• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-19 17:07:17 följande:
    Tja, såväl det polska som det ungerska folken har givit sina konservativa partier en överväldigande majoritet i fria val så nåt rätt tycker nog folken där att dessa partier gör.
    Men press- och yttrandefriheten har försämrats kraftigt med dessa nationalkonservativa partier det kan du inte förneka.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-19 17:16:40 följande:
    Men press- och yttrandefriheten har försämrats kraftigt med dessa nationalkonservativa partier det kan du inte förneka.
    Har det? Jag är inte insatt i detaljerna så det kan jag inte bedöma.

Och nä, jag gör inte misstaget att lita på rapportering i svensk media rakt av.

Alldeles oaktat så har de bägge ländernas styre ett massivt folkligt stöd. Och vem är bätre att bedöma om regeringen gör rätt saker i dessa länder än ungrarna och polackerna själva?

Att mäta deras liv med vänster-liberala måttstockar från Stockholm och Berlin låter sig inte göras.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-19 17:31:29 följande:
    Har det? Jag är inte insatt i detaljerna så det kan jag inte bedöma.

Och nä, jag gör inte misstaget att lita på rapportering i svensk media rakt av.

Alldeles oaktat så har de bägge ländernas styre ett massivt folkligt stöd. Och vem är bätre att bedöma om regeringen gör rätt saker i dessa länder än ungrarna och polackerna själva?

Att mäta deras liv med vänster-liberala måttstockar från Stockholm och Berlin låter sig inte göras.
    Du framhävde de forna öststaterna som exempel på länder med mycket frihet utan att ha koll på att två av de större öststatererna (Ungern och Polen) har genomfört stora försämringar när det gäller press- och yttrandefrihet? Det är bra att känna till sådana detaljer innan man uttalar sig om andra länders frihet.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-19 18:32:33 följande:
    Du framhävde de forna öststaterna som exempel på länder med mycket frihet utan att ha koll på att två av de större öststatererna (Ungern och Polen) har genomfört stora försämringar när det gäller press- och yttrandefrihet? Det är bra att känna till sådana detaljer innan man uttalar sig om andra länders frihet.
    Nä, det är ett påstående från dig att de har infört "försämringar".Det är ingen ovedersäglig sanning.

De har gjort förändringar. Så mycket vet vi.

Sedan är det din subjektiva uppfattning att detta skulle vara "försämringar".

Men jag tvivlar på att du känner till detaljer i förlagen och därför bara tar ditt tyckande om saken från det du läst i svensk press.

Folken i dessa länder står i alla fall bakom de regeringar som infört dessa förändringar och deras åsikt väger tyngre än din.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-19 19:20:09 följande:
    Nä, det är ett påstående från dig att de har infört "försämringar".Det är ingen ovedersäglig sanning.

De har gjort förändringar. Så mycket vet vi.

Sedan är det din subjektiva uppfattning att detta skulle vara "försämringar".

Men jag tvivlar på att du känner till detaljer i förlagen och därför bara tar ditt tyckande om saken från det du läst i svensk press.

Folken i dessa länder står i alla fall bakom de regeringar som infört dessa förändringar och deras åsikt väger tyngre än din.
    Det är naturligtvis bara en åsikt att länder som Polen och Ungern är på väg bort från demokratin. Svensk skrikhöger som i mångt och mycket har gemensamma åsikter med regimerna i Ungern och  Polen framhåller inte sällan dessa länder som goda exempel.

Men det innebär ju inte att dessa länder ingår i  den västerländska demokratiska värdegemenskapen. Det gör ju heller inte skrikhögern.

https://www.svd.se/eu-hotar-polens-regering-med-atombomb/i/senaste
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

Det här skulle möjligen kunna påverka mitt förtroende för regeringen negativt

http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-fick-information-om-myndighetens-lagbrott-men-reagerade-inte/

• Flash Gordon

Så regeringen visste för över ett år sedan att pågående upphandling riskerade att läcka säkerhetsklassad information mem gör ingenting åt saken:

http://omni.se/myndigheten-informerade-om-brott-ett-ar-fore-avsked/a/pqOzV

Inte heller när Säpo varnar för risken för läckor agerar regeringen.

Regeringen har hitills menat att allt varit en fråga för Transportstyrelse enbart. Man har även försökt tysta ned saken genom att exempelvis inte ange några skäl till varför Transportstyrelsens generaldirektör fick sparken, trots att man visste vad det handlade om.

Se där en äkta politisk skandal.

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-20 01:47:19 följande:
    Så regeringen visste för över ett år sedan att pågående upphandling riskerade att läcka säkerhetsklassad information mem gör ingenting åt saken:

omni.se/myndigheten-informerade-om-brott-ett-...

Inte heller när Säpo varnar för risken för läckor agerar regeringen.

Regeringen har hitills menat att allt varit en fråga för Transportstyrelse enbart. Man har även försökt tysta ned saken genom att exempelvis inte ange några skäl till varför Transportstyrelsens generaldirektör fick sparken, trots att man visste vad det handlade om.

Se där en äkta politisk skandal.
    Nja, här tror jag att de borgerliga partierna har en vettigare utgångspunkt än du har - att de vill veta hur och på vilka grunder regeringen agerat eller inte agerat.

Man kan inte bara tuta och köra utan att först orientera sig i tillvaron.
  • Flash Gordon

Och det är inte bara säkerhetsklassad information om svensk infrastruktur som har läckt via Transportstyrelsen.

Det handlar även om människors identiteter och medicinska historia:

http://www.expressen.se/nyheter/att-lackan-har-hant-ar-allvarligt-nog-transportstyrelsen-vet-vara-sjukdomar/

Så, vem har nu tillgång till uppgifterna om att du har en psykisk sjukdom eller att du gjort ett självmordsförsök en gång i tiden?

Regeringen visste alltså om detta senast våren 2016 men stoppade det inte.

Istället har man försökt förminska betydelsen av det inträffade och döljt det, till och med från berörda utskott i Riksdagen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-bara-transportstyrelsens-fel-1.4456249

En gång i tiden fick ministrar avgå för att de inte hade betalat TV-licensen.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?