• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Gabbe75 skrev 2017-01-28 23:32:42 följande:
    Tvärtom. Det kommer bli minst 5% bättre än vad den undersökningen visar, liksom alla andra undersökningar indikerar. SD blir alltid underskattade i opinionsundersökningar i jämförelse med valresultatet. Så har det alltid varit och det finns inget som pekar på att det skulle bli annorlunda den här gången.
    Jäsp.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2017-01-28 18:15:12 följande:
    Jag tror att vi kommer att få se en flykt från moderaterna och det är nog bara en tidsfråga innan Annie Lööf representerar det största allianspartiet.
    Jag tycker det är bra att AKB äntligen tog ställning. Många inklusive Löfven har ju efterlyst detta länge. Synd bara att hon inte valde att fortsätta hålla SD borta, men det är bättre att hon bekänner färg än fortsätta hala på besked. Nu kan Moderaternas väljare börja omgruppera sig i god tid före nästa val.
  • Flash Gordon
    Konstatera skrev 2017-01-28 17:52:15 följande:
    Självklart gynnar detta M. Vi går mot mer konservatism i samhället. Jag kan också tycka att det vore bra att få SD i regeringsställning, så att vi en gång för alla får se vad de faktiskt går för.
    Även om det var fullständigt väntat och helt i linje med vad moderaternas väljare vill så kommer vi inte att se SD i regeringsställning.

Det närmaste du komemr att komma det är en KDM-regering med SD som samtalspartner. Alltså en motvarighet till dagens regering.
  • Flash Gordon
    Gabbe75 skrev 2017-01-28 18:19:03 följande:
    Det tvivlar jag på, men tror även att moderaterna kommer få svårt att vinna tillbaks väljarna från SD. Jag tror SD kommer bli största parti i valet 2018.

AKB:s inviter till SD senaste tiden lär inte kunna ändra på den saken. Det är för sent.
    Så är det med all säkerhet och det AKB gör är att hon, sent om sider, anpassar sig till det nya landskapt som uppstod 2014.

• Flash Gordon
    TheDummy skrev 2017-01-28 22:31:56 följande:
     Jag önskar också att våra folkvalde representanter kan börja diskutera som vuxna människor, utan att hota med att fälla regeringar därför att man är och alltid har varit missnöjd med hur alla andra partier tycker och tänker.

Man ska fälla regeringar man anser misslyckas eller som man anser driver politiken åt fel håll.

Dagens regering har misslyckats och driver politiken åt fel håll. Den åsikten finns det en majoritet för i Riksdagen.

Det enda verkliga fel som begåtts är att den majoriteten inte fällt regeringen.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-29 11:17:15 följande:
    Man ska fälla regeringar man anser misslyckas eller som man anser driver politiken åt fel håll.

Dagens regering har misslyckats och driver politiken åt fel håll. Den åsikten finns det en majoritet för i Riksdagen.

Det enda verkliga fel som begåtts är att den majoriteten inte fällt regeringen.
    Det ska bli intressant att se hur väl regeringen har lyckats när det är dags för bokslut i 2018. Det finns tecken på att regeringen har lyckats väsentligt bättre än alliansregeringen inom många områden.

När folket inser vad Trump och hans höger- och främlingsfientliga krafter pysslar med i USA så tror jag att många, nu när Anna Kindberg Batra har börjat gulla med samma kommer krafter i Sverige kommer uppskatta den regering som Sverige har idag.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-29 11:40:22 följande:
    Det ska bli intressant att se hur väl regeringen har lyckats när det är dags för bokslut i 2018. Det finns tecken på att regeringen har lyckats väsentligt bättre än alliansregeringen inom många områden.

När folket inser vad Trump och hans höger- och främlingsfientliga krafter pysslar med i USA så tror jag att många, nu när Anna Kindberg Batra har börjat gulla med samma kommer krafter i Sverige kommer uppskatta den regering som Sverige har idag.
    Mm, jag tror att Trump kommer att innebära en backlasch för "det alternativa" och att han också kommer att innebära att Europa i allt större utsträckning kommer att framstå som civilisationsbärare.

Apropå alternativ så är din stavning av Kinberg Batra rätt alternativGlad
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-01-29 11:47:52 följande:
    Mm, jag tror att Trump kommer att innebära en backlasch för "det alternativa" och att han också kommer att innebära att Europa i allt större utsträckning kommer att framstå som civilisationsbärare.

Apropå alternativ så är din stavning av Kinberg Batra rätt alternativGlad
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Attans, jag avskyr när jag är alternativ. Tack för upplysningen!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-01-29 11:08:31 följande:
    Även om det var fullständigt väntat och helt i linje med vad moderaternas väljare vill så kommer vi inte att se SD i regeringsställning.

Det närmaste du komemr att komma det är en KDM-regering med SD som samtalspartner. Alltså en motvarighet till dagens regering.
    Om 63% av moderaternas väljare är positiva till att M samarbetar med SD så var det ju rätt beslut av AKB, men hon riskerar att förlora 47% av sina väljare. Nu tror jag inte att siffran kommer att bli så hög innan någon ser vad detta samarbete kommer att få för resultat, men ett tapp på 47% skulle ge M ca 15% av rösterna totalt.

• KillBill
    nihka skrev 2017-01-29 11:56:34 följande:
    Om 63% av moderaternas väljare är positiva till att M samarbetar med SD så var det ju rätt beslut av AKB, men hon riskerar att förlora 47% av sina väljare. Nu tror jag inte att siffran kommer att bli så hög innan någon ser vad detta samarbete kommer att få för resultat, men ett tapp på 47% skulle ge M ca 15% av rösterna totalt.

Nu när M bara har 21-22% av väljarna bakom sig så räcker det med att ca 30% lämnar partiet för att M ska hamna på 15% i opinionen.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?