• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Anonym (--)
    spillerkillern skrev 2015-03-26 19:59:35 följande:
    Precis vänder man sig till bup, men det är fortfarande många som får diagnosen senare i tonåren, det kan i vissa landsting vara väntetid upp till 2 år för utredning. Men det var inte det jag frågade om, du skrev själv att "Helt rätt att våld, då aggressioner och terror på hemmaplan är direkt kontraproduktivt." Om ett barn börjar bete sig aggressivt kan det vara ett tecken på adhad, men i många fall dröjer det till flera aggressionsutbrott innan misstanke om adhd och utredning görs. Du skulle ha kunnat aga barnet många gånger under den tiden.

Gäller då som förälder att vara vaken och engagerad i barnens liv skulle jag mer säga.

Vist, det skulle underlätta livet om man hade ett blodprov som diagnosverktyg på precis varje lilla fel en människa kan ha i sig men det har vi inte, både föräldrar och vården kan missa.

Det gäller att vara flexibel och anpassa sig efter omständigheter, det i sig är inte likvärdigt att helt utesluta vissa tillvägagångssätt bara för att man kan ha missräkna nått på vägen.

• Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:19:56 följande:

Personen i fråga har inte serverat några argument mer än helt absurda påhopp berg av verbala spyor ad hominen glåpord, det var svårt att urskilja nått vettigt från denna inlägg därmed är personen i princip på ignore.

Andra som kommenterar, även om saker som förs fram är floskler fördomar faktafel och dylikt så framförs dom på ett i alla fall lite mer sansat sätt.

Prällen skrev 2015-03-26 19:10:31 följande:
    Jag är emot misshandel av barn. Det gör dig aggressiv; så jag antar att du slår barn själv eller har blivit slagen och tyckt att det varit ok.

Jag är också emot misshandel av barn, det har jag väl gjort ganska tydligt.
    våldsamma hem där misshandel förekommer på regelbunden basis skapar aggressiva osäkra otrygga barn som har dels svårt att hitta sociala koder, hitta sin plats, lär sig fel läxor att man löser meningsbyggnader med våld och så vidare, ett stort recept för fiasko och en person som kommer misslyckas med att skapa sig ett bra liv.

Nej, jag varken slår barn eller blivit slagen, bespara mig upprepningar och läs vad jag har skrivit istället.

Jag har förstått att du inte tycker att man ska slå barn konstant, ja.
    Men där vi inte är överens är när det blir misshandel av barn.
    Så fort du slår ditt barn eller gör det illa så är det misshandel.
    Första gången, det finns inget mellanläge här, inga gråzoner.
    Slår du så misshandlar du. 
    Det är min åsikt,, jag har förstått det som att för dig är det en högre tolerans.
    Så berätta för mig när exakt går den fysiska fostran över till att bli misshandel av barn enligt dig?
  • Nomanisanisland
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:05:57 följande:

Gäller då som förälder att vara vaken och engagerad i barnens liv skulle jag mer säga.

Vist, det skulle underlätta livet om man hade ett blodprov som diagnosverktyg på precis varje lilla fel en människa kan ha i sig men det har vi inte, både föräldrar och vården kan missa.

Det gäller att vara flexibel och anpassa sig efter omständigheter, det i sig är inte likvärdigt att helt utesluta vissa tillvägagångssätt bara för att man kan ha missräkna nått på vägen.

Fast det här blir ju bara absurdare och absurdare. Det är fullkomligt självklart för alla utom de som planerar att ge sina barn blåtiror som du gör att ta till våld är något man måste utesluta från början. Det är inte svårare än att man får göra samma sak när man gifter sig eller börjar ett jobb - att klippa till frun eller arbetskamraterna är liksom inte en görlig väg framåt, och detsamma gäller i än högre grad gentemot sina barn också.
  • Anonym (Nej till våld)
    ErnstHugo skrev 2015-03-26 19:25:12 följande:
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:

Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.

En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.

Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.

Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.

Stor skillnad. 

Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.

Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?

Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.

Grattis. 

Väl formulerat!
    Tack. Glad
  • Nomanisanisland
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 15:06:09 följande:
    Haha fast det där var en dålig jämförelse. Djur lever ute i naturen. Och har man husdjur så känner man sällan att dessa djur är trotsiga. Fåglarna lever i sin bur, och får kanske flaxa ute i hemmet ibland. Fiskar i ett akvarium. Hundarna går runt hemma, äter, vill leka lite osv. Men barn är människor, inte djur. Till barn kan man prata och säga att de inte ska göra vissa saker. Djur förstår inte svenska. Det gör barn! Barn kan envisas och vara uppkäftiga, vägra lyssna och kasta runt saker. Visst, en hund kan råka välta en vas, liksom ett barn. Man slår ingen för att man råkar välta sönder något. Men har man sagt till sitt barn att sluta ha sönder alla prylar i hemmet och barnet fortsätter med det upprepade gånger medvetet...ja då kan man diskutera huruvida en örfil ska utges eller ej.
    Nej det kan man inte diskutera. Eller det är inget att diskutera. I att vara förälder ingår att lyckas uppfostra sina barn utan att misshandla dem. Och ja, oavsett vad våldsromantikerna och barnmisshandelvurmarna i tråden hävdar så är örfilar misshandel.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:18:21 följande:
    Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill.
    Varje lavett är misshandel och missbruk. Det är fullkomligt meningslöst och oförsvarligt att slå sin barn, än mer att sitta i förväg att planera och argumentera för att misshandla dem, istället för att ägna tiden åt att komma fram till bättre och mer fungerande och mindre våldskriminella sätt att hantera situationen.
  • Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:06:23 följande:
    Jag har förstått att du inte tycker att man ska slå barn konstant, ja.
    Men där vi inte är överens är när det blir misshandel av barn.
    Så fort du slår ditt barn eller gör det illa så är det misshandel.
    Första gången, det finns inget mellanläge här, inga gråzoner.
    Slår du så misshandlar du. 
    Det är min åsikt,, jag har förstått det som att för dig är det en högre tolerans.
    Så berätta för mig när exakt går den fysiska fostran över till att bli misshandel av barn enligt dig?

Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
    det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.

Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
    Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
    såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.

Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
    Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.

Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.

Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?

Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?

Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.

• Nomanisanisland
    Anonym (ja) skrev 2015-03-25 14:21:43 följande:

Det borde vara tillåtet att lappa till olydiga ungjävlar som inte kan hålla käft. I länder där det är tillåtet vet ungarna hur de ska uppföra sig till skillnad från svenska barn.

Vilket fullkomligt vidrigt dravel från en ännu en våldsromantisk barnmisshandelsapolget. Sådana som du ska bara hålla veta hut och hålla käften. Det finns inget försvar för ditt vidriga svammel. Klå upp dig själv istället om du går igång på det.
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:46:26 följande:

Du vet uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar, men det är i alla fall sådana övertramp man måste hålla kort så det hela inte spinner uout of controll.

GIVETVIS tar man reda på allt som ligger omkring både kontinuerligt och efter incidenten, självförklarande.

En bra uppväxt med alla förutsättningar jag kunde få, jo bra sådan.
    Känner till folk som har misslyckats med mindre.

Som sagt, utopi figurerar i sagoböker, inte på jorden.

tankfull skrev 2015-03-26 19:35:30 följande:
    Du har inte sagt ett ord om vad jag skrev då jag citerade ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld! Du har inte bemött det, inte förklarat det, du bara snackar och snackar. Jaha, du lyfte upp killen och sa till honom på skarpen? Då har du ju inte slagit honom, så hur är det ett exempel på att våld hjälper? Tror du att den killen får stryk hemma? Det tror jag, och det kan vara förklaringen till hans dåliga uppfostran.
    Och ännu en gång: HUR blir en dålig uppfostringsmetod bättre av att det finns andra uppfostringsmetoder som också är dåliga? Det är ingen som hävdar att det är bra att vara en mespropp och aldrig sätta gränser för sina barn, men det finns ju massor av föräldrar som lyckas alldeles utmärkt med uppfostran av sina barn genom att sätta gränser verbalt. Tror du verkligen att de bara har haft TUR och fått så snälla barn att de inte behöver ta i med hårdhandskarna? ALLA barn är jobbiga ibland! Är de jobbiga hela tiden så har man faktiskt misslyckats i kommunikationen eller så har de en diagnos och då behöver de psykoterapeutisk hjälp - inte bli slagna!

I så fall måste jag ha missat det när tråden flödar över med ren skit från en person som inte vet när nock är nock.

Ja jag snackar och snackar, har du kommentar om nått av det så är det bara att citera, jag svarar så fort jag hinner och om inte det drunknar i floodandet tråden utsätts för.

Mer korrekt beskrivning var att jag lyfte upp han från marken i kläderna och small in han i väggen, för att hålla han kvar där och göra mig tydlig att detta var en bra början om han inte lägger av.

Tydligen gjorde jag nått hans föräldrar totalt havererade på.

Det finns annars inga dåliga uppfostringsmetoder, bara föräldrar som väljer fel om dom misslyckas på vägen och inte testar nått annat om det fungerar.
    Ja det finns massor med föräldrar som lyckas, vilka metoder dom än använder sig av, sen finns det dom som mosclyckas under samma premisser, upp till föräldrar att inte mislyckas för barnens framtid då.

Vist är alla barn jobbiga ibland, det skrev jag innan själv, där gör man alla fel om man tappar fattningen och med våld ger sig på barnen som har räknat ut vilka knappar ska tryckas på för att få gamlingen ur balans.

Du är så fel ute och du förstår det inte själv.
    Nej, man slår inte sitt barn oavsett och nej, ett barn som mår bra kommer inte hem och kallar sin mamma för hora. 
    Hur gamla är dina barn idag och hur många har du?

Det du kallar för utopier är något dom flesta av oss andra lyckats väl med våra barn.
    Hur förklarar du det?

Hur kan du säga att du är emot våld mot barn när du i nästa andetag förespråkar våld mot barn,
    En lavett är våld mot barn, bara så att du vet, och helt oavsett vad du tycker och vill kalla det för.
    Att du vill kalla det för något annat för att rättfärdiga ditt eget våld är en sak, men vi andra kallar en spade för en spade och en lavett för våld. 
    Så vill du bli förstådd så håll dig till gängse definitioner. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:16:15 följande:

Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
    det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.

Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
    Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
    såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.

Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
    Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.

Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.

Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?

Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?

Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.

Och du fattar fortfarande ingenting av någonting. Du är och förblir en barnmisshandlare i själ och tanke och din beskrivna blåtira som du planerar att ge ditt barn i det tänkta scenariet är långt över gränsen för misshandel. Och det vet du också om du slutar svamla. Sen spär du bara på patetiken genom att kalla mig provokatör för att jag vägrar använda dina orwellska skönmålningstermer där misshandel ska göras lite gullig genom att ges andra namn.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?