• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

kvarnfot skrev 2017-05-26 10:18:50 följande:
    Miljardunderskott???
    Anders Borg prisades med att vara EU:s bästa finansminister.
    Dagens regering lånar 85 miljoner om dagen på statsskulden trots rådande högkonjunktur....

Statsskulden var drygt 100 miljarder högre när alliansen lämnade än när den tillträdde och då hade man ändå  sålt ut statliga tillgångar för 160 miljarder under tiden..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-26 10:38:12 följande:

Statsskulden var drygt 100 miljarder högre när alliansen lämnade än när den tillträdde och då hade man ändå  sålt ut statliga tillgångar för 160 miljarder under tiden..

Drygt???
    1 okt 2006: 1238 milj.
    1 okt 2014  1302 milj.
    Hur är det med mattematiken?
    Det mest skrämmande är att vi sedan 2014 har haft en väldigt stark högkonjunktur och statsskulden har trots det ökat med 5 miljarder!
    (April 2017 = 1307 milj.).
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-05-26 10:47:08 följande:
    Drygt???
    1 okt 2006: 1238 milj.
    1 okt 2014  1302 milj.
    Hur är det med mattematiken?
    Det mest skrämmande är att vi sedan 2014 har haft en väldigt stark högkonjunktur och statsskulden har trots det ökat med 5 miljarder!
    (April 2017 = 1307 milj.).
    Om du håller dig till helårsvärden så ser det ut så här (socialdemokraterna var ansvariga för hela budgetåret 2006 och alliansen var ansvariga för hela budgetåret 2014)

För övrigt så uppgick statsskulden till 1222 mdr i oktober 2006.

• kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-26 11:16:38 följande:
    Om du håller dig till helårsvärden så ser det ut så här (socialdemokraterna var ansvariga för hela budgetåret 2006 och alliansen var ansvariga för hela budgetåret 2014)

För övrigt så uppgick statsskulden till 1222 mdr i oktober 2006.

Inte enligt statens siffror....
    Som jag skrev tidigare så ökar skulden med 85 miljoner om dagen nu, trots rådande konjunktur....
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-26 10:06:20 följande:
    Förlusten av skatteintäkter från Nordea beräkna bli lika hög som MP:s hela budget för skolan läste jag ekonomer skrev i GP i början av veckan....
    Bra jobbat regeringen! smile4.gif
    Jaha. Är det verkligen så lite regeringen satsar på skolan, visserligen är ju främst en kommunal angelägenhet, men iallafall.

Det har daltats alldeles för mycket med bankerna och då i synnerhet med Nord(kor)ea.

Visst försvinner det några skattekronor när vissa ledningsfunktioner flyttas utomlands, men det är en mycket billig försäkringspremie för att vi skattebetalare ska slippa finansiera Nord(kor)eas vidlyftiga affärer nästa gång de skulle ha kommit rännande till regeringen och begärt att staten ska ta hand om oredan de skapat.

Jag hoppas verkligen att det inte bara handlar om tomma hot från Nord(kor)ea utan att de verkligen flyttar.

"Riskerna i Sveriges finanssektor skulle nästan halveras om Nordea flyttar. Enligt banklobbyn undanröjs då motivet för att ha extra höga krav på svenska banker.

Sänkta krav kan i sin tur ge lägre boräntor och prispress på alla finansiella tjänster."

https://www.svd.se/nordeaflytt-kan-pressa-borantorna/om/nordeas-flyttplaner
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-05-26 11:26:02 följande:
    Inte enligt statens siffror....
    Som jag skrev tidigare så ökar skulden med 85 miljoner om dagen nu, trots rådande konjunktur....
    Jag hämtar mina siffror från riksgälden som är den myndighet som ansvarar för statens upplåning. https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/

Kan du länka till dina källor?

Riksgäldens prognos är att statsskulden kommer minska  till 1324 mdr i slutet av 2018. Det är alltså 70 mdr lägre än vad statsskulden uppgick till 2014. Man kan sammanfatta läget med att statsskulden ökade med 120 mdr under alliansens 8 år vid makten men att regeringen på fyra år har minskat statsskulden med 70 mdr.  

• KillBill
    FDFMGA skrev 2017-05-26 11:43:01 följande:
    Jaha. Är det verkligen så lite regeringen satsar på skolan, visserligen är ju främst en kommunal angelägenhet, men iallafall.

Det har daltats alldeles för mycket med bankerna och då i synnerhet med Nord(kor)ea.

Visst försvinner det några skattekronor när vissa ledningsfunktioner flyttas utomlands, men det är en mycket billig försäkringspremie för att vi skattebetalare ska slippa finansiera Nord(kor)eas vidlyftiga affärer nästa gång de skulle ha kommit rännande till regeringen och begärt att staten ska ta hand om oredan de skapat.

Jag hoppas verkligen att det inte bara handlar om tomma hot från Nord(kor)ea utan att de verkligen flyttar.

"Riskerna i Sveriges finanssektor skulle nästan halveras om Nordea flyttar. Enligt banklobbyn undanröjs då motivet för att ha extra höga krav på svenska banker.

Sänkta krav kan i sin tur ge lägre boräntor och prispress på alla finansiella tjänster."

www.svd.se/nordeaflytt-kan-pressa-borantorna/om/nordeas-flyttplaner

Det var en intressant artikel!

• nattuw
    KillBill skrev 2017-05-26 07:31:43 följande:
    I samband med

att Peter Springare började kommentera sitt jobb på Facebook konstaterades att myndighetspersoner har rätt att vara privat på sociala medier. Det var tydligen inte ens ett problem om myndighetspersoner kommenterade sitt eget jobb som privatpersoner på sociala medier.

Hur ser du på Hanif Balis twittrande? Anser du att han twittrar privat eller twittrar han för moderaterna och riksdagen?
    Jag följer varken twitter eller Facebook. För övrig frågor se inlägg #6082.
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-05-26 11:49:19 följande:
    Jag hämtar mina siffror från riksgälden som är den myndighet som ansvarar för statens upplåning. www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/

Kan du länka till dina källor?

Riksgäldens prognos är att statsskulden kommer minska  till 1324 mdr i slutet av 2018. Det är alltså 70 mdr lägre än vad statsskulden uppgick till 2014. Man kan sammanfatta läget med att statsskulden ökade med 120 mdr under alliansens 8 år vid makten men att regeringen på fyra år har minskat statsskulden med 70 mdr.  

Jag tog mina från ekonomifakta som i sin tur tar dom från riksgälden, skumt att det skiljer så pass mycket. Samt att dagens (april) statsskuld är så olika.
  • KillBill

Ikväll kokar högern på Twitter. Lars Wilderäng har upptäckt att ung vänsters nya ordförande har citerat en 38 år gammal Ebba Grön text och självklart har moderaten Hanif Bali hakat på. Lars W. Hoppas att säkerhetspolisen ät inkopplad. Högern är tydligen på väg att implodera..

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?