• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Nomanisanisland
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 17:56:14 följande:

Det där är fullskalig skitsnack.

Hurdan nån kommer begå brottsliga handlingar har inte mycket att göra med uppfostran, vare sig man daltar sönder ungen eller håller denna strikt har man fortfarande risken att nått går fel.

Barn däremot som kommer från våldsamma hem där deras behov förbisågs och dom misshandlades på regelbundet basis kan jag tänka mig riskerar långt mer att hamna snett i livet sen.

Oavsett all detta så finns det inget som blir bättre av att man väljer att misshandla sina barn, oavsett hur mycket man ljuger om och döper om sitt oförsvarliga våld.
  • Fiona M
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:04:29 följande:

Det i sig betyder inte mycket i sammanhanget men jag har också haft samtal om saken med folk i min ålder och jag måste med lite svar humor konstatera att barn idag är mer bräckliga än vi var.

Det snackas om kränkningar misshandel och annat skit som serveras här, under tiden praktexempel visar att dom flesta är idag högfunktionerande hårt arbetande empatiska individer som njuter av livet och vad det har att erbjuda, med små undantag.

Undantag kommer man aldrig ifrån.

Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
    (Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)
  • Prällen

Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.

• Anonym (Nej till våld)
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 17:41:02 följande:
    skitsnack! jag känner många som agats som barn och ingen av dom har haft med varken polis eller socialen att göra. Dom är dessutom mer väluppfostrade och trevliga samt har större empati för andra än vad många andra människor har .
    Det där är anekdotisk bevisföring och inte värt ett skit, dessutom tror jag inte ett dugg på det. 
    Inga människor mår bra av att bli slagna, det här är inte raketforskning.
    Det är simpelt, barn mår dåligt och fungerar dåliga av att bli utsatta för våld.
    När våldet dessutom kommer från dom som borde vara deras trygga hamn, då är det ännu värre.
  • Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:22:33 följande:
    jag har aldrig någonsin blivit agad som barn men tycker ändå att det ska bli lagligt. Det är stor skillnad på att aga konstant och aga någon gång när barnet gjort fel. Aga används som en metod att lära barn av sina misstag, som funkar bra för då tänker barnet till innan det gör något fel och lär sig av sina misstag. Till slut lär sig barnet vad som är rätt och fel. Man agar inte barn för skojs skull utan för att lära barnet rätt och fel. Punkt.
    Du lär inte barnet vad som är rätt och fel. Vad du lär barnet är att den som är starkare vinner. Du har inte hängt med så mycket i psykologi och vetenskap?
  • Nomanisanisland
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:22:33 följande:

jag har aldrig någonsin blivit agad som barn men tycker ändå att det ska bli lagligt. Det är stor skillnad på att aga konstant och aga någon gång när barnet gjort fel. Aga används som en metod att lära barn av sina misstag, som funkar bra för då tänker barnet till innan det gör något fel och lär sig av sina misstag. Till slut lär sig barnet vad som är rätt och fel. Man agar inte barn för skojs skull utan för att lära barnet rätt och fel. Punkt.

Fast det där är ju bara dravel, det enda man lär ut är att man är en våldsverkare. Och ja det är skillnad mellan att misshandla vilket är vad aga är jämnt och ibland. Det ör fortfarande lika oförsvarligt att ibland misshandla sina barn, och ja jag vägrar att köpa era lögner om att aga inte är misshandel, för det är ju precis vad det är. I den form du beskriver överlagd misshandel, ett fegt kräk till förälder som bestämmer sig för att under vissa omständigheter misshandla och kränka sina barn.
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 17:56:14 följande:

Det där är fullskalig skitsnack.

Hurdan nån kommer begå brottsliga handlingar har inte mycket att göra med uppfostran, vare sig man daltar sönder ungen eller håller denna strikt har man fortfarande risken att nått går fel.

Barn däremot som kommer från våldsamma hem där deras behov förbisågs och dom misshandlades på regelbundet basis kan jag tänka mig riskerar långt mer att hamna snett i livet sen.

Ett barn som blir slaget kommer från ett våldsamt  hem där deras behov i allra högsta grad förbises. 
    Klart det kommer påverka barnet negativt. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:04:29 följande:

Det i sig betyder inte mycket i sammanhanget men jag har också haft samtal om saken med folk i min ålder och jag måste med lite svar humor konstatera att barn idag är mer bräckliga än vi var.

Det snackas om kränkningar misshandel och annat skit som serveras här, under tiden praktexempel visar att dom flesta är idag högfunktionerande hårt arbetande empatiska individer som njuter av livet och vad det har att erbjuda, med små undantag.

Undantag kommer man aldrig ifrån.

Det där är önsketänkande och rationaliseringar för att rättfärdiga våld mot barn.
    Barn är inte mer känsliga idag, vuxna är mer kunniga om vad det är vi gör mot våra barn nu, än vad dom var förr, 
    Det är skillnaden.
  • Nomanisanisland

Läs Alice Miller.

Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:28:49 följande:

herregud du kan inte jämföra diktatur med barnaga det är två helt olika saker. Hur kom du in på diktatur helt plötsligt?  du använder det ordet för att låta extrem och du har en väldigt skev verklighetsuppfattning om du tror att diktatur och barnaga har kopplingar till varandra. Diktaturer är ofta psykopater och det kan vem som helst bli oavsett uppväxt. Jag tror tillochmed att man föds med den sjukdomen så det är inget man blir. Och att diktaturer är som  dom är tror jag snarare har med att göra att dom har sett krig och blivit psykiskt sjuka av det ifall det inte är så att dom har föds så.

• beccagranen

Nja, ett mindre barn (under 10-12år) tycker jag aldrig förtjänar en smäll. Däremot fasar jag inför tonåren, när man läser om hur tonåringar/ungdomar kan bete sig, och som förälder är man rätt maktlös idag. Ex om tonåringen tar sig ut, fast man sagt nej, Man kan ju inte bära in barnet utan att ta till våld. Föräldrar som får glåpord och slag mot sig kan bara ta emot osv. Jag har faktiskt aldrig tänt tanken att slå mina barn, inte för att det är olagligt utan för att det är respektlöst och fel enligt min moral. Jag kan bara tänka mig en situation där jag skulle kunnat ge en örfil då orden inte räcker till, om jag skulle få veta att något av mina barn gjort något så hemskt som våldtagit/kvinnomisshandlat dyl. den dagen skulle jag mista respekten.

För övrigt är jag själv uppvuxen med aga, om man bar sig dumt åt. Och visst var man snäll för att slippa men av rädsla, inte respekt. Det upphörde då man var stor nog att försvara sig. Kan ärligt säga att det fortfarande sitter i en bitterhet att man medvetet skadar det käraste man har, och pga det så vågar jag aldrig lämna mina barn ensamma hos mina föräldrar för jag vet inte om dom fortfarande är så primitiva. Men varken jag eller mina syskon har gått i deras fotspår, vi ä alla kärleksfulla och högutbildade föräldrar som inte accepterar våld.

Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?