• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Anonym (Nej till våld)
    beccagranen skrev 2015-03-26 18:31:43 följande:

Nja, ett mindre barn (under 10-12år) tycker jag aldrig förtjänar en smäll. Däremot fasar jag inför tonåren, när man läser om hur tonåringar/ungdomar kan bete sig, och som förälder är man rätt maktlös idag. Ex om tonåringen tar sig ut, fast man sagt nej, Man kan ju inte bära in barnet utan att ta till våld. Föräldrar som får glåpord och slag mot sig kan bara ta emot osv. Jag har faktiskt aldrig tänt tanken att slå mina barn, inte för att det är olagligt utan för att det är respektlöst och fel enligt min moral. Jag kan bara tänka mig en situation där jag skulle kunnat ge en örfil då orden inte räcker till, om jag skulle få veta att något av mina barn gjort något så hemskt som våldtagit/kvinnomisshandlat dyl. den dagen skulle jag mista respekten.

För övrigt är jag själv uppvuxen med aga, om man bar sig dumt åt. Och visst var man snäll för att slippa men av rädsla, inte respekt. Det upphörde då man var stor nog att försvara sig. Kan ärligt säga att det fortfarande sitter i en bitterhet att man medvetet skadar det käraste man har, och pga det så vågar jag aldrig lämna mina barn ensamma hos mina föräldrar för jag vet inte om dom fortfarande är så primitiva. Men varken jag eller mina syskon har gått i deras fotspår, vi ä alla kärleksfulla och högutbildade föräldrar som inte accepterar våld.

Jag tror att man genom en kärleksfull fostran med mycket kommunikation om etik och vad som är rätt och fel och hur vi ska vara mot varandra, på barnets nivå lägger en god grund för tonåren.
    Jag har tagit mig genom 4 tonårsbarn och jag står upp fortfarande. Glad

För mig har det alltid varit viktigt att veta att mina barn har tillit till mig och vågar komma till mig oavsett vad det gäller, så har dom nångång hamnat i knipa så vill jag att dom ska våga be om hjälp. 
    Hade jag slagit dom hade dom aldrig vågat göra det, dom hade aldrig litat på mitt omdöme, för jag hade ju visat att jag svek både när det gäller omdöme och kärlek när det väl gäller. 
  • Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:44:17 följande:
    du får tycka det men jag bryr mig inte för jag vet vad som stämmer sen vad du tycker är ointressant
    Jag skulle anmäla dig om jag visste vem du var.
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:32:27 följande:
    fast nu verkar ni tänka på barn som agas konstant. Nej dom mår inte bra av det men att aga när barnet gjort fel är en helt annan sak för det händer ytterst sällan eftersom barnet då tänker till innan det gör fel och därav inte får någon aga.  
    Fast så funkar det inte.
    Klart att det är värre ju oftare och ju hårdare aga barnet utsätts för.
    Men jag tänker inte bara på barn som agas konstant.
    Jag menar att även om man som det du proklamerar för, bara nån enstaka gång, gör illa barnet, både fysiskt och känslomässigt, det skadar barnet. 
    För dig kanske det är ytterst sällan, för en annan förälder kan det vara varje dag som barnet gör fel, den föräldern kan ha en mycket lägre tröskel än dig.
    Och om det ska vara upp till varje enskild förälder att själv få avgöra när det är befogat kommer även såna föräldrar få den rätten.
    Eller som med min egen mamma som var lynnig och oberäknelig, där varierade det från dag till dag, vad som var rätt och vad som var fel.
    Nu slog inte hon mig, men det räckte gott och väl med att aldrig veta om jag skulle få kritik eller beröm för mitt beteende. 
    Det fanns ingen chans att kunna förutse det 
    Sånt sänker ett barn, hade hon därtill slagit mig vet jag inte om jag nånsin blivit hel igen. 

Alla föräldrar funkar inte som du. 
  • Anonym (--)
    Prällen skrev 2015-03-26 18:48:14 följande:
    Jag skulle anmäla dig om jag visste vem du var.

Nytt lågvattenmärke till och med för denna tråden, exakt vad skulle du anmäla för?

• Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:32:43 följande:

Självklart är det en gigantiskt skillnad mellan hem där kärleksfulla föräldrar gör allt för sina barn vad som än krävs och hem som är fyllda med hat hot våld osäkerhet otrygghet och allt vad våldsamma hem bär med sig.

Fiona M skrev 2015-03-26 18:12:31 följande:
    Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
    (Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)

Nej, varför skulle dom ångra sig, dom uppfostrade en fungerande empatiskt harmonisk individ som ställer upp för dom som behöver det.

Om nått skulle dom vara glada att deras hårda jobb har gett avkastning.

Finns en situation som vi än idag skrattar åt när det kommer på tal, under tiden min mor försökte innerligt att tillrättavisa mig, då med ett bälte eller vad det nu var så gapade jag så jävligt, och skrattade samtidigt för hela situationen bara var komisk, att vi fick påknackning av en granne som undrade om hon behövde hjälp.

Jag är annars 74, äldre än diverse idiotiska morallagar.
    Lagar som är till att endast begränsa människor eller bestraffa för offerslösa moralbrott är inte mycket att fundera över, egentligen, den enda regeln man bör leva efter, behandla andra som du själv vill bli behandlad, lev ditt liv utan att skada andra resten löser sig av sig självt.

Underligt, den läxan måste mina ha missat.

Men, knappast jungels lag som kan tillämpas när man fostrar barn, det var bara för långsökt för att ta på allvar.

Precis, lev ditt liv utan att skada andra, framförallt skada inte barn genom att slå dom. 
    Du har ju inte missat den läxan, du sitter ju och förespråkar våld mot barn, det säger väl allt. 
    Dina föräldrar gjorde dig en stor otjänst och om du har barn som du har slagit i din tur så gjorde dom även dom barnen en otjänst.
    Din mamma med sitt bälte har en del att stå till svars för. 
  • Prällen
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:52:53 följande:

Nytt lågvattenmärke till och med för denna tråden, exakt vad skulle du anmäla för?

Med all säkerhet har hon slagit/slår sina barn. Alltså misshandel.
  • Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:51:49 följande:
    Fast så funkar det inte.
    Klart att det är värre ju oftare och ju hårdare aga barnet utsätts för.
    Men jag tänker inte bara på barn som agas konstant.
    Jag menar att även om man som det du proklamerar för, bara nån enstaka gång, gör illa barnet, både fysiskt och känslomässigt, det skadar barnet. 
    För dig kanske det är ytterst sällan, för en annan förälder kan det vara varje dag som barnet gör fel, den föräldern kan ha en mycket lägre tröskel än dig.
    Och om det ska vara upp till varje enskild förälder att själv få avgöra när det är befogat kommer även såna föräldrar få den rätten.
    Eller som med min egen mamma som var lynnig och oberäknelig, där varierade det från dag till dag, vad som var rätt och vad som var fel.
    Nu slog inte hon mig, men det räckte gott och väl med att aldrig veta om jag skulle få kritik eller beröm för mitt beteende. 
    Det fanns ingen chans att kunna förutse det 
    Sånt sänker ett barn, hade hon därtill slagit mig vet jag inte om jag nånsin blivit hel igen. 

Alla föräldrar funkar inte som du. 

Nejdå, vi har exempel på england där "aga" är tillåtet men givetvis får man inte misshandla eller puckla på sina barn hur som helst.

Bara för att din mor var ostabil och utsatte dig för terror innebär inte att hon är en mall hur andra föräldrar är, upprepa inte hennes misstag är allt du kan göra.
    klart terror och otrygghet i hemmet påverkar barn negativt, mycket negativt.

Engagerade föräldrar som överöser sina barn med kärlek men ser till att vissa gränser upprätthålls är inte det.

• beccagranen
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:39:15 följande:

Suck, klicka på visa endast så slipper vi några upprepningar, den floskeln är bemöt och missförståndet utrett.

Nja, ett mindre barn (under 10-12år) tycker jag aldrig förtjänar en smäll. Däremot fasar jag inför tonåren, när man läser om hur tonåringar/ungdomar kan bete sig, och som förälder är man rätt maktlös idag. Ex om tonåringen tar sig ut, fast man sagt nej, Man kan ju inte bära in barnet utan att ta till våld. Föräldrar som får glåpord och slag mot sig kan bara ta emot osv. Jag har faktiskt aldrig tänt tanken att slå mina barn, inte för att det är olagligt utan för att det är respektlöst och fel enligt min moral. Jag kan bara tänka mig en situation där jag skulle kunnat ge en örfil då orden inte räcker till, om jag skulle få veta att något av mina barn gjort något så hemskt som våldtagit/kvinnomisshandlat dyl. den dagen skulle jag mista respekten.

För övrigt är jag själv uppvuxen med aga, om man bar sig dumt åt. Och visst var man snäll för att slippa men av rädsla, inte respekt. Det upphörde då man var stor nog att försvara sig. Kan ärligt säga att det fortfarande sitter i en bitterhet att man medvetet skadar det käraste man har, och pga det så vågar jag aldrig lämna mina barn ensamma hos mina föräldrar för jag vet inte om dom fortfarande är så primitiva. Men varken jag eller mina syskon har gått i deras fotspår, vi ä alla kärleksfulla och högutbildade föräldrar som inte accepterar våld.

När det kommer till tonåringar så fruktar jag perioden själv.

Har man inte satt rätt grund från början så har man förlorat och kan endast hoppas på det bästa.
    Vist kommer vi behöva ta mycket skit från våra hormonstinna tonisar när dom väl kommer igång, jag kan trösta med att det håller bara i några år, dom sansar sig efterhand

Inget mer att göra än att acceptera visa utsvävningar, passerar dom gränsen däremot med råge, som att slänga glåpord i ansiktet på sina föräldrar så en lavett är verkligen på sin plats.
    Den tiden den sorgen däremot, så tror jag mycket på att ju mer stabilt grund man har lagt från början ju mildare kommer perioden bli.

Vad menar du "bar sig dumt åt"?

Jo du har rätt, vi får lösa konflikterna när dom kommer ;)

Ja bar sig dumt åt kunde vara allt som gick mamma på nerverna. En gång fick jag en örfil för att jag skrattade till vid matbordet (för att storasyster gjorde grimaser), en annan gång för att vi lekte för högljutt, n gång hämta hon skärpet och slog hej vilt när min syster hade kladdat med hårfärg i badrummet, lika så om man vart "tjatig" i affären ok straffades man hemma för det. I tonåren anmäld jag henne till soc som la ner det, det fick jag smaka på sen.. efter det prata jag med min pappa (dom levde ihop men pappa var affärsman och jobba mycket), jag sa att alltingen får jag börja på ett gymnasium på annan ort med boende eller så försvinner jag för jag orka int med henne mer. Mamma kunde vara snäll och spendera massa pengar på oss, men när hon var stressad och irriterad föll vi offer för hennes ilska. Jag flyttade som 16 åring och då slapp jag äntligen henne.
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:39:15 följande:

Suck, klicka på visa endast så slipper vi några upprepningar, den floskeln är bemöt och missförståndet utrett.

När det kommer till tonåringar så fruktar jag perioden själv.

Har man inte satt rätt grund från början så har man förlorat och kan endast hoppas på det bästa.
    Vist kommer vi behöva ta mycket skit från våra hormonstinna tonisar när dom väl kommer igång, jag kan trösta med att det håller bara i några år, dom sansar sig efterhand

Inget mer att göra än att acceptera visa utsvävningar, passerar dom gränsen däremot med råge, som att slänga glåpord i ansiktet på sina föräldrar så en lavett är verkligen på sin plats.
    Den tiden den sorgen däremot, så tror jag mycket på att ju mer stabilt grund man har lagt från början ju mildare kommer perioden bli.

Vad menar du "bar sig dumt åt"?

Det är för det första ingen floskel och det behövs tydligen upprepas, du förespråkar ju våld i hemmet, du tycker ju att man ska slå barn. 
    Du tycks inte förstå att direkt vid första slaget så har man ett våldsamt hem som förbiser barnets behov å det grövsta. 
    Här gäller nolltolerans.

En lavett är aldrig på plats och har man ett barn som beter sig som du beskriver så beror det på att man själv har svikit barnet tidigare, kanske genom att slå det.
    Barn gör som vi gör, så ger du en lavett så får du vara beredd på att få en tillbaka i det läget och varför inte, du har ju satt ribban själv. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:40:37 följande:

Då är vi inte på fostran utan misshandel.

Japp, helt rätt och det sker vid första slaget. 
    och din definition öppnar upp för det. 
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?