• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Lisma18

Redan47, jag var på en rutinkontroll på mvc. Hade haft lite hv sista veckan. Trodde det berodde på värmen och jag druckit dåligt. Blev inlagd samma dag och sattes igång dagen efter. Gick 1 dag över tiden.

• Redan47

Milla: vad fint det låter med alla barn o bebis som tar så långa nattpauser!

Lisma: återigen grattis, tänker att det var verkligen rätt tid rätt plats!

• zaq1234

Stort Grattis Lisma! Ja visst gör det ont... tog du ngn smärtlindring? Hur lång tid tog det hela? Vad tufft för dig med avslutet på förlossningen, härligt att du nu har bebis hos dig!! Antar att du inte får mkt sömn i natt. Dag 2 börjar de ju äta konstigt. Grattis igen till dig!

Allt är väl milla! Jag ligger just nu o ammar inför natten, hon har sovit 3h resp 4h i sträck de senaste nätterna. Skönt det! Känner inte heller att jag hinner med min 7 åring, men försöker så gott det går, men antingen ammar jag eller så vill jag sova, eller just bara duscha eller äta mat. Det blir ju snart bättre med mera rutiner hoppas jag o att mjölken blir mer mättande så jag inte behöver sitta hela dagarna.

Jag skrev att det var vanligt barn på faderskaps pappren, kändes enklast då man inte gjort ÄD i Sverige.

Härligt Redan att du känner dig fräsch!! Det gör inte jag ännu, har inte fått tillbaka kroppen ännu. Har 5 kg kvar samt att det rinner mjölk överallt...

• MillaQ2

Zaq; frågade de på kommunen hur det gick till? De frågade inte oss och det fanns inget att fylla i om det heller?

• zaq1234

Milla, ja de frågade om det var vanligt eller donation? Jag blev paff av frågan eftersom alla andra var mer bara namn o nummer. Såg att det fanns en ruta för vid donation finns intyg ja eller nej. Det är kanske så ovanligt att de glömmer o fråga det ibland, vi borde ju haft samma blankett

• MillaQ2
    zaq1234 skrev 2015-08-22 02:03:30 följande:

Milla, ja de frågade om det var vanligt eller donation? Jag blev paff av frågan eftersom alla andra var mer bara namn o nummer. Såg att det fanns en ruta för vid donation finns intyg ja eller nej. Det är kanske så ovanligt att de glömmer o fråga det ibland, vi borde ju haft samma blankett

Ja vad konstigt, måste ju vara samma blankett, som du säger, men ingen av oss såg nån sån ruta, frågade sambon här också, han sa att det skulle man ju minnas. . Jag hade nog inte heller kryssat i donation, varför ska de veta det?

Uppe och ammar du också? Man skriver på alla möjliga tider :D
  • Frk Röd
    MillaQ2 skrev 2015-08-22 05:59:59 följande:
    Ja vad konstigt, måste ju vara samma blankett, som du säger, men ingen av oss såg nån sån ruta, frågade sambon här också, han sa att det skulle man ju minnas. . Jag hade nog inte heller kryssat i donation, varför ska de veta det?

Uppe och ammar du också? Man skriver på alla möjliga tider :D
    Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men vad är det för lapp ni pratar om att man ska fylla i? Är det den som skickas hem där man ska fylla i namn på vad barnet ska heta el är det nån annan blankett?
  • MillaQ2
    Frk Röd skrev 2015-08-22 08:12:48 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men vad är det för lapp ni pratar om att man ska fylla i? Är det den som skickas hem där man ska fylla i namn på vad barnet ska heta el är det nån annan blankett?

Ingen fara :) Det är faderskapserkännandet vi pratar om som man måste göra om man inte är gift (för är man gift kan det ju inte vara nån annan pappa än maken till skillnad från om man bara är sambo haha). Faderskapserkännandet ska vara klart innan namnanmälan om barnet ska ha pappans namn. Man kan göra erkännandet före barnet föds så går det lite snabbare sen med vårdnadsfrågan. Nu kom jag på att donation kan väl bara vara en relevant fråga vid faderskapsutredningen om det är spermadonation?
  • swede

Lisma18, stort grattis till din lille son:) Verkar har varit en tuff förlossning, skönt att allt gick bra till slut. Krya på dig nu och njut!!

• Frk Röd
    MillaQ2 skrev 2015-08-22 08:56:08 följande:
    Ingen fara :) Det är faderskapserkännandet vi pratar om som man måste göra om man inte är gift (för är man gift kan det ju inte vara nån annan pappa än maken till skillnad från om man bara är sambo haha). Faderskapserkännandet ska vara klart innan namnanmälan om barnet ska ha pappans namn. Man kan göra erkännandet före barnet föds så går det lite snabbare sen med vårdnadsfrågan. Nu kom jag på att donation kan väl bara vara en relevant fråga vid faderskapsutredningen om det är spermadonation?
    Tack för svar. Kontaktar man själv kommunen för att få en blankett om faderskapserkännande eller hur går det till?Hur fungerar det om man använt donerade spermier? Ska de ha intyg på det från kliniken då?
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus