• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Nomanisanisland
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:36:16 följande:

Nej det så klart, jag kan säga exakt samma sak bara det att jag nöjer mig med, bra att du har hittat ditt sätt och det fungerade för dina barn, toppen, då borde det vara lätt att även förstå andra kanske trampar på andra stigar med samma goda resultat.

Svårare än så är det inte.

Mina har inte kommit till tonåren är men är på gränsen, sen är den yngsta i dagisålder, mer än så har jag inget behov att uppge.

Enkelt, våld är nått man oprovocerat råkar ut för på stan eller i vrede av sina föräldrar, att få en påföljd hemma för nått skit man har gjort är inget våld.

En lavett är ett av det grövsta man kan dela ut, förståeligt så reserveras den förmånen till saker man bara inte kan acceptera nånstans.
    förståeligt är också att det som spökar i bakhuvudet på folk som har levt under taskiga förhållanden som nämns i tråden eller under misshandel i våldsamma hem att klumpa ihop allt till har man så som krökt ett hår på sitt barns huvud så är nästa steg att skicka denna till sjukhus med brutet käkben.

Som tur är sanningen nånstans däremellan som i det mesta när det kommer till folk som tänker i svartvita termer som inte kan appliceras.

Det hade annars varit mycket trevligt om folk skulle sluta missbruka ord för att komma nånstans.

men, på tok för mycket tid lades ner på detta så jag får ta igen hemmalivet lite

Och du fortsätter att ljuga dig blå. En lavett är våld är misshandel oavsett hur många gånger du försöker dölja det faktum genom att kalla det påföljd eller något annat. Och som vanligt har du fel i resten också. Det går utmärkt att applicera det svartvita tänkandet att det inte finns något försvar för att som du förespråkar medvetet välja att kränka och slå sina barn (till exempel genom att som du i all din våldsbejakande vidrighet säger dig planera att ge dina barn blåtiror tills de gråter). Och den enda som missbrukar ord är du som inte ens har stake att stå för de fega vidriga våldshandlingar som du avser att utsätta dina barn för och tycker att andra ska (ha rätt att) utsätta sina barn för.
  • Nomanisanisland

Nej det så klart, jag kan säga exakt samma sak bara det att jag nöjer mig med, bra att du har hittat ditt sätt och det fungerade för dina barn, toppen, då borde det vara lätt att även förstå andra kanske trampar på andra stigar med samma goda resultat.

Mina har inte kommit till tonåren är men är på gränsen, sen är den yngsta i dagisålder, mer än så har jag inget behov att uppge.

Enkelt, våld är nått man oprovocerat råkar ut för på stan eller i vrede av sina föräldrar, att få en påföljd hemma för nått skit man har gjort är inget våld.

En lavett är ett av det grövsta man kan dela ut, förståeligt så reserveras den förmånen till saker man bara inte kan acceptera nånstans.
    förståeligt är också att det som spökar i bakhuvudet på folk som har levt under taskiga förhållanden som nämns i tråden eller under misshandel i våldsamma hem att klumpa ihop allt till har man så som krökt ett hår på sitt barns huvud så är nästa steg att skicka denna till sjukhus med brutet käkben.

Som tur är sanningen nånstans däremellan som i det mesta när det kommer till folk som tänker i svartvita termer som inte kan appliceras.

Det hade annars varit mycket trevligt om folk skulle sluta missbruka ord för att komma nånstans.

men, på tok för mycket tid lades ner på detta så jag får ta igen hemmalivet lite

Och återigen. Det här är inte ett val mellan  två likvärdiga stigar. Det är ett val mellan att uppföra sig som folk eller vara ett barnmisshandlande as. Det är inte svårare än så.
  • Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:35:18 följande:
    Tack, vad glad jag blir.
    Jag jobbar med sånt här, bland annat. 
    Så för mig handlar det om att nå fram till något konstruktivt, om inte idag, så kanske ändå så ett frö nånstans.
    För barnens skull. 
    För jag vet vad det gör med ett barn som blivit slaget och det är inget något barn ska behöva uppleva.. 

Oh gud, ursäkta mig.

Det sista jag önskar att ha en debatt med en "från yrket" det svartvita tänket borde ha hintat mig men man kan tyvärr inte se genom skärmen.

Har diskuterat olika andra tabubelagda ämnen som droger missbruk narkotikaförbud med folk som så kallat jobbar med det.

Det tragiska faktum kom fram ganska snart att folk som jobbar med dom värsta fallen som finns att hitta, som ständigt belägras av det värsta samhället och olika situationer har att erbjuda blir snabbt hemmablinda, får för sig att dt som finns att se på jobb är allt som finns att se i ämnet.

Du dras vist med samma nackdel, du och dina arbetskamrater i andra delar av vården eller socialen eller vad du nu jobbar med tror att det värsta av det värsta, dom mest sargade individer talar för den stora massan.
    fördomar flödar fritt på sådana ställen och tyvär så anser ni att titeln ni håller ger er nån form av auktoritet

Som tur är däremot så träffar inte dina kollegor på psyket eller missbruksvården den normala majoritet som går runt på gatorna sköter om sina familjer och sina jobb.
    Lika lite som du träffar på ens ett normal barn som jag snackar om, du träffar på dom som far illa, misshandels offer och så vidare.
    Förstår ycket väl att du har inte en susning om vad jag snackar om, mer än att du gör koppling till det som förföljer dig till vardagen, det värsta av det värsta.

Men tack för du drog upp detaljen till ljuset, skulle nog ha spenderat många timmar till här om inte så var fallet.

• spillerkillern
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:55:31 följande:

Men alltså, hur står det till med läsförståelsen här?

Hur många gånger måste jag skriva att det är inget annat än misshandel att prylla sina barn "tit som tät" och ja, att tonåringar som växer upp under såna förhållande kommer för eller senare ge igen, tror jag beskrev det som att slå bakut mot sina föräldrar innan.

Det är nästan som att argumentera med tanten här, hon har också en jävligt irriterande vana att först ignorera allt jag säger för att sedan försöka servera det jag redan har sagt emot mig som om hon kom på nått nytt.

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:31:22 följande:
    Nej, inte alls, det är inte alls att förlöjliga offer för grövre misshandel att kalla misshandel för misshandel.
    Sen att det finns olika grader av det är en annan sak.
    Om du stjäl en hårnål så är det fortfarande en stöld även om det finns andra stölder som är ofantligt mycket större. 

Du har tydligen inte läst mina inlägg, jag har fostrat  4 barn till vuxen ålder utan att en enda gång slå någon av dom.
    Så jag vet att det går, det är inte hyckleri att vara mot barnaga, det är empati med svagare grupper. 

Min åsikt delas av dom flesta.
    Din delas av några få dom flesta av dom är såna som vill rättfärdiga sitt eget våld. 

Ja, eftersom du förespråkar en annan definition av vad som är misshandel än den gängse så skulle jag vilja se en korrekt och exakt definition av vad det innebär. 
    Luddiga definitioner som är godtyckliga ger jag inte mycket för. 

Ja, jag tror också att dom allra flesta föräldrar vill det bästa för sina barn, men jag tror att om man vill använda aga som ett medel så är det för att man inte ser nån annan väg att hantera sitautionen och det är en brist hos föräldern.
    Jag skulle önska att dom föräldrarna istället lärde sig andra sätt att hantera en sitaution utan att skada sina barn.
    Ingen förälder är perfekt men att slå sitt barn är att göra illa på en helt annan nivå.

ja det var ju lavetter han fick när han var ett "stökigt" barn, bråkade mycket och fick ibland aggressionsutbrott, vid de tillfällen som du anser att det är befogat. Så vad är skillnaden?
  • lövet2
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:16:15 följande:

Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
    Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
    såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.

Nej, "vi" kommer inte att göra det. Det verkar som om du försöker rättfärdiga dig själv genom att säga att "alla andra" också slår sina barn.

Jag har inte slagit mina barn, inte hotat eller mutat och inte skickat dem i någon skamvrå. Inte heller har de i tonåren anklagat mig för annat än att jag hindrat dem från roliga saker (som att köra moppe utan kort, gå på föräldrafria suparfester och sådant). Det är faktiskt inte så svårt att uppfostra barn utan brutalitet. Behandla dem som fullvärdiga människor, så beter de sig därefter ...
  • spillerkillern
    lövet2 skrev 2015-03-26 21:09:56 följande:
    Nej, "vi" kommer inte att göra det. Det verkar som om du försöker rättfärdiga dig själv genom att säga att "alla andra" också slår sina barn.

Jag har inte slagit mina barn, inte hotat eller mutat och inte skickat dem i någon skamvrå. Inte heller har de i tonåren anklagat mig för annat än att jag hindrat dem från roliga saker (som att köra moppe utan kort, gå på föräldrafria suparfester och sådant). Det är faktiskt inte så svårt att uppfostra barn utan brutalitet. Behandla dem som fullvärdiga människor, så beter de sig därefter ...
    Exakt! Man lär barnen respekt genom att vara bra förebilder och uppmuntra till bra beteende.
  • Anonym (nejnej)

Nej absolut inte.

Har en man i min närhet som nyss blivit fälld för att ha agat sina barn. Han har tappat all respekt och trovärdighet han hade innan detta hände. Jag applåderar hans syster som anmälde det när hon förstod vad han höll på med.

• Anonym (La)

Jag är emot barnaga i alla dess former. Vad lär man ett barn genom att slå det? Att slåss. Och att inte lita på sin förälder och att det är värt att slås.

Min mamma slog mig aldrig någonsin. Hon förklarade pedagogiskt varför jag skulle/inte skulle göra något och jag lydde och respekterade henne. I vuxen ålder älskade jag henne obeskrivligt mycket. Min pappa slog mig ibland och honom respekterade jag inte över huvud taget. Hatade honom stundtals. Nu i vuxen ålder bryr jag mig inte om honom alls. Känner inget inför honom.

• Anonym (Nej till våld)

Och jag hade sagt likadant om det hade handlat om läggtider, kompisar, matvanor, läxor, veckopeng och liknande saker, där det handlar om olika preferenser och hur man funkar som människor.
    Men våld är något helt annat, våld mot barn är skada och förkastligt i alla formerna.

Så det du talar om är teorier och spekulationer som du ännu inte har nån egen erfarenhet av, då förstår jag. 
    Om något av dina barn en gång i framtiden kommer hem och kallar sin mamma för hora och du delar ut den där lavetten så är risken stor att du får en tillbaka.
    Ett sånt stort barn som mår så dåligt att den beter sig på det viset och som har den fysiska styrkan för det lär slå tillbaka och jag läste att du är 74 år, den som kommer åka på stryk i det läget är du. 

Den som missbrukar och förvränger ord här är du, du använder semantisk retorik för att försvara våld mot barn.
    Det är ingen som går på det. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 21:04:21 följande:

Oh gud, ursäkta mig.

Det sista jag önskar att ha en debatt med en "från yrket" det svartvita tänket borde ha hintat mig men man kan tyvärr inte se genom skärmen.

Har diskuterat olika andra tabubelagda ämnen som droger missbruk narkotikaförbud med folk som så kallat jobbar med det.

Det tragiska faktum kom fram ganska snart att folk som jobbar med dom värsta fallen som finns att hitta, som ständigt belägras av det värsta samhället och olika situationer har att erbjuda blir snabbt hemmablinda, får för sig att dt som finns att se på jobb är allt som finns att se i ämnet.

Du dras vist med samma nackdel, du och dina arbetskamrater i andra delar av vården eller socialen eller vad du nu jobbar med tror att det värsta av det värsta, dom mest sargade individer talar för den stora massan.
    fördomar flödar fritt på sådana ställen och tyvär så anser ni att titeln ni håller ger er nån form av auktoritet

Som tur är däremot så träffar inte dina kollegor på psyket eller missbruksvården den normala majoritet som går runt på gatorna sköter om sina familjer och sina jobb.
    Lika lite som du träffar på ens ett normal barn som jag snackar om, du träffar på dom som far illa, misshandels offer och så vidare.
    Förstår ycket väl att du har inte en susning om vad jag snackar om, mer än att du gör koppling till det som förföljer dig till vardagen, det värsta av det värsta.

Men tack för du drog upp detaljen till ljuset, skulle nog ha spenderat många timmar till här om inte så var fallet.

Men det är lätt att sluta debattera med mig om du inte vill.
    Det är bara att sluta skriva, lätt som en plätt.
    Jag tror mig inte veta bäst men jag anser nog att utbildning i ämnet, kunskap och erfarenhet av många barn, ger ändå viss fördel.
    Precis som en bilmekaniker har större erfarenhet och kunskap om bilmotorer än mig som enbart kör bil till vardags.
    Eller en läkare som har utbildning om människans sjukdomar och som möter patienter dagligen än jag som enbart har kunskap baserat på mina egna erfarenheter.
    Det är inte konstigare än så. 

Jag fattar mycket väl vad du pratar om och vad du vill förmedla, jag inte bara jobbar med det här 
    Jag har även ett liv utanför mitt jobb med vänner och egen familj precis som du. 

Men som sagt det är lätt att sluta debattera med mig, sluta bara skriv i tråden. 
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?