• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-05-11 22:31:16 följande:
    Jag har inte uttalat mig om denna händelse innan det konstaterades att det spridits felaktiga uppgifter..
    Haha.

Lycka till med att försöka förklara att det är den som påstår att antalet asylsökande ökat sedan id-kontrollerna upphörde som ska belägga påståendet.Skrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-05-11 22:43:19 följande:
    Jag har bara uttalat mig kring detta efter att ha kontrollerat uppgifterna.
    Nu har jag också kontrollerat. Aftonbladet läser statistiken på ett sätt och Sydsvenskan på ett annat. Inget är fel, men Sydsvenskans tolkning är mer relevant.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-05-11 22:53:08 följande:
    Nu har jag också kontrollerat. Aftonbladet läser statistiken på ett sätt och Sydsvenskan på ett annat. Inget är fel, men Sydsvenskans tolkning är mer relevant.
    Kan du utveckla? Första veckan var ökningen 2% mot förra året men det var samtidigt en minskning mot en vecka i mars då sverige fortfarande hade gränskontroller.

Vad är det som får dig att dra slutsatsen att det skett en kraftig ökning av asylsökande sedan Sverige upphörde med gränskontroller? Det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-05-11 23:14:14 följande:
    Kan du utveckla? Första veckan var ökningen 2% mot förra året men det var samtidigt en minskning mot en vecka i mars då sverige fortfarande hade gränskontroller.

Vad är det som får dig att dra slutsatsen att det skett en kraftig ökning av asylsökande sedan Sverige upphörde med gränskontroller? Det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser.
    En ökning jämfört med veckan innan.

Att jämföra med för ett år sedanär totalt irrelevant. Likaså att jämföra mot en toppvecka i Mars. Det är oseriös tolkning av statistik.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-11 22:12:06 följande:
    Aftonbladet refererar till Anna Kinberg Batras påstående att det skulle vara en stor ökning av antalet asylsökande. Menar du att Aftonbladet borde ha förstått att moderatledaren tänkte med arslet (för att använda Flash Gordons utryck)?
    Nej, man ska nog inte förvänta sig att Aftonbladet förstår när folk tänker med arslet och därför bör Aftonbladet användas som referens endast med stor försiktighet.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-05-11 23:23:17 följande:
    En ökning jämfört med veckan innan.

Att jämföra med för ett år sedanär totalt irrelevant. Likaså att jämföra mot en toppvecka i Mars. Det är oseriös tolkning av statistik.
    Du har fel. En stor del av migrationsverkets statistik baseras på avvikelser mot föregående år och är därför relevant. Enligt migrationsverkets statistik sökte förra veckan 328 personer asyl i Sverige. Det var en minskning med 56 personer mot veckan innan..
  • nattuw
    nihka skrev 2017-05-12 01:24:43 följande:

Nu ska personer som fått avslag/utvisningsbeslut få stanna för att studera och sedan jobba. Vad i helvete har studier med skyddsskäl att göra?

Ingenting. Men att de som har påbörjat en utbildning skall få slutföra den och sedan ges en möjlighet att söka jobb i Sverige är nog det första bra förslag som denna regering har tagit när det gäller flykting-/invandrarfrågan.
  • nihka
    nattuw skrev 2017-05-12 08:24:51 följande:
    Ingenting. Men att de som har påbörjat en utbildning skall få slutföra den och sedan ges en möjlighet att söka jobb i Sverige är nog det första bra förslag som denna regering har tagit när det gäller flykting-/invandrarfrågan.
    Jag håller inte med. Alla asylsökande under 18 år har rätt att gå i skolan. Det här beslutet innebär att du kan söka asyl, börja på gymnasiets individuella program och få stanna utan att ha skyddsskäl. Signalen blir att Sverige delar ut gratis utbildning till alla ungdomar som vill komma hit. Man flyttar dessutom in asylprocessen i klassrummet. Lärare kommer i praktiken att få avgöra vem som ska få uppehållstillstånd och inte eftersom beslut grundar sig på skolresultat och om eleven bedöms sköta skolan. Som upplagt för påtryckningar. Som om lärare inte har tillräckligt mycket att ansvara för och att göra som det är med att bedriva undervisning.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-12 01:24:43 följande:

Nu ska personer som fått avslag/utvisningsbeslut få stanna för att studera och sedan jobba. Vad i helvete har studier med skyddsskäl att göra?

https://www.svd.se/ensamkommande-i-gymnasiet-far-ga-klart

nihka skrev 2017-05-12 10:54:35 följande:
    Jag håller inte med. Alla asylsökande under 18 år har rätt att gå i skolan. Det här beslutet innebär att du kan söka asyl, börja på gymnasiets individuella program och få stanna utan att ha skyddsskäl. Signalen blir att Sverige delar ut gratis utbildning till alla ungdomar som vill komma hit. Man flyttar dessutom in asylprocessen i klassrummet. Lärare kommer i praktiken att få avgöra vem som ska få uppehållstillstånd och inte eftersom beslut grundar sig på skolresultat och om eleven bedöms sköta skolan. Som upplagt för påtryckningar. Som om lärare inte har tillräckligt mycket att ansvara för och att göra som det är med att bedriva undervisning.
    Jag håller med dig. Jag tvekar också till att barn under asylansökningsprocessen är redo att gå gymnasiet...vilken nivå är det på gymnasieutbildningen då. Men självklart ska de få gå i skola så länge de är i Sverige.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?