Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:29:55 följande:
Ett barn som kommer hem och kallar sin mor för hora har något gått snett med för länge sen, kanske för att det fått stryk tidigare.
Att då ge det mer stryk istället för att ta reda på vad som felas är direkt kontraproduktivt och visar att du inget har förstått om hur barn funkar.
och det är kanske inte så konstigt med tanke på den uppväxt du själv har haft enligt dina egna uppgifter.
I det här fallet är nolltolerans viktigt, för varje slag skadar barnet.
Du vet uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar, men det är i alla fall sådana övertramp man måste hålla kort så det hela inte spinner uout of controll.
GIVETVIS tar man reda på allt som ligger omkring både kontinuerligt och efter incidenten, självförklarande.
En bra uppväxt med alla förutsättningar jag kunde få, jo bra sådan.
Känner till folk som har misslyckats med mindre.
Som sagt, utopi figurerar i sagoböker, inte på jorden.
tankfull skrev 2015-03-26 19:35:30 följande:
Du har inte sagt ett ord om vad jag skrev då jag citerade ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld! Du har inte bemött det, inte förklarat det, du bara snackar och snackar. Jaha, du lyfte upp killen och sa till honom på skarpen? Då har du ju inte slagit honom, så hur är det ett exempel på att våld hjälper? Tror du att den killen får stryk hemma? Det tror jag, och det kan vara förklaringen till hans dåliga uppfostran.
Och ännu en gång: HUR blir en dålig uppfostringsmetod bättre av att det finns andra uppfostringsmetoder som också är dåliga? Det är ingen som hävdar att det är bra att vara en mespropp och aldrig sätta gränser för sina barn, men det finns ju massor av föräldrar som lyckas alldeles utmärkt med uppfostran av sina barn genom att sätta gränser verbalt. Tror du verkligen att de bara har haft TUR och fått så snälla barn att de inte behöver ta i med hårdhandskarna? ALLA barn är jobbiga ibland! Är de jobbiga hela tiden så har man faktiskt misslyckats i kommunikationen eller så har de en diagnos och då behöver de psykoterapeutisk hjälp - inte bli slagna!
I så fall måste jag ha missat det när tråden flödar över med ren skit från en person som inte vet när nock är nock.
Ja jag snackar och snackar, har du kommentar om nått av det så är det bara att citera, jag svarar så fort jag hinner och om inte det drunknar i floodandet tråden utsätts för.
Mer korrekt beskrivning var att jag lyfte upp han från marken i kläderna och small in han i väggen, för att hålla han kvar där och göra mig tydlig att detta var en bra början om han inte lägger av.
Tydligen gjorde jag nått hans föräldrar totalt havererade på.
Det finns annars inga dåliga uppfostringsmetoder, bara föräldrar som väljer fel om dom misslyckas på vägen och inte testar nått annat om det fungerar.
Ja det finns massor med föräldrar som lyckas, vilka metoder dom än använder sig av, sen finns det dom som mosclyckas under samma premisser, upp till föräldrar att inte mislyckas för barnens framtid då.
Vist är alla barn jobbiga ibland, det skrev jag innan själv, där gör man alla fel om man tappar fattningen och med våld ger sig på barnen som har räknat ut vilka knappar ska tryckas på för att få gamlingen ur balans.