• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Lana68

[quote=76110969][quote-nick]weeme skrev 2015-12-12 23:27:56 följande:[/själv -nick]Till er som fortsatt kämpar er i mål, håller tummar för allas välgång. Från första tickande hjärtat till sista skälvande veckorna/ dagarna...

Redan, man orkar faktiskt inte hur mycket som helst. Skönt att få avlastning kan jag tro! Vi är hemma båda två än, men det blir ändå intensivt med vardagen och en smågalen treåring i huset. Hur yttrar sig en immunattack, flera av er har säkert beskrivit det innan, känns det som att bli sjuk? Min rygg tar också stryk av ammandet, ovant att sitta så, hur bekvämt jag än försöker få det så får hon inte igång det så då sitter jag och spänner mig helt säkert. (Ligger ibland för att variera).

Jag svullnade massor efter förlossningen (KS) det är visst inte ovanligt? Känns otäckt, nu har det börjat gå ner men kunde knappt böja mig för det tryckte upp i halsen / huvudet, bläh. Försöker sitta med benen högt, men hela kroppen svullnade ju.

Ha en trevlig lucia![/quote]

Stort grattis till dig/er måste kännas jätte skönt att vara i mål och vilken lycka.. Själv väntar vi till februari innan nästa försök med vårt sista embryo. Kroppen behöver läka efter sex veckors konstant blödning. Hoppas få se kort på ditt/ert underverk framöver.

• weeme

Lana, vet du, jag tänkte på dig häromdagen. Så orättvist, jag slutade blöda inom en vecka!!! efter kejsarsnittet. Jag hade gott kunnat få blöda ett tag, det spelar ju liksom ingen roll....

Jag hade tydligen ett bra snitt, även om de fick skära genom moderkakan (jag låg bara och väntade på att få höra att jag höll på att förblöda...) så blev snittet inte så stort och inte heller blödde jag så mycket. Fick bara lite blod. Lättnaden när jag hörde henne skrika (halvvägs ut tydligen) var oändlig, vilken seger att hon inte kom ut som en trasa. Sedan hörde jag att jag fick cytotec, där kom nästa småpanik, men jag lyckades förtränga det för då kom världens finaste slemmiga blodiga bebis och fick ligga kind mot kind på mig.

• maijo

Pink Lily, tack för svar! Blev du rek progesteron till början av vecka 11, eller tills 11 fulla veckor? Hur länge tog ni andra?

• Lana68

[qugenom 11102][quote-nick]weeme skrev 2015-12-13 00:18:22 följande:[/quote-nick]Lana, vet du, jag tänkte på dig häromdagen. Så orättvist, jag slutade blöda inom en vecka!!! efter kejsarsnittet. Jag hade gott kunnat få blöda ett tag, det spelar ju liksom ingen roll....

Jag hade tydligen ett bra snitt, även om de fick skära genom moderkakan (jag låg bara och väntade på att få höra att jag höll på att förblöda...) så blev snittet inte så stort och inte heller blödde jag så mycket. Fick bara lite blod. Lättnaden när jag hörde henne skrika (halvvägs ut tydligen) var oändlig, vilken seger att hon inte kom ut som en trasa. Sedan hörde jag att jag fick cytotec, där kom nästa småpanik, men jag lyckades förtränga det för då kom världens finaste slemmiga blodiga bebis och fick ligga kind mot kind på mig.[/quote]

Oj genom moderkakan. Skönt allt gick bra och så härligt det måste kännas att ha underverket här. Ja vi är många som kämpar men det är så otroligt glädjande när man ändå får se alla som till slut lyckas. Tack för tanken det stärker för nya tag. Ha en riktigt god jul och gott nytt år. Kram

• Lana68
    maijo skrev 2015-12-13 07:31:32 följande:

Pink Lily, tack för svar! Blev du rek progesteron till början av vecka 11, eller tills 11 fulla veckor? Hur länge tog ni andra?

Hej enligt min klinik till vecka tolv. Vet också att många trappade ner därifrån. Så inte det blev ett tvärt slut.
  • Rosen 76
    maijo skrev 2015-12-13 07:31:32 följande:

Började nedtrappning förra veckan vecka 13 och avslutar helt när jag är inne i vecka 17.
  • Jag är bara jag

Slutade tvärt med progesteron v.12. Kan ju ge fosterskador därefter vad jag läst/hört. Egentligen behövs det inte alls så länge för kroppen producerar eget, men klinikerna klämmer i-som med de flesta mediciner.

• JZ79

Bebis verkar vara på G. Haft som värsta mensvärken inatt och i morse noterade jag att den där "mensvärken" kom regelbundet. Ringde förlossningen, frågade om det kunde vara värkar? Såklart det är värkar Flört Fattade inte jag. Latensfasen har börjat. Var på sedan tidigare kontroll igår och då va allt som vanligt. Barnmorskan som svarade på förlossningen tyckte jag skulle höra av mig ikväll igen om det känns samma 3-4 värkar på 10 minuter eller om det blir mer intensivt och smärtsamt. Mitt på dagen gjorde det riktigt ont och värkar 2-3 minuters mellanrum. Vilat lite med varm vetekudde på magen nu i em, känts ok..värkarna är oregelbundna. Ska vila lite till innan vi ringer in. Eftersom Pyret är tillväxthämmad så vill de ha kontroll redan ikväll, om det inte stannar av helt..då väntar vi tills kontrollen imorgon som redan är bokad på specen. V 36 (35+4) nu och jag tror bebis är redo att träffa oss

• Lana68
    JZ79 skrev 2015-12-13 16:41:51 följande:

Bebis verkar vara på G. Haft som värsta mensvärken inatt och i morse noterade jag att den där "mensvärken" kom regelbundet. Ringde förlossningen, frågade om det kunde vara värkar? Såklart det är värkar Fattade inte jag. Latensfasen har börjat. Var på sedan tidigare kontroll igår och då va allt som vanligt. Barnmorskan som svarade på förlossningen tyckte jag skulle höra av mig ikväll igen om det känns samma 3-4 värkar på 10 minuter eller om det blir mer intensivt och smärtsamt. Mitt på dagen gjorde det riktigt ont och värkar 2-3 minuters mellanrum. Vilat lite med varm vetekudde på magen nu i em, känts ok..värkarna är oregelbundna. Ska vila lite till innan vi ringer in. Eftersom Pyret är tillväxthämmad så vill de ha kontroll redan ikväll, om det inte stannar av helt..då väntar vi tills kontrollen imorgon som redan är bokad på specen. V 36 (35+4) nu och jag tror bebis är redo att träffa oss

Oj va rolig. Stort lycka till från mig, spännande kram
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus