• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Du kan med fördel skriva ett seriöst svar istället.

Det är ingen liten sak att Sveriges utrikesminister medverkar i ett TV-program inför miljontals tittare där det påstås att Svenska kommittén mot antisemitism är ledare för högerextremismen i Sverige.

Det håller du nog egentligen med om.

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-03 18:51:50 följande:
    Du kan med fördel skriva ett seriöst svar istället.

Det är ingen liten sak att Sveriges utrikesminister medverkar i ett TV-program inför miljontals tittare där det påstås att Svenska kommittén mot antisemitism är ledare för högerextremismen i Sverige.

Det håller du nog egentligen med om.
    Jag antar att du syftar på mig, men att du helst föredrar att inte citera.

Jag kan inte arabiska, inte Wallström heller. I den engelska tolkningen så framgår det inte att personen som intervjuar Wallström syftar på SKMA, något som också UD påpekar i sin kommentar, en kommentar som SKMA har publicerat.

Du tycker inte att det är SKMA:s sak att eventuellt framföra kritik mot Wallströms svar på den fråga hon fick?

Eller är det så att du och Flash agerar i egenskap av självpåtagna talespersoner för SKMA, eftersom dessa inte agerar som ni anser att de borde.

Jag anser nog att ni i vanlig ordning gått vilse i högerpannkakssmeten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    Flash Gordon skrev 2017-05-03 07:36:06 följande:
    Det här torde var texten som avses:
    http://www.timesofisrael.com/full-text-of-may-2017-unesco-resolution-on-occupied-palestine/

Var hittar du något om västra Jerusalem där?
    Sverige var, alltså enda EU-land, som förnekade de judiska kopplingarna till Jerusalem.

Var lite för snabb med att skriva, i all ilska. Sen saknar jag att kunna redigera inlägg, då jag glömde länkar, nu har ju länkarna redan postats iofs.

Iallafall så har sveriges ambassadör läxats upp.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x6Vxp/israel-laxar-upp-svenske-ambassadoren

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-05-03 19:17:18 följande:
    Sverige var, alltså enda EU-land, som förnekade de judiska kopplingarna till Jerusalem.

Var lite för snabb med att skriva, i all ilska. Sen saknar jag att kunna redigera inlägg, då jag glömde länkar, nu har ju länkarna redan postats iofs.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/x6Vxp/israel-laxar-upp-svenske-ambassadoren
    Nja... det är östra Jerusalem som nämns, inte västra som du påstått.

Klippt ur texten:
    ...
    Den israeliska människorättsorganisationen Emek Shaveh kallar dock Unesco-beslutet för ?balanserat? och ?nödvändigt?.
    ...
    Resolutionen, som röstades igenom med siffrorna 22?10 (23 avstod), slog bland annat fast att israeliska utgrävningar i östra Jerusalem är ett brott mot internationell lag. Den beskriver Israel som en ?ockuperande makt? och fastslår att man inte har suveränitet över Jerusalem.
    ...

Mig veterligen var ett delat Jerusalem tanken redan när Israel blev till.
  • KillBill

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x6Vxp/israel-laxar-upp-svenske-ambassadoren

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Jag är inte särskilt insatt i frågan. Hur ser du på att den israeliska människorättsorganisationen Emek Shaveh kallar Unesco-beslutet för "balanserat" och "nödvändigt"? Finns det två sidor av myntet?
  • Flash Gordon
    Var står det i resolutionstexten jag länkade?

Att Östra Jerusalem är ockuperat av Israel är standard FN-uppfattning, vad jag vet.

Den enda passus som handlar om hela Jerusalem är den som fördömer Israels beslut från 1981(?) att ensidigt proklamera hela Jerusalem som sin suveräna huvudstad.

Om ingen någonstans, kanske du(?),  kan länka en förklaring till varför detta innebär att Sverige förnekar Israels rätt till Västra Jerusalem så måste vi nog utgå från att detta påstående som snurrar runt i syber-spejs just nu är en Anka Deluxe.

• K Markatta
    Annika Söder (S) kommenterar i radio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6689059

- Vi bröt ingen EU-linje. Det var alla andra EU-länder som gjorde det!

• K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-05-03 19:15:03 följande:
    Jag kan inte arabiska, inte Wallström heller. I den engelska tolkningen så framgår det inte att personen som intervjuar Wallström syftar på SKMA, något som också UD påpekar i sin kommentar, en kommentar som SKMA har publicerat.
    Det enda som saknas i översättningen är "Svenska" framför "kommittén mot antisemitism". Uttalandet blir ju inte mer rimligt för det.

Bör inte Sveriges utrikesminister reagera när en journalist påstår att en kommitté mot antisemitism är ledare för en högerextrem lobby i Sverige?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-03 22:44:33 följande:
    Det enda som saknas i översättningen är "Svenska" framför "kommittén mot antisemitism". Uttalandet blir ju inte mer rimligt för det.

Bör inte Sveriges utrikesminister reagera när en journalist påstår att en kommitté mot antisemitism är ledare för en högerextrem lobby i Sverige?
    Jaså.

Jag skulle inte ha förstått vad man syftade på.

Men då känner jag heller inte till att SKMA krävt Wallströms avgång eller att organisationen är högerextrem.

Däremot kan jag tycka att hon med sin vana vid offentligheten och det faktum att hon representerar Sverige kunde ha svarat lite bättre.  Till exempel "Jag känner inte till någon sådan organisation, däremot finns det i stället tydliga inslag av just antisemitism i delar av högerextremismen i Sverige. Men dessbättre saknar högerextremismen reellt inflytande i Sverige".".
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-05-03 22:56:21 följande:
    Däremot kan jag tycka att hon med sin vana vid offentligheten och det faktum att hon representerar Sverige kunde ha svarat lite bättre.  Till exempel "Jag känner inte till någon sådan organisation, däremot finns det i stället tydliga inslag av just antisemitism i delar av högerextremismen i Sverige. Men dessbättre saknar högerextremismen reellt inflytande i Sverige".".
    Just det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?