Anonym (well) skrev 2015-03-26 18:00:08 följande:
Jag förstår vad du menar kränkningar är långt mycket mer än bara fysisk bestraffning. Nu är jag visserligen emot aga men jag är beredd att hålla med dig i detta
Självklart är det en gigantiskt skillnad mellan hem där kärleksfulla föräldrar gör allt för sina barn vad som än krävs och hem som är fyllda med hat hot våld osäkerhet otrygghet och allt vad våldsamma hem bär med sig.
Fiona M skrev 2015-03-26 18:12:31 följande:
Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
(Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)
Nej, varför skulle dom ångra sig, dom uppfostrade en fungerande empatiskt harmonisk individ som ställer upp för dom som behöver det.
Om nått skulle dom vara glada att deras hårda jobb har gett avkastning.
Finns en situation som vi än idag skrattar åt när det kommer på tal, under tiden min mor försökte innerligt att tillrättavisa mig, då med ett bälte eller vad det nu var så gapade jag så jävligt, och skrattade samtidigt för hela situationen bara var komisk, att vi fick påknackning av en granne som undrade om hon behövde hjälp.
Jag är annars 74, äldre än diverse idiotiska morallagar.
Lagar som är till att endast begränsa människor eller bestraffa för offerslösa moralbrott är inte mycket att fundera över, egentligen, den enda regeln man bör leva efter, behandla andra som du själv vill bli behandlad, lev ditt liv utan att skada andra resten löser sig av sig självt.
Prällen skrev 2015-03-26 18:18:23 följande:
Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.
Underligt, den läxan måste mina ha missat.
Men, knappast jungels lag som kan tillämpas när man fostrar barn, det var bara för långsökt för att ta på allvar.