• man och nöjd

Har du förtroende för regeringen?

Vänsterextremister däremot har inflytande så det räcker och blir över.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-03 23:43:35 följande:
    Vänsterextremister däremot har inflytande så det räcker och blir över.
    Nja, tankefelet du gör här är att du försöker göra dina egna politiska referensramar till andras. 

Många personer långt till höger tycks ha påtagliga problem att begripa detta.

Självklart har vänsterextremister inget inflytande på regeringens politik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-03 23:06:20 följande:
    Just det.
    Mest intressant är kanske varför så många galningar har fokus på judar.

I ditt exempel en galning som anser att judiska organisationer är en drivande del av högerextremismen i Europa.

Det var en ny galen aspekt för mig - mest van vid att högerextremister anser att judarna ligger bakom globaliseringen och flyktingströmmarna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    Flash Gordon skrev 2017-05-03 21:42:58 följande:
    Var står det i resolutionstexten jag länkade?

Att Östra Jerusalem är ockuperat av Israel är standard FN-uppfattning, vad jag vet.

Den enda passus som handlar om hela Jerusalem är den som fördömer Israels beslut från 1981(?) att ensidigt proklamera hela Jerusalem som sin suveräna huvudstad.

Om ingen någonstans, kanske du(?),  kan länka en förklaring till varför detta innebär att Sverige förnekar Israels rätt till Västra Jerusalem så måste vi nog utgå från att detta påstående som snurrar runt i syber-spejs just nu är en Anka Deluxe.
    "Ockupation" är en konstruktion, rätt uttryck är omdiskutyerat område, "disputed territories". (Men det är ett ämne för en helt annan tråd.)
    Nä, det var förhastat av mig att skriva det, men andemeningen i de återkommande s.k. resolutionerna från UNESCO (som vad jag vet inte är något övertatligt organ = Israel kommer högaktningsfullt och med all rätt att skita fullständigt i) är att Israel ska fråntas allt inflytande över Jeruslalem och de historiska platserna.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-05-04 12:16:57 följande:
    "Ockupation" är en konstruktion, rätt uttryck är omdiskutyerat område, "disputed territories". (Men
    De här begreppen står inte nödvändigtvis mot varandra.
    Nä, det var förhastat av mig att skriva det, men andemeningen i de återkommande s.k. resolutionerna från UNESCO (som vad jag vet inte är något övertatligt organ = Israel kommer högaktningsfullt och med all rätt att skita fullständigt i) är att Israel ska fråntas allt inflytande över Jeruslalem och de historiska platserna.
    Jag uppfattar det som att det är Jerusalem som helhet UNESCO ifrågasätter om Israel ska besitta kontrollen av, inte de delar av Jerusalem som ursprungligen var tänkt för Israel i uppdelningen av landområdet när Israel utropades. Du får rätta mig om jag har fel, men jag vill då nog gärna se någon pålitlig källa på det.
  • Flash Gordon
    "Ockupation" är en konstruktion, rätt uttryck är omdiskutyerat område, "disputed territories". (Men det är ett ämne för en helt annan tråd.)
    Nä, ockupationen var, och är, en militär operation. Det är inte en "konstruktion".

FN och andra internationella organ har flera gånger markerat att Östra Jerusalem är ockuperad mark likväl som Golanhöjderna och Västbanken och som Israel måste lämna. Att israel skiter i det, det vet vi.

Om nu de historiska platserna ligger i Östra Jerusalem så har Israel ingen internationell laglig rätt till att styra över dem.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-05-04 15:51:58 följande:
    Jag uppfattar det som att det är Jerusalem som helhet UNESCO ifrågasätter om Israel ska besitta kontrollen av, inte de delar av Jerusalem som ursprungligen var tänkt för Israel i uppdelningen av landområdet när Israel utropades. Du får rätta mig om jag har fel, men jag vill då nog gärna se någon pålitlig källa på det.
    Ursprunget var att Jerusalem skulle vara en "internationell stad".

Sedan slet Israel och Jordanien istället åt sig varsin halva med vapenmakt och det var Jordanien som fick den finaste biten. Bägge länderna lät inkorporera sin bit i sitt land.

Sedan i kriget 1967 så invarderade Israel bland annat Östra Jerusalem och har ockuperat staden sedan dess.

1980 utropade Israel ensidigt Jerusalem i sin helhet som sin huvudstad.

det UNESCO protesterar mot nu är bland annat hur Israel medvetet "förändrar karaktären" på staden. Det handlar bland anant om hur man tvingar bort araber/palistinier medan man tillåter judar att flytta in fritt utan regelverk.

Samma som på Västbanken.

De kallar den ockupationspolitiken för "facts on the ground".

• Abegayle70
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 16:11:13 följande:

Nä, ockupationen var, och är, en militär operation. Det är inte en "konstruktion".

FN och andra internationella organ har flera gånger markerat att Östra Jerusalem är ockuperad mark likväl som Golanhöjderna och Västbanken och som Israel måste lämna. Att israel skiter i det, det vet vi.

Om nu de historiska platserna ligger i Östra Jerusalem så har Israel ingen internationell laglig rätt till att styra över dem.

Klart att israel skiter i det. Det är landområden som motståndaren förlorat i ett anfallskrig.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/israel-har-r%C3%A4tt-till-gaza-och-v%C3%A4stbanken-1.1009110
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon
    Abegayle70 skrev 2017-05-05 08:41:57 följande:
    Klart att israel skiter i det. Det är landområden som motståndaren förlorat i ett anfallskrig.

www.gp.se/nyheter/debatt/israel-har-r%C3%A4tt...

Ja Israel skiter i allt som inte faller dem på läppen. Vi vet det.

Efter ett krig brukar de vinnande parterna normalt sett lämna tillbaka det land man ockuperat.

USA lämande Japan. De västallierade lämnade Italien och den del av Tyskland som de ockuperade.

De till och med hjälpte till att bygga upp de besegrade nationerna igen. För att skapa långsiktig fred. Och de lyckades.

Israel kommer inte att få uppleva fred så länge de fortsätter att ockupera de områden de erövrade. Men det är deras val att göra.

• oOOo  oOOo
    Flash Gordon skrev 2017-05-05 09:03:31 följande:

Efter ett krig brukar de vinnande parterna normalt sett lämna tillbaka det land man ockuperat.

Då kanske man kan se fram emot att Sverige lämnar tillbaka Skåne och Halland till Danmark snart kanske Drömmer 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?