• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2017-05-26 00:23:34 följande:
    De flesta företag torde numera ha en policy för sociala media som även gäller privat. Det eftersom du (eller kanske inte just du men...) alltid representerar företaget utåt. OM det är juridiskt bindande skall jag dock låta var osagt då jag inte vet om något sådant ärende prövats i AD.

När det kommer till politiker och olika myndigheter så är jag inte så säker på att de alltid förstår vilket genomslag social medier har och därför handskas ganska vårdslöst med dessa.
    I samband med

att Peter Springare började kommentera sitt jobb på Facebook konstaterades att myndighetspersoner har rätt att vara privat på sociala medier. Det var tydligen inte ens ett problem om myndighetspersoner kommenterade sitt eget jobb som privatpersoner på sociala medier.

Hur ser du på Hanif Balis twittrande? Anser du att han twittrar privat eller twittrar han för moderaterna och riksdagen?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-25 19:01:53 följande:
    Jag väntar på att Sveriges finansminister påannonserar en folkomröstning i frågan...
    Varför? Det finns inga röster, planer eller något politiskt parti som driver frågan att Sverige ska gå med i valutaunionen. Varför ska vi genomföra en omröstning kring något som inte är aktuellt?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 07:05:39 följande:

Rötan sprider sig:

https://twitter.com/neo_andreas/status/867645006097633280

Det visar sg att en annan myndighet (Sida) också har använt samma vänsteraktivist som "nätsäkerhetesexpert".

Det skickades mejl från Sida till SI när det hela brakade loss där Sidaanställd (som verkar jobba med ytrandefrihetsfrågor, dessutom) ger sitt moraliska stöd till SI.

Tjänstemannen skriver hur väl han känner vänsteraktivisten ifråga och berömer hur "systematiskt" hon arbetar med detta utifrån "analys" och "erfarenhet" och inte utifrån "känsla".

Så, det som hände på SI verkar alltså inte vara en isolerad händelse utan samma typ av kultur/åsikter verkar alltså vara förhärskande även på andra myndigheter. Som Sida.

Frågan är hur pass utbredd denna kultur är inom statsförvaltningen?

På hur många myndigheter till är man beredd att ge vänsteraktivister fritt tillträda utan eftertanke eller resonemang kring en myndighets behov av att vara neutral?

Den Sida anställde propagerar inte för att svenska institutet ska använda  Vian Tahirs blocklista för Sweden-kontot utan propagerar för att Vian Tahirs rätt att använda sin personliga blocklista under den vecka hon är curator/lånar Sweden-kontot av svenska institutet. 

Sedan Sweden kontot lanserades  2012 (under den förra alliansregeringen) har den som är curator och lånar Sweden-kontot på eget bevåg kunnat blockera vem som helst och jag kan inte tolka din upprördhet över mailet från den Sida anställde annorlunda än att Svenska institutet under den förra alliansregeringen begick ett grovt fel när det möjliggjorde för curatorer att på eget bevåg blocka människor från Sweden kontot. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-26 08:14:31 följande:

Den Sida anställde propagerar inte för att svenska institutet ska använda  Vian Tahirs blocklista för Sweden-kontot

Nä, det sa jag inte heller.

Men det tyder på att denna kultur är spridd den svenska statsförvaltningen.

Tjänstemän som i sina filterbubblor låter egna åsikter och principer styra myndigheternas arbete istället för att vara neutrala.
  • Flash Gordon

Det är alltså neo_anders som begärt ut mejlkonversationen mellan myndigheten och vänsteraktivisten.

Mer att läsa om detta här:

https://twitter.com/neo_andreas/status/867687719497068544

I stort sett mer av samma sak.

Aktivister på myndighetsstolar som engagerar aktivister utifrån. Skickar uppmuntrade mejl til varandra och beslutar ihop - som i ett kompisgäng som ska bestämma vart de skall ses på AW.

När sk*ten händer sitte de sedan och försöker krishantera.

Hela tiden berömer de varandra och aldrig någon tveksamhet och eftertanke.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 08:46:42 följande:
    Nä, det sa jag inte heller.

Men det tyder på att denna kultur är spridd den svenska statsförvaltningen.

Tjänstemän som i sina filterbubblor låter egna åsikter och principer styra myndigheternas arbete istället för att vara neutrala.

Vad menar du med kultur i detta exempel? Menar du den Sida anställdes stöd för det regelverk som kom till stånd under den förra alliansledda regeringens tid vid makten?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-25 19:15:55 följande:
    Du är patetiskt inkonsekvent i ditt resonemang kring ministerstyre, myndigheters ansvar och vad som är relevant för tråden. Det du tar upp om Posten bryter mot alla egenheter som du velat framhäva som orsaker till att göra fallet om SI's twitterkonto till en ickefråga i tråden....men det går visst bra när du själv tar upp ett exempel...
    Det vore mig främmande att jämföra modern svensk politisk historias största katastrof med Carl Bildt.

Maud Olofssons vanstyre kan nog bara jämföras med alliansens systematiska dränering av landstingets ekonomi i Stockholm, nu senast blir en byggräkning 100 miljoner kronor dyrare än beräknat på grund av politisk inkompetens.

Jag är inte säker på att det ens var möjligt för Carl Bildt att ingripa mot twitterkontot.

Jag har förstått att skrikhögern vill lägga ansvaret på nuvarande regering, men Svenska institutets beslut att upprätta ett twitterkonto som lånades ut till enskilda medborgare en vecka i sänder och där medborgarna också gavs möjlighet att se till att eventuella hatsvansar fick sämre möjlighet att vifta fattades under förra regeringen.

Själv betvivlar jag att Carl Bildt hade haft möjlighet att ingripa även om han ifrågasatt besutet. Ministerstyre innebär att ministrar inte ska gå in och peta i bagateller.

Men det är klart - det är ju fullt möjligt att kalla Carl Bildt till KU.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kvarnfot
    FDFMGA skrev 2017-05-24 11:56:30 följande:

Att regeringen, åtminstone hittills, inte har gett efter för Nord(kor)eas krav på att slippa göra rätt för sig innebär att mitt förtroende för regeringen stärkts.

Det är inte så länge sedan vi skattebetalare tvingades rädda Nord(kor)ea och mot bakgrund av den usla moralen hos den banken så vore det inte så illa om Nord(kor9ea flyttar till Finland eller Danmark.

Det räcker gott och väl med att de andra storbankerna har sina huvudkontor i Sverige. Överhuvudtaget är det snuskigt hur bankerna skor sig på en ständigt ökande bolånemarginal.

Förlusten av skatteintäkter från Nordea beräkna bli lika hög som MP:s hela budget för skolan läste jag ekonomer skrev i GP i början av veckan....
    Bra jobbat regeringen!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-26 09:17:45 följande:

Vad menar du med kultur i detta exempel? Menar du den Sida anställdes stöd för det regelverk som kom till stånd under den förra alliansledda regeringens tid vid makten?

Den kultur där myndgheterna agerar som aktivister.
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-25 20:37:55 följande:
    Jag tycker inte att det är rimligt att jämställa hanteringen av ett twitterkonto med de miljardunderskott som alliansen bidrog till och skickade till oss medborgare genom bristfällig styrning av vattenfall och posten.
    Miljardunderskott???
    Anders Borg prisades med att vara EU:s bästa finansminister.
    Dagens regering lånar 85 miljoner om dagen på statsskulden trots rådande högkonjunktur....
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?