• Borgaren

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-07-04 18:20:22 följande:
    Tja, det är inte omöjligt att C snart är ett femprocentsparti igen.

I mångt och mycket präglas såväl debatt som opinionsströmmar för närvarande av att M parkerade invid SD med konsekvensen att partiet drabbades av massutvandring, antingen till SD eller också bort från SD.

Måste vara lite kymigt för L bara, som i grunden är ett betydligt mer socialliberalt parti än C som fortfarande har åtskilliga nyliberala inslag. Men Björklund är väl bara en lite väl stor klunk av Döda havet för att särskilt många ska vilja svälja hans budskap.

Nåja, så småningom är nog C större än M och Lööf alliansledare. Då kan hon ju leda alliansens förhandlingar med S och MP i syfte att bryta ett politiskt dödläge.

Att Löfven i praktiken har abonnemang på statsministerposten fram till 2022 har ju uteslutande alliansens eget fel. Hade decemberöverenskommelsen gällt så hade ju största blocket bildat regering efetr valet 2018 oberoende av SD.

Nu finns det bara två alternativ för Lööf, antinen i knät på Åkesson eller i förhandlingar med LöfvenSolig
    C snart större än M?  ja det går ju alltid bra att fantisera lite från vänsterkanten.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-04 18:42:16 följande:
    C snart större än M?  ja det går ju alltid bra att fantisera lite från vänsterkanten.
    Haha, tänk på sputspetsanalytikerna från SD och skrikhögern som likt en imamer från en minaret ropar utt att SD bara ökar och ökar, trots att rasistpartiet ökning är obefintlig sedan två år.

Jämför gärna med den pågående massutvandringen från M, frågan är bara hur utvecklingen kommer att se ut för M efter att Kinberg Batra ersatts av Ulf Kristersson.

Han försöker ju efter bästa förmåga skyla över partiets dundertabbe att lyssna till skrikhögern och öppna för samarbete med SD, 

Jag tror inte att han kommer att lyckas locka tillbaka särskilt många, snarare att tappet kommer att fortsättaSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Borgaren
    FDFMGA skrev 2017-07-04 19:04:59 följande:
    Haha, tänk på sputspetsanalytikerna från SD och skrikhögern som likt en imamer från en minaret ropar utt att SD bara ökar och ökar, trots att rasistpartiet ökning är obefintlig sedan två år.

Jämför gärna med den pågående massutvandringen från M, frågan är bara hur utvecklingen kommer att se ut för M efter att Kinberg Batra ersatts av Ulf Kristersson.

Han försöker ju efter bästa förmåga skyla över partiets dundertabbe att lyssna till skrikhögern och öppna för samarbete med SD, 

Jag tror inte att han kommer att lyckas locka tillbaka särskilt många, snarare att tappet kommer att fortsättaSolig
    Du kan fantisera hur mycket du vill om den borgerliga opinionen, det gör det inte mer sant.

Kristersson tror jag vore en bättre partiledare än AKB, har alltid tyckt så.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-04 20:25:09 följande:
    Du kan fantisera hur mycket du vill om den borgerliga opinionen, det gör det inte mer sant.

Kristersson tror jag vore en bättre partiledare än AKB, har alltid tyckt så.
    Nja, en realistisk bedömning till skillnad från önskedrömmar om att C och L ska ingå äktenskap med ett rasistiskt parti.Skrattande
  • Borgaren
    FDFMGA skrev 2017-07-04 22:00:31 följande:
    Nja, en realistisk bedömning till skillnad från önskedrömmar om att C och L ska ingå äktenskap med ett rasistiskt parti.Skrattande
    Äktenskap?  jag tror du förväxlar politik med din soffa.
  • Borgaren
    FDFMGA skrev 2017-07-04 22:00:31 följande:
  • Flash Gordon

Den som försäktar idén om S+C behöver visa på en lösning på den konflikten innan resonemanget blir trovärdigt.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-05 14:54:29 följande:
    Nej då, men jag tror att det är betydligt bättre att kunna iaktta politik från soffan än att vara beroende av ljugarbänken.
  • Flash Gordon

Hur mycket förtroende har vi för en regeing som vill inskränka tryck- och yttrandefriheten?

https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

länk till lagförslag

Bland det mest kontroversiella i regeringens förslag till ny grundlag är följande:

"20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter

1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,

2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,

3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, eller

4. om att en enskild har begått lagöverträdelser genom brott, förekommer i fällande domar i brottmål eller har varit föremål för straffprocessuella tvångsmedel."

Regeringen ger alltså lagstiftaren möjlighet att förbjuda publicering av uppgifter om exempelvis terroristers religiösa kopplingar eller våldtäktsmäns signalementen. 

Til exempel Per Gudmundsons blogg skulle kunna förbjudas. Denna:

http://gudmundson.blogspot.se/

Spridande av uppgifter om att en specifik terrorist är islamist skulle alltså kunna komma att likställas med spridande av barnporr. Ingetdera skulle, om det lagstiftas så angående uppgifter om religion, åtnjuta skydd i grundlagen. 

---

Samma text förekommer fler gånger i lagförslaget.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?