Har du förtroende för regeringen?
Kung Markatta skrev 2017-01-23 16:24:34 följande:
Då avsätter man Löfven till att börja med. Det är det beskedet som alla borgerliga partiledare gett.Sedan har M och C inte enats om ifall det underlaget räcker för att bilda en ny alliansregering men här kommer nog besked innan valet.
Gränsen mellan aktivt och passivt stöd har till ganska stor del suddats ut till följd av SD:s agerande i riksdagens omröstningar. De följer inte "praxis" med nedlagda röster utan använder sin vågmästarroll på ett aktivt sätt. Det såg vi exempelvis 2013 när SD gav aktivt stöd till S-V-MP-förslaget om att bryta ut delar ur Alliansens budget och rösta ner dem och det såg vi i budgetomröstningen 2014 när de aktivt stödde Alliansens förslag.
Det blir därför i praktiken ingen större skillnad på att vara större eller mindre än de rödgröna. Psykologiskt kan det dock upplevas som en stor skillnad.
Och att SD skulle släppa fram alliansen utan en kravspec om alliansen blir större än de rödgröna efter valet tror jag ine för ett ögonblick.
Min gissning är att vi efter ett antal turer får antingen en S-regering eller också en mittenregering efter valet.
Mest tror jag nog på en ren S-regering. Något som alliansen skulle kunna få till redan nu om de ville.
En brunblå regering tror jag däremot inte att vi någonsin får se i Sverige.