• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-01-22 15:09:59 följande:
    Nä, inte ett dugg oväntat.

Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

Ca 41% mot ca 38%

Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

Löfvens huvudvärk.
    Senaste Sifo är intrassant läsning:

Det ger följande mandat sett till olika konstellationer:

Novus har undersökt vad de moderata väljarna tycker om Anna Kindbergs förslag att närma sig SD och hon har bara stöd för sitt förslag från 49% av väljarna. 28% av moderatväljarna tycker att AKBs förslag är dåligt.

Jag tror att vi kommer att få se ett moderat parti som faller fritt i opinionen och ett centerparti som kommer att gå starkt. Det skulle faktiskt inte förvåna mig och centerpartiet snart är det största borgerliga partiet.

Källor: 
    http://pollofpolls.se/

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-moderatvaljare-gillar-kinberg-batras-utspel

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Nä, inte ett dugg oväntat.

Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

Ca 41% mot ca 38%

Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

Löfvens huvudvärk.

Alliansväljarna föredrar ett samarbete med Socialdemokraterna före ett samarbete med SD så jag tror att Annie Lööf kommer att ta ansvar och lyssna på majoriteten när det blir dags att forma en regering.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6535847

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 15:54:35 följande:

Alliansväljarna föredrar ett samarbete med Socialdemokraterna före ett samarbete med SD så jag tror att Annie Lööf kommer att ta ansvar och lyssna på majoriteten när det blir dags att forma en regering.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Synd att de inte frågade om det kanske mest realistiska alternativet: C, L och S och ev MP.

En mittenregering skulle vara bättre ur demokratisynpunkt anser jag. S, C och L i regeringskoalition skulle inte ha några problem att hitta samarbetspartners i riksdagen, vänsterut med V och MP och högerut med M.

Men det är bra att även alliansväljarna gör tummen ner för en brunblå röra.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon

Svaret på det är:

- En enda undersökning. Snitt av alla mätniningar ger siffrorna jag visar.

- En helt annan fråga som mäts, den om "fälla regeringen" och inte om att "samtala i utskotten".

- Gamla sifffror från hösten 2016 som inte mäter exempelvis en regering innehållandes M men med stöd av SD.

Men det är förståeligt att det rä fullt panik-läge hos S nu och att all möjlig spinn måste skapas för att ta tillbaka kontrollen över utvecklingen..

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 15:54:35 följande:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

FDFMGA skrev 2017-01-22 16:05:31 följande:
    Synd att de inte frågade om det kanske mest realistiska alternativet: C, L och S och ev MP.

En mittenregering skulle vara bättre ur demokratisynpunkt anser jag. S, C och L i regeringskoalition skulle inte ha några problem att hitta samarbetspartners i riksdagen, vänsterut med V och MP och högerut med M.

Men det är bra att även alliansväljarna gör tummen ner för en brunblå röra.
    Lite gamla siffror ser jag, 2016.

Troligen har Trump haft effekten att allt fler svenskar väljer att ta avstånd från ett tänkt brunblått samarbete.

Så C och L ligger nog helt rätt i tiden.

• nihka
    I SDs enda fråga - migration - finns nästintill inga likheter. SD förespråkar assimileringspolitik utifrån en rasistisk grundsyn och M jämte alla övriga riksdagspartier står för integreringspolitik.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 16:06:04 följande:

Svaret på det är:

- En enda undersökning. Snitt av alla mätniningar ger siffrorna jag visar.

- En helt annan fråga som mäts, den om "fälla regeringen" och inte om att "samtala i utskotten".

- Gamla sifffror från hösten 2016 som inte mäter exempelvis en regering innehållandes M men med stöd av SD.

Men det är förståeligt att det rä fullt panik-läge hos S nu och att all möjlig spinn måste skapas för att ta tillbaka kontrollen över utvecklingen..

Jag tror att Löfven drar på smilbanden över att moderaterna har lyckats få alliansen att kollapsa. Jag tror också att Löfven i den uppkomna situationen känner sig ganska lugn..
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 16:54:04 följande:
    Jag tror att Löfven drar på smilbanden över att moderaterna har lyckats få alliansen att kollapsa. Jag tror också att Löfven i den uppkomna situationen känner sig ganska lugn..
    Haha, det Falsh uppfattar som panik gör hen utifrån sina egna referensramar.

Vi som är socialdemokrater anar nog snarare att S fick en glädjechock över innehållet i den försenade julklapp de fick av Kinberg Batra.
  • nihka
    KillBill skrev 2017-01-22 16:54:04 följande:Kundeinte 
    FDFMGA skrev 2017-01-22 17:20:31 följande:
    Haha, det Falsh uppfattar som panik gör hen utifrån sina egna referensramar.

Vi som är socialdemokrater anar nog snarare att S fick en glädjechock över innehållet i den försenade julklapp de fick av Kinberg Batra.
    Det är väl ganska uppenbart för de flesta att det bara är att gratulera regeringen om AKB går vidare med sina planer.

I så fall är det dags att lämna M. Ljusblått Skrattande blått Glad mörkblått Obestämd blåbrunt Kräks
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-22 16:54:04 följande:
    Att Alliansens skulle ha "kollapsat" är givetvis en våt dröm för sossarna.

Samtidigt sågas Lööf alla tankegångar på ett samarbete mellan S och C:
    http://www.svd.se/loof-vi-ar-framsta-motpol-till-bade-s-och-sd

"I svensk politik är Centerpartiet främsta motpol till Socialdemokraterna. De skattehöjningar som Socialdemokraterna föreslår har vi gång på gång argumenterat hårt emot."

Och Liberlarna betonar att det behövs en gemensam Aliansregering efter nästa val.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6611626

"Vi tror inte heller att Löfven ger de svar som behövs. Det som behövs är en samlad alliansregering efter 2018, säger Christer Nylander."

Avskyn mot S är helt enkelt större än grälet mellan Allianspartierna om hur man ska förhålla sig till SD.

Alliansen lär hålla. Man har utlovat en gemensam budget och en gemensam valplattform till nästa val. Det lär komma.

Löfven får försöka hitta någon annan lösning.

*vilket vi alla vet inte finns*
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?