• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (Sofia)

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

• Cinza

Men tror du verkligen att vi tjockisar är tjocka för att ingen har berättat för oss att vatten är bättre än läsk eller att chips är onyttigt?

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Sköt ditt. Eftersom du är så utseendefixerad kan vi väl allihopa bara hoppas att du aldrig kommer gå upp i vikt efter diverse graviditeter, hormon-,MS- eller cancerbehandlingar.....mm, för då skulle det väl lätt finnas folk som är lika lågbegåvad som dig och kommer med samma goa råd, men ja, jag vet, något sådant kommer aldrig händer just dig.
  • Aniiee
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:22:24 följande:
    Jag menar alltså tjockisar och inte de som har något extra kg... Om man har någon behandling som påverkar vikten är det väl en extra anledning att inte köpa 2 påsar chips och 2 liter läsk en vanlig tisdag?
    Det blir så många fel att det inte är sant om du ska påpeka för "tjockisar" att de köper "fel" saker. Om vi utgår från din "chips och läsk på en tisdag"...

Exempel: 
    Du vet inte varför personen är tjock eller hur personen mår av det eller hur personen kommer reagera av ditt "välmenande". Du är förhoppningsvis medveten om att du kan få personen att må dåligt (eller ännu sämre om det var därför personen gick för att köpa chips) och köpa glass och godis också för att du är "snäll" och "påpekar".

Du vet inte om personen gått upp 20 kilo senaste året, eller om personen har kämpat med att gå ner 20 kilo senaste året.

Du vet inte om personen åt chips senast igår eller för ett år sedan. Kanske är chipspåsarna och läsken belöning för att personen nått ett delmål i vikten eller ett mål i motionen/träningen. Och du vet definitivt inte om det är en engångsgrej och personen (som kanske älskar chips) får dessa två påsar på närmaste halvåret.

Du vet inte om chipsen och läsken är till köparen ensam, eller om personen har en familj/vänner över som ska dela på den. De kanske inte är till köparen över huvud taget, vad vet du....

Du vet inte hur länge varorna kommer räcka för personen. En kväll eller en månad? Du vet inte. 

Så mitt råd till dig är att hålla truten och himla med ögonen om du mår bra av att döma folk du inte känner, så länge de inte behöver se eller höra dig.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Nej)

Nej, man säger INTE till folk bara hux flux i affären. Det är inte stöttane eller peppande. Jag kan lova att kraftigt överviktiga har betydligt större och djupare orsaker till sin övervikt, så det är totalt meningslöst att stå där och säga "du borde inte dricka läsk". Så det blir bara kränkande, som om du är någon slags matpolis som har rätt att tycka till om andras kostvanor...

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (AD) skrev 2015-04-01 10:31:14 följande:
    Men varför skriver du överviktiga och inte feta i din TS i så fall? Du borde läsa på lite, anser jag. Det är min rätt att påpeka det.

Det är även min rätt att, utan att känna dig, påpeka att du verkar väldigt socialt inkompetent. Jag säger det för din skull, så att du kan bättra dig!

Dagarna jag har behandling kan jag bara äta lättsaltade chips och blåbärssoppa utan att kräkas. Tack för tipset. Nästa gång ska jag svälta istället. Skit samma att läkaren säger åt mig att få i mig den energi som går, vad det än är.
    En som vet hur det reala livet kan se ut.
  • MammAmma

Du frågade om det är fel och oartigt att påpeka för tjockisar att de inte borde trycka i sig chips och läsk, du har fått flera svar där alla varit överens om att det är en bra bit över gränsen för vad som är okej att säga till andra. Lyssna, ta lärdom och sluta upp med ditt gränslösa och oartiga beteende! I all välmening.

• Flizus

Vad tycker ni?

Att komma med oombedda råd kommer inte att få någon att förändra sitt beteende. Det enda som kommer hända är att personen kommer att bli kränkt, och förmodligen bli sur på dig som beter dig som en klant. 

I sjukvården så används motivationen som en väg till att nå förändring vid livsstilsförändringar, just eftersom det inte ger någon effekt alls att komma med en massa "goda råd". 

För att hjälpa en person med en livsstilsförändring så kan det vara bra att göra den tillsammans, till exempel försöka gå ner i vikt tillsammans. Det kan vara bra och konstruktivt.

Så om personen inte uttryckligen frågar dig om kostråd, gör du bäst i att inte säga något alls. Och ja, jag kan hålla med om att du är pinsam.
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

Vet du ts, min fru har cancer i prio 4, menar, det finns inte någon hjälp att få längre. Min fru har gått upp 35 kg i vikt under behandlingen och ja, vissa dagar mår hon bra och går ut och handla läsk och godis för våra barnbarn. 
    Bara att föreställa mig att någon som du hoppar på henne, får mig att.................
    Banta ts, banta tills du ser ut som alla tv-stjärnor tillsammans, men håll käften när du träffar någon överviktigt på ICA-kassan, för DU har inte någon som helst aning vad den där människan har gått igenom.

• Brumma

Vad tycker ni?

Men ååhhh

TÄNK om ngn bara tänkt på att påpeka att jag inte borde köpa chips. Då skulle jag säkert vara smal nu...

eller inte. .

Vad sjutton ger dig rätten att sätta dig till doms över andra människor? Tro mig - varken intelligens eller lycka sitter i vikten. Och helt klart inte social kompetens eller förmågan att sätta sig in i andra människors känslor.....

Så, som svar på din fråga i TS - JA! Det är i allra högsta grad fel! På ALLA sätt o vis UTAN undantag!

Nu när du vet det, kommer du att sluta eller fortsätter du "veta bättre" vad andra människor vill höra och hur de vill bli bemötta?
Svar på tråden Påpeka för överviktiga