• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-02 11:35:05 följande:

Det var till och med uppe i Riksdagen vid ett par olika tillfällen, bla här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/svenska-institutets-blockering-av-foljare_H4111422

Skriftlig fråga från Caroline Szyber (KD)

----

Och nu är det fullt katatrof-läge i regeringen och på myndigheten efter den brutala kritiken i rapporten:

http://www.folkbladet.se/nyheter/hard-kritik-mot-blockade-twitterkonton-om4719404.aspx

Minister Ann Linde kräver en skriftlig åtgärdsplan för att detta aldrig ska kunna upprepas senast den 1:a oktober.

En eller ett par tjänstemän på myndigheten lär få skipa sommar-semestern i år om de skall hinna producera en åtgärdsplan till dess.

Handlingsplanen borde kunna formuleras i två rader:
    1. Radera alltid respektive kurators blockeringslista innan byte till ny kurator.
    2. Värdera aldrig anledningen till att en kurator (privatperson) lagt till någon på blockeringslistan

Håller sig SI till dessa mycket enkla regler kan Sweden kontot fortsätta att blockera användare precis som tidigare.

Tror du att någon behöver skippa semestern för att upprätta en sådan handlingsplan? Då har du och jag olika uppfattning om vad katastrof är för något.?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-02 11:40:40 följande:
    Som jag uppfattat läget:

Om en myndighet skall blockera så måste det följa ett strikt regelverk som beslutats av myndigheten i förväg. Alla beslut, för kriterierna och för varje blockering, skall vara spårbara.

Det får inte gå till på det sätt som skedde nu.

Överhuvudtaget visar detta på att nya medier (twitter i detta fall) inte fungerar ihop med gamla regelverk.

Bara en sådan sak som: är varje tweet från en minister eller en myndighet en offentlig handling eller inte?

Regelverken behöver ses över och till dess måste myndigheter vara försiktiga med hur de hanterar saken.

Det fel som Svenska Institutet gjorde när det gäller blockeringarna var att den vid årsskiftet, pga. av ökande problem med hot, hat och trackaserier valde att inte radera blockeringslistan vid varje byte av kurator. Det innebar att myndigheten blev ansvarig för blockeringslistan och det var ett ansvar som myndigheten inte tog.

Nu när Svenska Institutet har återgått till den rutin som gällde tidigare och man raderar blockeringslistan varje vecka så kan kuratorerna fockså ortsätta att blockera på samma sätt som tidigare.

Jag tolkar tom Mårten Schultz som att Svenska institutet kan tipsa kuratorerna om att siten Block Together tillhandahåller blockeringslistor som kuratorerna kan använda förutsatt att Svenska institutets information om detta är objektiv. 

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-02 15:00:14 följande:

Handlingsplanen borde kunna formuleras i två rader:
    1. Radera alltid respektive kurators blockeringslista innan byte till ny kurator.
    2. Värdera aldrig anledningen till att en kurator (privatperson) lagt till någon på blockeringslistan

Håller sig SI till dessa mycket enkla regler kan Sweden kontot fortsätta att blockera användare precis som tidigare.

Tror du att någon behöver skippa semestern för att upprätta en sådan handlingsplan? Då har du och jag olika uppfattning om vad katastrof är för något.?

Vad bra! Då har du gjort jobbet åt dem. Bara att skicka in så blir det nog bra.

Eller kanske inte ...

Åtgärsplanen lär snarare behöva beröra hela procesen. Beslutsfattande. Nedtecknande. Principer för urval av inbnadade. Utlärning till eventuella nya aktörer. Principer vid beslutsfatande av destruktion av allmän handing. Kontroll av allt detta mot lagar och regler. Och så vidare.
    KillBill skrev 2017-07-02 15:12:04 följande:

Det fel som Svenska Institutet gjorde när det gäller blockeringarna var att den vid årsskiftet, pga. av ökande problem med hot, hat och trackaserier valde att inte radera blockeringslistan vid varje byte av kurator. Det innebar att myndigheten blev ansvarig för blockeringslistan och det var ett ansvar som myndigheten inte tog.

Nu när Svenska Institutet har återgått till den rutin som gällde tidigare och man raderar blockeringslistan varje vecka så kan kuratorerna fockså ortsätta att blockera på samma sätt som tidigare.

Jag tolkar tom Mårten Schultz som att Svenska institutet kan tipsa kuratorerna om att siten Block Together tillhandahåller blockeringslistor som kuratorerna kan använda förutsatt att Svenska institutets information om detta är objektiv. 

Det handlar om bra mycket mer än bara vem som skapat en blocklista.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2017-07-02 14:39:20 följande:
    "fullt katatrof-läge i regeringen"

..... nääädå, Flash, så illa kan det omöjligt vara. Enligt dom självutnämnda experterna på fenomenet "twitter" här i tråden, så har ju en professor rainman inom juridiken givit det absoluta, och slutgiltiga, omdömet i den här pikanta affären som avhandlar moderering i klass med vissa forums moderering . Å sånt....

Professor rainman anser JU, efter att ha nogsamt granskat "fallet'....att allt i grunden är frid och fröjd.
    Mer eller mindre.

Således är jag ledsen Flash. Men trådens naturvetare, och likställda individer, typ professorn, är faktiskt mer begåvade vi vanliga dödliga. Och vet förstås, i motsats till dig och mig, hur man tolkar ett litet övertramp.

Mvh //Anto-n
    I vilket fall så verkar ministern lite stressad över detta. Tre månader får de på sig. Inklusive sommar-semestern, som säkert är väl tilltagen på en statlig myndighet.
  • Flash Gordon

En rimlig kortversion till handlingsplan vore iofs:

- Sparka alla vänsteraktivister på myndigheten.

- Anlita inga vänsteraktivister utifrån.

- Börja jobba.

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-02 15:26:55 följande:

- Börja jobba.
    Det låter som paroller som skulle kuuna samla skrikhögern till en demonstration.

Helst på sommaren förstås. Skaran skulle kunna bli en turistattraktion av sällan skådat slag.

Och Sverige har ju dessutom så gott rykte internationellt att det här gänget skulle inte ens skulle kunna skada Sveriges goda rykte marginellt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-02 15:21:00 följande:
    Vad bra! Då har du gjort jobbet åt dem. Bara att skicka in så blir det nog bra.

Eller kanske inte ...

Åtgärsplanen lär snarare behöva beröra hela procesen. Beslutsfattande. Nedtecknande. Principer för urval av inbnadade. Utlärning till eventuella nya aktörer. Principer vid beslutsfatande av destruktion av allmän handing. Kontroll av allt detta mot lagar och regler. Och så vidare.
    KillBill skrev 2017-07-02 15:12:04 följande:

Det handlar om bra mycket mer än bara vem som skapat en blocklista.

Jag trodde i min enfald att det som du listar  säkerställdes när Sweden kontot lanserades av myndigheten år 2012 under ledning av Carl Bildt och hans departement. Om lanseringen av Sweden kontot skedde utan att man hade tydliggjort beslutsfattande, urval av inblandade, kontroll mot lagar och regler så tyder det på att det fanns en del brister i hur alliansregeringen styrde och kontrollerade sina myndigheter. Tack och lov verkar det som att den nuvarande regeringen med Ann Linde i spetsen tar det hela på större allvar.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-02 15:26:55 följande:

- Börja jobba.

Politisk utrensning alltså. Sådan som totalitära regimer brukar ägna sig åt (tex Sovjet, Ryssland och Turkiet). Gillar du sådant?

• Moderno
    KillBill skrev 2017-07-02 14:53:04 följande:

Om du klickar på ett inlägg  (precis under bilden på den som gör inlägget) så ser du kommentarerna och jag antar att du kan göra det även som ej inloggad. 

Verkar som man måste ha ett eget konto för att göra det (läsa och skriva inlägg), i vart fall på Trumps twitter. Men jag förstår principen.
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-07-02 21:07:31 följande:
    Verkar som man måste ha ett eget konto för att göra det (läsa och skriva inlägg), i vart fall på Trumps twitter. Men jag förstår principen.

Jag provade att gå in på Twitter utan att logga in och det går faktiskt att läsa alla inlägg (exempelvis Donald Trumps inlägg och de som svarar på Donald Trumps inlägg). Om du själv vill skriva ett inlägg så måste du emellertid vara inloggad.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?