• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Anonym (Nej till våld)
    Prällen skrev 2015-03-26 18:18:23 följande:

Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.

Det tror jag och även alla former av förtryck.
    Barn gör som vi vuxna gör, och dom tar med sig det dom lärt sig som barn in i vuxen ålder. 
  • Anonym (--)
    Anonym (well) skrev 2015-03-26 18:00:08 följande:
    Jag förstår vad du menar kränkningar är långt mycket mer än bara fysisk bestraffning. Nu är jag visserligen emot aga men jag är beredd att hålla med dig i detta

Självklart är det en gigantiskt skillnad mellan hem där kärleksfulla föräldrar gör allt för sina barn vad som än krävs och hem som är fyllda med hat hot våld osäkerhet otrygghet och allt vad våldsamma hem bär med sig.

Fiona M skrev 2015-03-26 18:12:31 följande:
    Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
    (Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)

Nej, varför skulle dom ångra sig, dom uppfostrade en fungerande empatiskt harmonisk individ som ställer upp för dom som behöver det.

Om nått skulle dom vara glada att deras hårda jobb har gett avkastning.

Finns en situation som vi än idag skrattar åt när det kommer på tal, under tiden min mor försökte innerligt att tillrättavisa mig, då med ett bälte eller vad det nu var så gapade jag så jävligt, och skrattade samtidigt för hela situationen bara var komisk, att vi fick påknackning av en granne som undrade om hon behövde hjälp.

Jag är annars 74, äldre än diverse idiotiska morallagar.
    Lagar som är till att endast begränsa människor eller bestraffa för offerslösa moralbrott är inte mycket att fundera över, egentligen, den enda regeln man bör leva efter, behandla andra som du själv vill bli behandlad, lev ditt liv utan att skada andra resten löser sig av sig självt.

Prällen skrev 2015-03-26 18:18:23 följande:

Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.

Underligt, den läxan måste mina ha missat.

Men, knappast jungels lag som kan tillämpas när man fostrar barn, det var bara för långsökt för att ta på allvar.

• Nomanisanisland
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:35:18 följande:

att tonåringar inte kan bete sig beror på att dom inte har fått någon uppfostran med aga. Dom har helt enkelt inte lärt sig vad som är rätt och fel pga att dom fått en mesig typisk svensk uppfostran.

Och du fortsätter att sprida dina lögner om misshandelns välsignelser. Rent skitprat som resten av ditt dravel i den här tråden.
  • Nomanisanisland

att tonåringar inte kan bete sig beror på att dom inte har fått någon uppfostran med aga. Dom har helt enkelt inte lärt sig vad som är rätt och fel pga att dom fått en mesig typisk svensk uppfostran.

Och du fortsätter att sprida dina lögner om misshandelns välsignelser. Rent skitprat som resten av ditt dravel i den här tråden.
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:22:33 följande:
    jag har aldrig någonsin blivit agad som barn men tycker ändå att det ska bli lagligt. Det är stor skillnad på att aga konstant och aga någon gång när barnet gjort fel. Aga används som en metod att lära barn av sina misstag, som funkar bra för då tänker barnet till innan det gör något fel och lär sig av sina misstag. Till slut lär sig barnet vad som är rätt och fel. Man agar inte barn för skojs skull utan för att lära barnet rätt och fel. Punkt.
    Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.
    En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.
    Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.
    Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.
    Stor skillnad. 
    Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.
    Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?
    Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.
    Grattis. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:32:43 följande:

Självklart är det en gigantiskt skillnad mellan hem där kärleksfulla föräldrar gör allt för sina barn vad som än krävs och hem som är fyllda med hat hot våld osäkerhet otrygghet och allt vad våldsamma hem bär med sig.

Nej, varför skulle dom ångra sig, dom uppfostrade en fungerande empatiskt harmonisk individ som ställer upp för dom som behöver det.

Om nått skulle dom vara glada att deras hårda jobb har gett avkastning.

Finns en situation som vi än idag skrattar åt när det kommer på tal, under tiden min mor försökte innerligt att tillrättavisa mig, då med ett bälte eller vad det nu var så gapade jag så jävligt, och skrattade samtidigt för hela situationen bara var komisk, att vi fick påknackning av en granne som undrade om hon behövde hjälp.

Jag är annars 74, äldre än diverse idiotiska morallagar.

Lagar som är till att endast begränsa människor eller bestraffa för offerslösa moralbrott är inte mycket att fundera över, egentligen, den enda regeln man bör leva efter, behandla andra som du själv vill bli behandlad, lev ditt liv utan att skada andra resten löser sig av sig självt.

Underligt, den läxan måste mina ha missat.

Men, knappast jungels lag som kan tillämpas när man fostrar barn, det var bara för långsökt för att ta på allvar.

Okej så ditt argument för att barn ska misshandlas nu är att din granne var ett sadistiskt kräk som erbjöd sig att hjälpa sin mor att misshandla dig med ett bälte? Du är ett levande bevis på agans, dvs misshandelns, skadeverkningar.
  • Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:27:08 följande:
    Ett barn som blir slaget kommer från ett våldsamt  hem där deras behov i allra högsta grad förbises. 
    Klart det kommer påverka barnet negativt. 

Suck, klicka på visa endast så slipper vi några upprepningar, den floskeln är bemöt och missförståndet utrett.

beccagranen skrev 2015-03-26 18:31:43 följande:

Nja, ett mindre barn (under 10-12år) tycker jag aldrig förtjänar en smäll. Däremot fasar jag inför tonåren, när man läser om hur tonåringar/ungdomar kan bete sig, och som förälder är man rätt maktlös idag. Ex om tonåringen tar sig ut, fast man sagt nej, Man kan ju inte bära in barnet utan att ta till våld. Föräldrar som får glåpord och slag mot sig kan bara ta emot osv. Jag har faktiskt aldrig tänt tanken att slå mina barn, inte för att det är olagligt utan för att det är respektlöst och fel enligt min moral. Jag kan bara tänka mig en situation där jag skulle kunnat ge en örfil då orden inte räcker till, om jag skulle få veta att något av mina barn gjort något så hemskt som våldtagit/kvinnomisshandlat dyl. den dagen skulle jag mista respekten.

För övrigt är jag själv uppvuxen med aga, om man bar sig dumt åt. Och visst var man snäll för att slippa men av rädsla, inte respekt. Det upphörde då man var stor nog att försvara sig. Kan ärligt säga att det fortfarande sitter i en bitterhet att man medvetet skadar det käraste man har, och pga det så vågar jag aldrig lämna mina barn ensamma hos mina föräldrar för jag vet inte om dom fortfarande är så primitiva. Men varken jag eller mina syskon har gått i deras fotspår, vi ä alla kärleksfulla och högutbildade föräldrar som inte accepterar våld.

När det kommer till tonåringar så fruktar jag perioden själv.

Har man inte satt rätt grund från början så har man förlorat och kan endast hoppas på det bästa.
    Vist kommer vi behöva ta mycket skit från våra hormonstinna tonisar när dom väl kommer igång, jag kan trösta med att det håller bara i några år, dom sansar sig efterhand

Inget mer att göra än att acceptera visa utsvävningar, passerar dom gränsen däremot med råge, som att slänga glåpord i ansiktet på sina föräldrar så en lavett är verkligen på sin plats.
    Den tiden den sorgen däremot, så tror jag mycket på att ju mer stabilt grund man har lagt från början ju mildare kommer perioden bli.

Vad menar du "bar sig dumt åt"?

• Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:28:49 följande:
    herregud du kan inte jämföra diktatur med barnaga det är två helt olika saker. Hur kom du in på diktatur helt plötsligt?  du använder det ordet för att låta extrem och du har en väldigt skev verklighetsuppfattning om du tror att diktatur och barnaga har kopplingar till varandra. Diktaturer är ofta psykopater och det kan vem som helst bli oavsett uppväxt. Jag tror tillochmed att man föds med den sjukdomen så det är inget man blir. Och att diktaturer är som  dom är tror jag snarare har med att göra att dom har sett krig och blivit psykiskt sjuka av det ifall det inte är så att dom har föds så.
    Det tog mig ett tag att förstå att du menar diktatorer..Det har visat sig i många undersökningar att när man slår ett barn så lär man dom inte vad som är rätt eller fel; man lär dom helt enkelt att den som är stor och stark här rätt att slå dom som är svaga och små. Både i södra europa och mellanöstern har man velat ha en "stark ledare"(eller diktator).
  • Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:
    Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.
    En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.
    Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.
    Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.
    Stor skillnad. 
    Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.
    Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?
    Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.
    Grattis. 

Då är vi inte på fostran utan misshandel.

• beccagranen
    Jag skulle nog säga tvärtom. Jag var rätt rebellisk i tonåren, inte ouppfostrad men kom inte överens med min mamma för jag kände mig oälskad och bitter på henne, eller ingen respekt. Minpappa däremot som aldrig lyft ett finger på mig hade jag respekt för ch lyssnade på, för ja ville inte mista hans förtroende eller såra honom. Lika så märkte jag bland vänner, dom som fick stryk hemma var lika aggressiva tillbaka i konflikter.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?