man och nöjd skrev 2017-05-07 12:27:48 följande:
Att prata om "rättvis fördelning" är totalt meningslöst, eftersom rättvisa innebär olika saker för olika personer.
Återigen, om jag målar mitt staket medan grannen dricker öl, så får jag ett fint staket och han får en ful ölmage. Det är inte orättvist. Det är konsekvens av våra handlingar.
Så småningom - om eller när du får ett arbete - kommer du säkert att förstå att vare sig målning eller öldrickande räknas som lönearbete.
Göran Perssons synpunkter handlar ytterst om hur vi värderar arbete och självklart om den omfördelning av resurser från det allmänna till det privata/privatiserade som han faktiskt varit en aktiv del av.
Det handlar om vilket synsätt som ska vara bärande i jämvikten mellan välfärdsmodellen och den där var och en är sin egen lyckas smed.
Det kan handla om så enkla saker som att jag via det försäkringsbolag min arbetsgivare anlitar kan få en läkartikd samma dag som jag ringer medan det kan vara åtta veckors väntetid för dem som måste gå via det allmänna systemet.
Det kan handla om att en person som arbetat hela sitt liv får ut en pension som är så låg att den inte räcker till målarfärg att måla några staket med.
Det är i den vidgade klyftan mellan medvetet nedmonterad välfärd och växande rikedomar för somliga som också utrymmet för rasisternas skränande om att allt är invandringens fel ökar.
Det Göran Persson gör i artikeln är att han efterlyser en ny socialdemokratisk berättelse som kan skapa en bättre balans mellan välfärd och liberalism.