• Anton Chigurh

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-06 00:12:48 följande:

Hur mycket förtroende har vi för en regeing som vill inskränka tryck- och yttrandefriheten?

https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

länk till lagförslag

Bland det mest kontroversiella i regeringens förslag till ny grundlag är följande:

"20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter

1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,

2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,

3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, eller

4. om att en enskild har begått lagöverträdelser genom brott, förekommer i fällande domar i brottmål eller har varit föremål för straffprocessuella tvångsmedel."

Regeringen ger alltså lagstiftaren möjlighet att förbjuda publicering av uppgifter om exempelvis terroristers religiösa kopplingar eller våldtäktsmäns signalementen. 

Til exempel Per Gudmundsons blogg skulle kunna förbjudas. Denna:

http://gudmundson.blogspot.se/

Spridande av uppgifter om att en specifik terrorist är islamist skulle alltså kunna komma att likställas med spridande av barnporr. Ingetdera skulle, om det lagstiftas så angående uppgifter om religion, åtnjuta skydd i grundlagen. 

---

Samma text förekommer fler gånger i lagförslaget.

Nämen Flash.......!

Jag trodde att du hade lärt dig läxan, att, åtminstone här på FAMILJELIV, så godkänner vi alla, och jag menar ALLA, förslag som må innebära inskränkningar av yttrandefriheten. Bara dom inte läggs av SD.

Om det sen handlar om att skriva om kriminella, eller om fenomenet "Twitter".... Det spelar liksom kvitta.

Jag tar möjligen i en aning. Jag VET. Men det är inte långt borta...

PK-eliten här, med sina naturvetare(som inte drar sig för att håna dyslektiker)har alltid "godtagbara" ursäkter för dönickarnas beteende i riksdagen. En sorglig sanning, Flash, men bra att du på ett alltid nyanserat sätt(kan inte minnas att jag sett ett påhopp från dig)pallar argumentera emot folk som inte kan skriva två ord utan att minst ett är en förolämpning.

Angående förslaget du länkar till, så är det det fanimej horribelt. Tom hovrätten över Skåne och Blekinge jämför förslaget med censur.

Var fan skall det sluta !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-07-06 06:31:23 följande:
    PK-eliten här, med sina naturvetare(som inte drar sig för att håna dyslektiker)har alltid "godtagbara" ursäkter för dönickarnas beteende i riksdagen. En sorglig sanning, Flash, men bra att du på ett alltid nyanserat sätt(kan inte minnas att jag sett ett påhopp från dig)pallar argumentera emot folk som inte kan skriva två ord utan att minst ett är en förolämpning.
    Angående påhopp så kan dessa vara direkta eller indirekta.

Den indirekta formen som också kallas tjyvnyp har mött en renässans i och med USA:s president Donald Trumps inträde på twitterscenen och är ju även flitigt förekommande på familjeliv. Till Trumps försvar bör man väl tillägga att han inte drar för sig direkta påhopp heller.

Han nu en synnerligen solig dagSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2017-07-06 06:31:23 följande:
    Nämen Flash.......!

Jag trodde att du hade lärt dig läxan, att, åtminstone här på FAMILJELIV, så godkänner vi alla, och jag menar ALLA, förslag som må innebära inskränkningar av yttrandefriheten. Bara dom inte läggs av SD.

Om det sen handlar om att skriva om kriminella, eller om fenomenet "Twitter".... Det spelar liksom kvitta.

Jag tar möjligen i en aning. Jag VET. Men det är inte långt borta...

Angående förslaget du länkar till, så är det det fanimej horribelt. Tom hovrätten över Skåne och Blekinge jämför förslaget med censur.

Var fan skall det sluta !!!
    Väl bekomme.

Med tanke på filmkaraktären Antons personlighet och profession känns det skönt att vara på samma sida som denne.

Det kommer aldrig att sluta. Allt rör sig.

Men innan pendeln vänder åter så kommer vi att få se ytterligare tillnyktring och anpassning till verkligheten, såsom den faktiskt ser ut, enligt den riktning vi rör oss nu.

Motståndet kommer att eroderas bort.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Borgaren
    Flash Gordon skrev 2017-07-06 00:12:48 följande:

Hur mycket förtroende har vi för en regeing som vill inskränka tryck- och yttrandefriheten?

https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

länk till lagförslag

Bland det mest kontroversiella i regeringens förslag till ny grundlag är följande:

"20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter

1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,

2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,

3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, eller

4. om att en enskild har begått lagöverträdelser genom brott, förekommer i fällande domar i brottmål eller har varit föremål för straffprocessuella tvångsmedel."

Regeringen ger alltså lagstiftaren möjlighet att förbjuda publicering av uppgifter om exempelvis terroristers religiösa kopplingar eller våldtäktsmäns signalementen. 

Til exempel Per Gudmundsons blogg skulle kunna förbjudas. Denna:

http://gudmundson.blogspot.se/

Spridande av uppgifter om att en specifik terrorist är islamist skulle alltså kunna komma att likställas med spridande av barnporr. Ingetdera skulle, om det lagstiftas så angående uppgifter om religion, åtnjuta skydd i grundlagen. 

---

Samma text förekommer fler gånger i lagförslaget.
    Praktiseras redan i praktiken, Sverige drivs åt ett håll som påminner om situationen i ex. gamla DDR.

Inte i min vildaste fantasi kunde  man tro att de gamla öststaterna numera överglänser Sverige i frihet.

Senaste exemplet, en präst som ifrågasatt RFSLs lobbymakt fick kicken direkt.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-07 15:05:09 följande:
    Praktiseras redan i praktiken, Sverige drivs åt ett håll som påminner om situationen i ex. gamla DDR.

Inte i min vildaste fantasi kunde  man tro att de gamla öststaterna numera överglänser Sverige i frihet.

Senaste exemplet, en präst som ifrågasatt RFSLs lobbymakt fick kicken direkt.
    Fast det där är ju ett exempel på att skrikhögern är så okunnig och sönderdaltad  att de anser att deras liv i Sverige är ofriare än livet för de som tvingades leva under kommunistiskt förtryck i öststaterna.

Gallskrikandet är faktiskt ett hån mot de som levde under kommunistiskt förtryck och ett hån som inte kan ursäktas av okunnighet i och med att okunnigheten är självvald.
  • Borgaren
    FDFMGA skrev 2017-07-07 15:45:03 följande:

Det är en skymf med alla de som förtryckts med bortklemade gråtskrik om att Sverige är ofriare än de gamla kommuniststaterna.

Din okunnighet är självvald och din åsikt en konsekvens av att det har daltats alltför mycket med gallskrikande högeraktivister.
    Skymf? , nonsens.

Du får väl försöka följa med i vad som händer nu, ex. förslaget om inskränkningar i tryckfiheten, folk som avskedas för sina åsikter osv.  Det händer nu lilla du, just nu .  2017, du tycks leva kvar i en fantasi från sossarnas 1980 tal.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-07 15:49:20 följande:
    Skymf? , nonsens.

Du får väl försöka följa med i vad som händer nu, ex. förslaget om inskränkningar i tryckfiheten, folk som avskedas för sina åsikter osv.  Det händer nu lilla du, just nu .  2017, du tycks leva kvar i en fantasi från sossarnas 1980 tal.
    Nej, du är så sönderdaltad att du anser dig leva under större ofrihet än vad man gjorde i kommunistländerna.

Ja herregudTomte
  • Flash Gordon

Det går ju att ta till rent fysiska metoder också. Lite mindre subtilt:

https://twitter.com/sjunnedotcom/status/883222362921070592

"Hoppsan!" säger socialdemokraten och islamisten Peter Weiderud (fd ordförande för socialdemokratiska Tro och Solidaritet) när han slår telefonen ur handen på journalisten Jan Sjunnesson som mobilfilmar en intervju med en koran-lärd i Almedalen.

Nivån ...

Weiderud har numer en post på UD som chef för Svenska Institutet i Alexandria.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Borgaren
    FDFMGA skrev 2017-07-07 15:56:47 följande:
    Nej, du är så sönderdaltad att du anser dig leva under större ofrihet än vad man gjorde i kommunistländerna.

Ja herregudTomte
    Har aldrig påstått att jag lever under större ofrihet än vad man gjorde i kommunsitländerna, försök läs mina inlägg innan du svarar, tack.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?