• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Kcb

Nu känns det som om det händer massor i tråden igen! Jag läser slaviskt, men kommenterat inte så ofta!

Tänkte höra med er hur ni hanterar/har hanterat oro under graviditeten. Är i v 19 nu och inser att jag har nog kommit över rädslan att pyret helt plötsligt ska sluta leva i magen... Men nu har en helt ny rädsla kommit, och det är att något ska hända som gör att förlossningen kommer igång för tidigt istället. Speciellt nu när det är några veckor tills den skulle ha en chans att leva utanför livmodern... Jag nojjar om allt och det är verkligen skitjobbigt!

Tror också att jag nog har drivit mig själv lite väl hårt de senaste veckorna, för vi har köpt hus och gjort i ordning vår lgh till försäljning, så det har varit en hel del stress och hårt (för mig..) fysiskt arbete, och jag känner mig sliten. Kanske det bidrar till det extra nojjandet!

Om någon har något bra tips för att inte oroa sig så mycket så tar jag tacksamt emot det!

• weeme

FL funkar dåligt har försökt skriva flera dagar. Tösen kom ur med ett skrik, skönt, 49 cm, 3008gram.

• Redan47
    weeme skrev 2015-12-06 22:20:55 följande:

FL funkar dåligt har försökt skriva flera dagar. Tösen kom ur med ett skrik, skönt, 49 cm, 3008gram.

Skönt att höra! Du får berätta mer när fl funkar bättre. Tips: skriv i tex anteckningar sedan kopierar du in i fl. Då försvinner iallafall inte inlägget . Så tröttsamt . Kram blir glad att höra din positiva ton!
  • Frk Röd
    weeme skrev 2015-12-06 22:20:55 följande:

Stort grattis till din lilla tös. Ser framemot att få höra mer.
  • JZ79
    Pink lily, skriv in dig på MVC, ge bm hela din bakgrundshistoria så skickar hon säkert dig vidare till spec mvc. Goggla riktlinjer för hur det funkar just där du bor. I VG-regionen som jag tillhör görs vissa extra kontroller på spec-mvc, men mest vanliga mvc men mycket tätare kontroller än vid "vanlig" graviditet. Viktigt att de odlar din urin och ger dig rätt antibiotika som går att ta vid graviditet. Inte bra att ha uvi vid graviditet. Vid minsta avvikelse på urinsticka ska det odlas enligt riktlinjer för att ge rätt behandling. Om du inte tål en viss sort finns säkert någon annan. Låt läkare avgöra. Jag blödde mer eller mindre fram till v 15-18 (minnet sviktar), vanligt med blödningar vid äd (och ed eftersom vi fått ägg även där), slemhinnorna är väldigt sköra. Drick citronvatten eller tranbärsjuice mot uvin tills du fått hjälp med behandling. Vem har ordinerat sängläge och varför? Den läkaren borde ju isf skicka till till spec mvc. Du måste ju inte göra vul bara för att kliniken vill det, förklara att du är rädd att bakterier följer med upp. Hoppas du mitt i allt detta kan njuta av att du äntligen är gravid :)

kcb, kontakta mvc och be dom om telnr till psykolog på mödra-barnhälsovården. De hjälper föräldrar både före och efter förlossning. Tror det är bra om du får prata om din oro så att den inte tar över helt. Va rädd om dig!

Weene, va skönt att allt gått bra! Tröttsamt att fl inte funkar när du har möjlighet att skriva. JAg använder aldrig appen, går bara in via safari och fl´s mobilsida. Funkar mycket bättre. Tipsar även samma som Redan, skriv inlägget i anteckningar och kopiera över till fl så slipper du skriva om allt om det strular. Mys och må gott nu med din bebis
  • Sunlight

KBC. Har du en doppet? Jag lyssnade på hjärtljuden så fort jag blev orolig. Ibland flera gånger per dag hela graviditeten. Jag var också orolig och läste om för tidigt födda varje vecka om den vecka jag var i. Till slut kom hon vecka 38. Det är vanligt att oroa sig det kan gå bra.

Mamma
  • swede

Weeme, stort grattis till din lilla tös :) Så härligt att höra att hon äntligen har kommit nu!

JZ79, jag tror inte PinkLily är ordinerad sängläge, men jag är. Blev kanske ihopblandat? Jag har fått UVI o får ta Selexid 200 mg 3 gånger om dagen. Den är ok för gravida. Vilka antibiotika har du ätit PinkLily? (Jag har ordinerat strikt sängläge pga vattenavgång o att jag är öppen 2 cm).

KCB, jag önskar att jag kunde ge dig några tips om hur man slappnar av under graviditeten...men jag tycker att det är väldigt svårt själv. Man får väl försöka att bli "sams" med sin oro...lättare sagt än gjort, jag vet...Hoppas att du kan hitta några bra alternativ att gå vidare i din graviditet :)

• JZ79
    pink lily skrev 2015-12-06 10:31:43 följande:

Tack för svar ang kontroll av hjärta. Förstår nu att ivfkliniken menar VUL.

De säger att jag som tidigast ska boka "ultrasound examination" 14 dgr efter positivt gravtest. Det är 14 dagar på månd. Ivfkliniken säger också att måndag motsvarar början på vecka 7 i en graviditet, ( nästa vecka är alltså v 6+x antal dagar, om jag fattat rätt hur man räknar. Är helt grön på detta området!)

Jag sitter i en knepig situation när det gäller det här VUL. Har dragits med UVI sedan ET. Varken Dr D el ivfkliniken vill att jag ska ta ytterligare antibiotika innan graviditeten har kommit in i en säkrare fas. Istället ska jag dricka 3 L om dagen, puh, gissa om jag springer på toa! Jag som blivit ordin. sängläge ... Har faktiskt fått skaffa potta till nätterna.

swede skrev 2015-12-07 10:16:34 följande:

Weeme, stort grattis till din lilla tös :) Så härligt att höra att hon äntligen har kommit nu!

JZ79, jag tror inte PinkLily är ordinerad sängläge, men jag är. Blev kanske ihopblandat? Jag har fått UVI o får ta Selexid 200 mg 3 gånger om dagen. Den är ok för gravida. Vilka antibiotika har du ätit PinkLily? (Jag har ordinerat strikt sängläge pga vattenavgång o att jag är öppen 2 cm).

KCB, jag önskar att jag kunde ge dig några tips om hur man slappnar av under graviditeten...men jag tycker att det är väldigt svårt själv. Man får väl försöka att bli "sams" med sin oro...lättare sagt än gjort, jag vet...Hoppas att du kan hitta några bra alternativ att gå vidare i din graviditet :)

Swede, nej det stod här, läs längst upp.. Så tänkte att den läkaren som ordinerat det måste hjälpa till med odling och rätt antibiotika + remittera till spec mvc..
    Hoppas du har det någorlunda bra trots sängläge och sjukhus. Håller tummarna att allt går bra och förlossning inte startar än. Kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus