• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-01-20 00:35:58 följande:
    Barnäktenskap (giftemål innan 18 års ålder) är i princip förbjudet i Sverige sedan 2014.

Det är kommunernas tjänstemän som hanterar den här typen av ärenden (inte politiker) så jag förstår inte varför moderaterna kritiserar S för detta. Om lagen är för svag kan man undra varför inte Moderaterna tog fram en bättre lag 2014 när man hade makten.
    FDFMGA skrev 2017-01-20 00:32:00 följande:
    I så fall är han ännu okunnigare än befarat.

Det är inte politiker som upprätthåller lagen utan rättsväsendet.

Hur skulle det se ut om politiker försökte påverka domstolar och polis.
    Lagen har skärpts och där var alla överens utom V. Problemet är hur den efterföljs.

Myndigheter jobbar inte sällan utefter direktiv utformade av regeringen eller på respektive departement.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2017-01-20 15:00:24 följande:
    Klart hon visste. Att köra så här tidigt var väl för att ta tempen inför valet: hur många röster vinner hon från brunt och blåbrunt håll kontra hur många förlorar hon i andra änden. Om förlusterna visar sig större än vinsterna kan hon ju bara prata in sig med C och L igen.

Frågan är om Batra/M hinner med att flörta in sig med C och L, för varför skulle dom vilja det ta M till partners igen, om det nu visar sig att C och L får många fler anhängare?
    Dom kan lika gärna gå i säng med S och bilda regering tillsammans med dom, det har hänt förut att vi haft regeringar över blockgränsen, så helt omöjligt är det inte.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2017-01-20 15:21:28 följande:
    Ja, eller nej...jag tror inte det fanns någon sådan medveten plan utan tålamodet tog väl slut och kanske resonerade AKB att det är bättre att göra något för att bryta dödläget än att bara tröska på med tjatet i örat från de bruna.
    AKB pallade inte för trycket från den falang i M-toppen, som vill samarbeta med SD.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-20 16:38:01 följande:
    Lagen har skärpts och där var alla överens utom V. Problemet är hur den efterföljs.

Myndigheter jobbar inte sällan utefter direktiv utformade av regeringen eller på respektive departement.
    Direktiven från politikerna till domstolarna är lagtexten och förarbetet till lagtexten.

Just principen att domstolar dömer utifrån lagtexten och inget annat är grundläggande för en rättsstat.

En konsekvens är att många lagar inte tolkas så som politikerna avsett. Efter vad jag minns har jag sett artiklar där politiker, åtminstone socialdemokratiska, har argumenterat för en skärpning av lagen mot barnäktenskap.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-01-20 17:16:53 följande:
    Direktiven från politikerna till domstolarna är lagtexten och förarbetet till lagtexten.

Just principen att domstolar dömer utifrån lagtexten och inget annat är grundläggande för en rättsstat.

En konsekvens är att många lagar inte tolkas så som politikerna avsett. Efter vad jag minns har jag sett artiklar där politiker, åtminstone socialdemokratiska, har argumenterat för en skärpning av lagen mot barnäktenskap.
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/minister-lagar-om-barn%C3%A4ktenskap-kan-ses-%C3%B6ver-1.3933930
  • Bullimor

Resultatet i omröstningen talar sitt tydliga språk och jag ser fram mot nästa val.
    Oj, så många röster SD kommer att få!

Nästan som en våt dröm att tänka på det. Tungan ute

• FDFMGA
    Bullimor skrev 2017-01-20 17:23:03 följande:
    Resultatet i omröstningen talar sitt tydliga språk och jag ser fram mot nästa val.
    Oj, så många röster SD kommer att få!

Nästan som en våt dröm att tänka på det. Tungan ute
    Du ska nog ta alla politiska omröstningar på FL med 12 tunnor salt.

Normalt får SD över 50 procent av rösterna.

FL är ett forum där en stor andel av deltagarna är kvinnor. Många daglediga sverigedemokrater som ratats av våra kvinnor ser sajten som en möjlighet till revansch på kvinnosläktet som ratat dem, det innebär att de ägnar sin tid åt eviga inlägg av typen "Kvinnor borde inte få nobba en sverigedemokrat" samt att under en mängd olika nick rösta i olika politiska trådar.

Vid verkliga val gäller principen en person en röst och då blir ju resultatet ett helt annat.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-01-20 17:16:53 följande:

Så vitt jag förstår av relaterade atiklar är det främst sociala myndigheter och skatteverket som hanterar dessa ärenden.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-21 03:38:13 följande:
    Så vitt jag förstår av relaterade atiklar är det främst sociala myndigheter och skatteverket som hanterar dessa ärenden.
    Alltså icke-politiska tjänstemän.
  • K Markatta

Idag meddelar regeringen i panik att de vill ha ett samarbete med M om migrationspolitiken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6613275

Detta bara en dag efter M:s utspel där de berättar att de är ett oppositionsparti.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?