Har du förtroende för regeringen?
KillBill skrev 2017-06-02 21:46:27 följande:
Är det inte lite magstarkt att kalla en blocklista på Twitter för åsiktsregister? Vad är det för åsikter som far registrerats? Både rasister och antirasister, höger och vänstersympatisörer har funnits med på listan och vad jag vet så har det inte funnits några kommentarer gällande personernas åsikter på blocklistan. Kan du förtydliga på vilket sätt blocklistan utgör åsiktsregistrering?
Om vi bortser från de som faktiskt brutit mot SI's regler (många hade ju inte varit aktiva på SI's twitterkonto och SI har även dragit tillbaka många av blockeringarna) så återstår inget annat att basera listan på än åsikter eller förmodade åsikter, sannolikt då åsikter som står i motsats till vad registerskaparen själv står för och försök få det att framstå som att dessa är potentiellt sett kan komma att bryta mot SI's regler. Detta har heller inte förnekats. Att det inte skulle gå att hitta exempel på hur de registrerade skulle ha ägnat sig åt näthat, rasism mm om det faktiskt hade förekommit tror jag inte ett dugg på, i synnerhet inte för de flertalet kända namnen som fanns på listan. Listan lär ju inte vara baserad på kön, hårfärg, fotbollsklubbssupport, inkomst, antal barn eller medlemskap i Svenska kyrkan, eftersom det inte går att härleda till SI's regler.
Du förstår, om jag tittar på en, två, tre eller fem politiska frågor, gör ett register över alla jag kan hitta som tycker annorlunda än mig i de frågorna, så utgör det ett åsiktsregister, även om sympatisörer för samtliga partier finns representerade bland de registrerade.
Det är sannolikt på detta vis detta register skapats och är sålunda ett åsiktsregister.