KillBill skrev 2017-07-23 11:12:51 följande:
Svenska myndigheterna såsom Transportstyrelsen sköter sin verksamhet självständigt och utan inblandning från regeringen. Den styrning som finns är det s.k. regleringsbrev som regeringen utarbetar i syfte att myndigheterna ska nå övergripande mål som fastställts av riksdagen (regleringsbreven är övergripande och behandlar inga detaljfrågor). Jag tror därför inte att varken den förra eller den nuvarande regeringen är särskilt involverade i vad som har skett på Transportstyrelsen.
Om man ändå vill hitta syndabockar i regeringen så påpekar jag att beslutet att outsourca Transportstyrelsens IT system till en privat och kanske en utlänsk aktör (ett IT system som enligt vissa innehåller uppgifter om militära fordon och information om hemliga agenter) togs när alliansregeringen satt vid makten och jag vill veta mer om bakgrunden till varför Transportstyrelsen valde att "sälja ut" så extremt viktigt och känslig information och på vilket sätt den dåvarande regeringen var involverad i detta beslut.
Tycker du att Svenska myndigheter ska lämna över den typ av mycket känsliga uppgifter till privata aktörer som Transportstyrelsen har gjort? Det tycker inte jag.
Det kan säkert komma att visa sig att ansvaret för att beslutet togs ligger på den förra regeringen medan ansvaret för att man inte hanterat konsekvenserna på ett ansvarsfullt sätt ligger på den nuvarande.
Hursomhelst var det nog tur att S lyckades stoppa alliansens planer på att outsourca flygtrafikledningen. Det hade nog inte blivit en lyckträff vid en konfliktssituation med exempelvis Ryssland.
I bästa fall kan konsekvenserna av utredningen av soppan på Transportstyrelsen bli att man i fortsättningen undviker att tillsätta nyliberala ingredienser slentrianmässigt utan att fundera på hur dessa påverkar anrättninen i slutänden.