Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:32:27 följande:
fast nu verkar ni tänka på barn som agas konstant. Nej dom mår inte bra av det men att aga när barnet gjort fel är en helt annan sak för det händer ytterst sällan eftersom barnet då tänker till innan det gör fel och därav inte får någon aga.
Fast så funkar det inte.
Klart att det är värre ju oftare och ju hårdare aga barnet utsätts för.
Men jag tänker inte bara på barn som agas konstant.
Jag menar att även om man som det du proklamerar för, bara nån enstaka gång, gör illa barnet, både fysiskt och känslomässigt, det skadar barnet.
För dig kanske det är ytterst sällan, för en annan förälder kan det vara varje dag som barnet gör fel, den föräldern kan ha en mycket lägre tröskel än dig.
Och om det ska vara upp till varje enskild förälder att själv få avgöra när det är befogat kommer även såna föräldrar få den rätten.
Eller som med min egen mamma som var lynnig och oberäknelig, där varierade det från dag till dag, vad som var rätt och vad som var fel.
Nu slog inte hon mig, men det räckte gott och väl med att aldrig veta om jag skulle få kritik eller beröm för mitt beteende.
Det fanns ingen chans att kunna förutse det
Sånt sänker ett barn, hade hon därtill slagit mig vet jag inte om jag nånsin blivit hel igen.
Alla föräldrar funkar inte som du.