• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:
    Mitt påstående var att vikt inte är nåt problem för el, kom ihåg att de största farkosterna faktiskt drivs med el, allt från isbrytare, tåg och jättelika fartyg.
    Nja, fartyg har sin egen el-produktion och bär med sig bränslet för det (diesel) och alla transportsätt har inte lika förhållanden.
    Tåg och fartyg går med relativt jämn fart långa sträckor, utan kraftiga uppförsbackar, korsningar och skarpa kurvor.
    Tåg har dessutom en betydligt lägre friktion än motsvarande trafik på vanlig väg.
    Tåg har antingen sin el-försörjning via ledning eller egen produktion med förbränningsmotor.
    Ingen av dessa behöver alltså lagra stora mängder el-energi flör att transporten ska fungera och de är relativt energisnåla i förhållande till vikt och sträcka jämfört med lastbil.
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:
    Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
    Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.

Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt.

Elbilarna slukar sällsynta ämnen
    http://www.nyteknik.se/fordon/elbilarna-slukar-sallsynta-amnen-6420550

Råvarorna som kan ta slut
    http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/ravarorna-som-kan-ta-slut

• Digestive
    Tom Araya skrev 2017-01-06 03:05:30 följande:
    Ska folk och företag ha olika bilar beroende på om det är lång eller kort sträcka som ska köras? Det låter dyrt.
    Det är sådant här som jag befarar - att miljöfordon blir ett extrafordon därtill.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-07 14:46:14 följande:
    Nja, fartyg har sin egen el-produktion och bär med sig bränslet för det (diesel) och alla transportsätt har inte lika förhållanden.
    Tåg och fartyg går med relativt jämn fart långa sträckor, utan kraftiga uppförsbackar, korsningar och skarpa kurvor.
    Tåg har dessutom en betydligt lägre friktion än motsvarande trafik på vanlig väg.
    Tåg har antingen sin el-försörjning via ledning eller egen produktion med förbränningsmotor.
    Ingen av dessa behöver alltså lagra stora mängder el-energi flör att transporten ska fungera och de är relativt energisnåla i förhållande till vikt och sträcka jämfört med lastbil.

Elbilarna slukar sällsynta ämnen
    www.nyteknik.se/fordon/elbilarna-slukar-salls...

Råvarorna som kan ta slut
    www.alltomvetenskap.se/nyheter/ravarorna-som-...  
    Om du läägger till sex år och flyttar till 2016 kan du läsa en artikel från samma tidskrift vars artikel från 2010 du länkade till. 

http://www.nyteknik.se/fordon/elbilsmagnet-fri-fran-sallsynta-metaller-6592175
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-07 16:12:19 följande:
    Mmm...den artikeln gäller motorn, men i de artiklar jag länkar till tas även batteri och andra komponenter upp.
    Javisst, skulle man kunna småle vid tanken på att Kina skulle bemöta Trumps munväder med att införa exportrestriktioner för sällsynta jordartsmetaller såvida inte de ingår i en produkt som tillverkats i Kina. I princip används de väl i allt från mobiler och datorer till bilar - och så gott som all utvinning av metallerna sker i Kina.

Men det funkar knappast så, det skulle bara skynda på nya tekniker för återvinning och utvecklingen av alternativa material, ungefär som med Hondas elmotorer.

Fast jag utesluter inte att Kina gör verklighet av hotet om den amerikanska narcissisten låter pladder övergå till handelsrestriktioner.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Regeringens dråpslag mot barn och unga
    Civilsamhället. Ni bad om hjälp och flera hundra kårer öppnade upp sina lokaler som temporära boenden under flyktinghösten 2015. Över 60 kårer har verksamhet för ensamkommande, i Södertälje har 14 syrisk-ortodoxa kårer startats. Vi vill och kan göra ännu mer. Men regeringens löften höll inte ? scouternas organisationsbidrag har nu sänkts med två miljoner kronor. Ett dråpslag mot ett civilsamhälle som tar ansvar för 45 000 barn och unga.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/regeringens-drapslag-mot-barn-och-unga-30605
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2017-01-07 13:29:36 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-litar-mer...

En moderatledd regering skulle, enligt väljarna, vara bättre både på att styra Sverige och sköta landets ekonomi. Det visar en opinionsmätning från Sifo som SVT Nyheter har beställt.

Statsminister Stefan Löfven (S) får ringa in det nya året med dystra siffror. Den enda fråga där väljarna tycker att hans regeringsalternativ är det bästa är när det gäller välfärden. I alla andra frågor som Sifo har undersökt säger de tillfrågade att de föredrar en moderatledd regering,
    Inte särksilt svårt att vinna den matchen.

Det har gått 2,5 år nu med en regering som i princip inte lyckats med ett någe till det bättre.

Handlingsförlamat. Interna bråk. Oförmåga att visa på lösningar på de stora frågorna.

Skolan
    Polisen
    Invandringen
    Bostäderna
    Arbetslösheten
    Pensionssystemet och fattig-pensionärerna

Moderaterna får vara hur usla som helst i opposition (vilket de är) - de är ändå bättre än dagens regering.
  • Flash Gordon

Vi lägger till regeringens nedskärnignnr på assistans-ersättning på den listan också.

En symbolfråga av gigantiska mått.

En sosse-regering som drar undan stödet för samhällets svagaste och låter dem falla hårt i golvet.

Och en fallerande sjukvård.

• Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-01-07 13:29:36 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-litar-mer...

En moderatledd regering skulle, enligt väljarna, vara bättre både på att styra Sverige och sköta landets ekonomi. Det visar en opinionsmätning från Sifo som SVT Nyheter har beställt.

Statsminister Stefan Löfven (S) får ringa in det nya året med dystra siffror. Den enda fråga där väljarna tycker att hans regeringsalternativ är det bästa är när det gäller välfärden. I alla andra frågor som Sifo har undersökt säger de tillfrågade att de föredrar en moderatledd regering,
    Ja du, skulle vilja se den regering där folket tycker sköter den sköter sig så bra att ingen annan kan göra det bättre.
    Och så vill jag att det ska vara, för en regering som på minsta sätt inbillar sig att dom är perfekta, dom kommer att bli urusla att regera rätt fort.
    Men nu är det som tur inte så, därför byts regeringar ut, hur bra dom än tycker sig vara, då folk alltid vill se förbättringar och/eller förändringar.

Men jag förstår inte hur man kan fråga om välfärden och där få ett bra betyg för den, men ändå tycka annat är dåligt.
    För mig är ett högt betyg på välfärden, ett bra betyg på att det mesta fungerar som det ska.., det går ju inte att skapa en bra välfärd om det som åstadkommer vår välfärd går dåligt.

Det går helt enkelt inte ihop, för välfärd skapas, som alla rimligen måste veta, utifrån hur ekonomi, företagande, den statliga sektorn och infrastruktur sköts.., nåt är väldigt fel i frågorna eller svaren.

Jag lär väl få på käften när jag gissar, att det beror på okunnighet och en allmänt avog inställning mot  S och MP, hos de svarande.
    Därför svarar man negativt på de flesta av frågorna, men inser inte att svaren betyder att dom även tycker att välfärden är dålig, men svarar tvärtom utan att tänka sig för, nån annan förklaring kan jag inte komma på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-07 18:27:28 följande:
    Inte särksilt svårt att vinna den matchen.

Det har gått 2,5 år nu med en regering som i princip inte lyckats med ett någe till det bättre.

Handlingsförlamat. Interna bråk. Oförmåga att visa på lösningar på de stora frågorna.

Skolan
    Polisen
    Invandringen
    Bostäderna
    Arbetslösheten
    Pensionssystemet och fattig-pensionärerna

Moderaterna får vara hur usla som helst i opposition (vilket de är) - de är ändå bättre än dagens regering.
    Ändå är vi framröstade som världsbäst både vad gällar ett land att leva i och som ett land för företagande.
    Utöver det har vi en tillväxt som är starkare än de flesta jmf-bara länder har, och en minskande arbetslöshet som nästan helt beror på att företag och myndigheter anställer och inte några konstlade politker påhitt.
    Och så många lediga jobb att vi saknar arbetskraft och inte arbetstillfällen längre.

Skolan, ja där har vi vänt trenden och är på rätt väg att lösa problemet, vilket även Alliansen medger.

Polisen, samma där, vi vet vilka problemen är och kan därmed lösa dom, men det kommer att ta några år att ordna upp allt som en dåligt genomtänkt omorganisation medfört.
    Även där är Alliansen med på tåget.

Invandringen, vilken invandring? Det finns kanppt nån invandring att tala om längre.
    Men jag hoppas den återupptas så fort det bara går.

Bostäderna, ja där gör vi nu ifrån oss rent otroligt bra, det börjar likna den byggboom vi såg på 68-talet.
    Så det finns en liten risk för överhettning, och det får absolut inte hända, viss försiktighet uppmanas.

Arbetslösheten, den har jag redan nämnt, och den finns eg inte ö.h.t, inte om vi ställer brist på arbetskraft mot arbetslösa.
    Alltså hög tid att sluta prata arbetslöshet, för det är inte längre det primära, utan istället fokusera på att få de nu icke anställningbara till en utbildning som ger ett arbete, och det ska göras på det sätt de som behöver anställa vill, vi/staten ska ge det dom efterfrågar, det är det vi/staten är till för.

Det sista har jag ingen patentlösning på, men mer information så att folk tar mer eget ansvar över sitt eget pensionssparnade behövs, och att minimipensionen höjs till ett mer rimligt belopp, så att ingen ska behöva sakna nåt av basbehoven, mer flexibilitet och inte så statiskt tänkande på enbart kronor och ören.

Har svårt att se hur M ska kunna göra nåt bättre för Sverige idag, tycker mest dom irrar runt för att hitta nya väljare med gammal förlegad politik, och en dos populism.

Jag tycker faktisk att den här regering gör långt bättre ifrån sig än alla andra regeringar gjort på mycket länge, oberoende om det varit en borgerlig eller en S-ledd regering.
    T.o.m mycket bättre än jag kunnat hoppas på, och detsamma tyder all uppskattning vi får från alla möjliga håll ute i Världen, där man ofta nämner Sverige som ett mycket välskött land idag.

Så sträck på er svenskar och alla andra som bidrar till vår välfärd i Sverige!
    Idag kan vi vara stolta utan att Jante kommer att våga gnälla, vi är helt enkelt jävligt duktiga just nu, och det var det ett tag sen vi kunde säga, utan att behöva ljuga lite 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?