållningssätt när det kommer till miljö och persontransporter.

Mindre bilar med bättre utnyttjandegrad och alternativa drivkällor kan vara ett mellansteg men i längden behövs någonting helt nytt. Frågan är bara vad.
    Där kan du absolut få rätt, men när vi är där, då lär vi vara döda sen länge och vi kommer aldrig få veta hur det gick.
    Sen är frågan om vi verkligen kommer att behöva resa så mycket i framtiden, vi kanske bara kommer att göra det för nöjes skull, den utveckligen ser vi iaf lite av idag, då vi kan kommunicera så mycket enklar och bättre än bara för några år sen.

Och den utveckligen ser jag som ett av de första stegen vi kommer att utveckla mycket mer i vår närtid.
    Det är ju fullkomligt idiotiskt att transportera sig miltals, för att göra uppgifter som går att utföra i hemmet, eller i nån närliggande lokal.
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-01-07 12:52:33 följande:
    Många klarar sig med en bil som har en begränsad räckvidd. Den statistik jag sett visade att de flesta kör mindre än fem mil per resa. Med ett utbyggd laddningsnät torde därför räckvidden inte utgöra något större problem för normalbilisten. Att det sedan finns en psykologisk tröskel är en annan sak.
    Vi måste även komma ihåg, att det inte är nån exakt riktning på utvecklingen vi kommer att få se.
    Den kommer som alltid att följa behov och efterfrågan, även om styrmedel från makthavarna sätts in.

Och så ska det vara, och det måste politikerna vara lyhörda för, för är makthavarna alltför påstridiga så kommer det att bli fel.
    Och det första som kommer att uppstå är flera rent praktiska problem, och lite senare troligen även en del ekonomiska.
  • K Markatta

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-litar-mer-pa-en-m-ledd-regering

En moderatledd regering skulle, enligt väljarna, vara bättre både på att styra Sverige och sköta landets ekonomi. Det visar en opinionsmätning från Sifo som SVT Nyheter har beställt.

Statsminister Stefan Löfven (S) får ringa in det nya året med dystra siffror. Den enda fråga där väljarna tycker att hans regeringsalternativ är det bästa är när det gäller välfärden. I alla andra frågor som Sifo har undersökt säger de tillfrågade att de föredrar en moderatledd regering,

• absalon

svenska regeringar brukar vara sisådär halvbra, oavsett om sossar eller moderater är det största regeringspartiet. Den perfekta regeringen finns inte. Varje regeringar nödgas starta en rad tråkiga beslut, som väljarna ogillar.
    Jag tyckte ganska bra om regeringen Reinfeldt. Jag tycker inte illa om Löfvéns rödgröna regering.
    Man måste alltid komma ihåg att det är stor skillnad på de härliga vallöften med vilka ett parti vinner ett val, och de tråkiga beslut, som samma parti måste fatta i regeringsställning. Därför blir oppositionspartier lättare populära än regeringspartier. Ett beprövat knep är därför att erbjuda ett bångstyrigt parti plats i en regering, varigenom det automatiskt blir medansvarigt i en del impopulära beslut och förlorar åtskilligt av sin dragningskraft på missnöjda väljare.
    Ingenting förändrar ett politiskt parti så mycket som övergången från opposition till regering.

• Digestive
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:59:00 följande:
    Där kan du absolut få rätt, men när vi är där, då lär vi vara döda sen länge och vi kommer aldrig få veta hur det gick.
    Sen är frågan om vi verkligen kommer att behöva resa så mycket i framtiden, vi kanske bara kommer att göra det för nöjes skull, den utveckligen ser vi iaf lite av idag, då vi kan kommunicera så mycket enklar och bättre än bara för några år sen.

Och den utveckligen ser jag som ett av de första stegen vi kommer att utveckla mycket mer i vår närtid.
    Det är ju fullkomligt idiotiskt att transportera sig miltals, för att göra uppgifter som går att utföra i hemmet, eller i nån närliggande lokal.
    Om regeringen hade hållit vallöftet om att utmana det rådande penningsystemet så hade miljöfrågan varit någonting annat än sådant här hårklyveri.

I en situation där så lite naturresurser som möjligt borde tas upp ur jordskorpan, där så lite växthusgaser som möjligt borde släppas ut i atmosfären och där slå lite vatten som möjligt borde förbrukas - så har det ingen betydelse huruvida vi överkonsumerar elbilar, ekologiskt kött eller möbler av planterade träd. Problemet är likväl överkonsumtion, att våra ekonomiska system stimulerar till det och i en ständigt ökande takt. Vad det är som vi överkonsumerar bland fysiska ting är en ickefråga.

I Sverige så har vi omkring 475 personbilar i trafik per 1000 invånare ( http://tinyurl.com/jajb59u ). Det är i princip en personbil för varannan invånare i landet och personbilarna bara ökar och ökar i täthet ( http://tinyurl.com/jkktw69 ).

Sveriges befolkning använder personbilen mindre och mindre för varje år ( http://tinyurl.com/jnd2w59 ) men köper alltså fler och fler personbilar för varje år/per capita. Det är inte direkt ett hållbart mönster för miljön helt oavsett vad bilen drivs utav.

Samma konsumtionsmönster råder för precis allt som vi konsumerar - ifrån plastbestick och yoghurt bort till kläder och persienner.

Någonstans så får man greppa tag i det verkliga problemet men där fegade regeringen ur.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-07 13:29:36 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-litar-mer...

En moderatledd regering skulle, enligt väljarna, vara bättre både på att styra Sverige och sköta landets ekonomi. Det visar en opinionsmätning från Sifo som SVT Nyheter har beställt.

Statsminister Stefan Löfven (S) får ringa in det nya året med dystra siffror. Den enda fråga där väljarna tycker att hans regeringsalternativ är det bästa är när det gäller välfärden. I alla andra frågor som Sifo har undersökt säger de tillfrågade att de föredrar en moderatledd regering,
    Mm, det är Kinberg Batras dilemma - hur ska hon kunna locka tillbaka dem som i stället för att rösta M har valt att ge sitt stöd till ett rasistiskt parti.

Hittills har hennes fåfänga försök inneburit att partiet förlorat väljare, inte till SD - utan till CSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?