• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Harry H skrev 2018-03-22 23:00:12 följande:
    Finns inte nåt att tillägga. Vårdlöerna räckte nog till redan innan skjutningarna.
    Vårdköer har inte en enkel förklaring som skrikhögern gärna vill påstå.

Under 90-talet och framåt gjordes strukturella förändringar av vården som i grunden förändrade hur patienter vårdas. Förändringar sammanföll med lågkonjunkturer och finansiella kriser och det är därför det enklaste sättet att försöka plocka politiska poänger och vinna de som inte begriper att världen och vården inte är svartvit.

De strukturella förändringarna i vården har gjort att vård har flyttats närmare de sjuka, dvs till vårdcentraler och till och med till de sjukas egna hem. Med de förändringarna är antalet vårdplatser i Sverige internationellt sett låga.

Det betyder inte att vårdkvaliteten i sig behöver ha blivit dålig, tvärtom är vårdkvaliteten i Sverige bra enligt jämförande index.

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6069/LKT0706s396_397.pdf  

"Han ser att den svenska vården uppvisar en hög medicinsk kvalitet i index som till exempel Consumer Power House. Han säger att det är »tack vare färre vårdplatser« som det finns resurser att utföra allt fler operationer. Bättre medicinteknisk utrustning och behandlingar har lett till allt kortare vårdtider, menar Molin. Sverige ligger i toppskiktet när det gäller medelvårdtider, visar OECD-data. Men Sverige har den äldsta befolkningen i EU. Fem procent av befolkningen är 80 år eller äldre. – Tendenser finns att vårdplatserna behöver ökas. Samtidigt finns det andra skäl att ha färre vårdplatser. Många studier visar att människor som kommer till slutenvården skulle kunna behandlas i öppenvården."

Vad säger detta egentligen - att det är mycket snack bland populister om saker som kanske inte passar i den svartvita världsbilden som målas uppDrömmer

• Padirac

För den som vill ha en ökad förståelse för dödliga våldsbrott kan detta vara en bra läsning

https://www.bra.se/download/18.31d7fffa1504bbffea086b7a/1449670735846/2015_24_Det+dödliga+våldet.pdf

• Gabbe75
    Harry H skrev 2018-03-22 22:44:06 följande:
    Tyvärr finns förnekelse och i andra hand förringande av problemet.
    Onekligen, vilket är smått bisarrt bara det. Massinvandraringens förespråkare är sådana dogmatiker att de till och med försvarar och förringar mord för att rättfärdiga den egna politiken. Som tur är börjar alltfler vakna och kräva förändring.
  • Harry H
    Padirac skrev 2018-03-22 23:13:51 följande:
    Vårdköer har inte en enkel förklaring som skrikhögern gärna vill påstå.

Under 90-talet och framåt gjordes strukturella förändringar av vården som i grunden förändrade hur patienter vårdas. Förändringar sammanföll med lågkonjunkturer och finansiella kriser och det är därför det enklaste sättet att försöka plocka politiska poänger och vinna de som inte begriper att världen och vården inte är svartvit.

De strukturella förändringarna i vården har gjort att vård har flyttats närmare de sjuka, dvs till vårdcentraler och till och med till de sjukas egna hem. Med de förändringarna är antalet vårdplatser i Sverige internationellt sett låga.

Det betyder inte att vårdkvaliteten i sig behöver ha blivit dålig, tvärtom är vårdkvaliteten i Sverige bra enligt jämförande index.

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6069/LKT0706s396_397.pdf  

"Han ser att den svenska vården uppvisar en hög medicinsk kvalitet i index som till exempel Consumer Power House. Han säger att det är »tack vare färre vårdplatser« som det finns resurser att utföra allt fler operationer. Bättre medicinteknisk utrustning och behandlingar har lett till allt kortare vårdtider, menar Molin. Sverige ligger i toppskiktet när det gäller medelvårdtider, visar OECD-data. Men Sverige har den äldsta befolkningen i EU. Fem procent av befolkningen är 80 år eller äldre. ? Tendenser finns att vårdplatserna behöver ökas. Samtidigt finns det andra skäl att ha färre vårdplatser. Många studier visar att människor som kommer till slutenvården skulle kunna behandlas i öppenvården."

Vad säger detta egentligen - att det är mycket snack bland populister om saker som kanske inte passar i den svartvita världsbilden som målas uppDrömmer

Stoppar man mer saker i kön än man processar blir kön längre.
  • KillBill
    Harry H skrev 2018-03-22 23:00:12 följande:
    Finns inte nåt att tillägga. Vårdlöerna räckte nog till redan innan skjutningarna.
    Det finns ca 50 000 aktiva läkare i Sverige som tillsammans gör ca 10 miljoner arbetspass per år.  140 skottskadade per år  tillhör inte vårdens större problem. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-03-22 07:14:11 följande:
    Jag frågade dig hur alla dessa ypperliga kirurger som räddar livet på så många fler skottskadade än förr går ihop med bilden av ett "kollapsat samhälle".

Jag behöll det som var relevant för min fråga och strök resten.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Harry H skrev 2018-03-22 07:32:33 följande:
    Satt de ypperliga kirurgerna och rullade timmarna innan dessa skjutningar?
    Oklart vad de gjorde innan men enligt HelaGotland är de iaf så mycket bättre nu än tidigare så hen verkar tycka att sjukvården eller åtminstone den delen av sjukvården som kirurgerna står för är högst välfungerande.

• nihka
    nihka skrev 2018-03-23 01:49:29 följande:
    Jag frågade dig hur alla dessa ypperliga kirurger som räddar livet på så många fler skottskadade än förr går ihop med bilden av ett "kollapsat samhälle".

Jag behöll det som var relevant för min fråga och strök resten.
    Inte dig då, men jag frågade.
  • nihka
    HelaGotland skrev 2018-03-22 12:08:41 följande:

Du är ju inte klok, rent ut sagt. Vill att jag ska stå för sakee jag inte sagt, debattera på din låga nivå, GLÖM DET. Skriv inte mer till mig, citera inte mig. Har inget intresse av den här sortens debatt-avart.
    Jag är inte intresserad av vad du tycker om min mentala status och inte heller vad du anser om vem som ska och inte ska svara på vad du postar på ett offentligt forum.

Det jag var intresserad av att veta är hur du ställer dig till alla dessa ypperliga kirurger som räddar livet på så många fler skottskadade än förr går ihop med bilden av ett "kollapsat samhälle" där följaktligen sjukvården kollapsat - en bild som sprids av mörka krafter.

Själv tycker jag inte att det går ihop alls.
  • nihka
    nattuw skrev 2018-03-22 13:35:20 följande:
    Att vissa delar av akutkirurgin fungerar innebär inte med automatik att samhället är på väg åt rätt håll.
    Tyckte bara det var konstigt att den fungerar så exceptionellt bra när allt annat ligger i typ ruiner.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?