• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

Redan, nu är jag förberedd på att bli snuvad så nu får bra kvinna reda sig själv denna gången, haha! Det var så snopet sist att bara bli inskjutsad på rummet och godnatt efter att ha kämpat fram bebis, blivit sövd osv. så hade lite ballonger, serpentiner, bubbel och fanfarer inte skadat... Att få krama bebis äntligen och den vilsna karln som satt där var så klart fantastiskt.

Grattis Niki!! Jag kände som du till och från men aldrig mycket. Försök, inte lätt, att inte oroa dig.. Hade jag inte sett magen växa och känt bebis sprattla denna graviditet hade jag inte trott på den! Trots ultraljud. Så smidig. Förutom halsbränna, men det har jag ändå till och från. Och nu ligamenten som smärtar. Men då är jag snart klar...

• Frk Röd

Här kommer en liten uppdatering från mig. De kraftiga sammandragningarna som jag hade för några veckor sedan har tack och lov inte kommit tillbaka. Nu är det "bara" lite lätta sammandragningar då och då. Har känt mig lite risig efter att jag fick influensasprutan för några veckor sedan men det börjar bli bättre nu.
    Var på TUL i fredags och bebisen växer och mår sååå bra i magen, väger knappt 2 kg nu, 4% plus och flödet i navelsträngen är perfekt. Har fortfarande lågt blodtryck 60/90 som jag i stort sett har haft hela graviditeten men det är inget jag mått speciellt dåligt av, kan dock bli lite yr då och då. Det jag däremot tycker är jobbigt är att jag fått vatten i fötter och ben, har svårt att få på mig vanliga skor. Använder stödstrumpor men har ändå väldigt ont i ben och fötter på eftermiddagar och kvällar. Är i vecka 33 (32+2) nu. Troligen blir det snitt (av flera anledningar) den 14/1.

• weeme

Frk Röd, skönt att bebisen mår bra! Jobbigt att svullna så. Tur att sammandragningarna håller sig borta. Det är ju lugnast om bebis håller sig inne en stund till.

Nu blev jag osugen på influensasprutan... Skulle ta den när de fick vaccinet på VC men då blev jag sjuk, skulle återkomma en vecka efter jag slutat hosta, det är nu det och nu är ju bebisen snart ute. Inte så kul att bli sjuk av sprutan nu!

• JZ79

Niki74, grattis till plus!!!

Frk röd, skönt att du inte haft sådana sammandragningar igen. Jobbigt med svullnaden Tack o lov har jag inte problem med det (än), använder stödstrumpor. Bra att bebis växer bra! De tror ju att mitt låga blodtryck är anledningen till att det är dåligt flöde i Moderkakan och Pyret därför är lite liten. Tänk att ditt barn snart är här!! Det känns som vi nyss var i Grekland ungefär samtidigt :)

Wemee, jag har tagit influensasprutan och har inte känt något efter. Inte långt kvar nu tills bebis är i din famn :)

• weeme

Jz, jag får se om jag får en tid att ta sprutan får jag kanske göra det.. Låta slumpen avgöra. 5 dagar kvar helt galet!!! Sitter och tömmer mobilkameran nu och gosar med sparkande magen.

• TyckOmMig
    weeme skrev 2015-11-29 23:03:38 följande:

Jz, jag får se om jag får en tid att ta sprutan får jag kanske göra det.. Låta slumpen avgöra. 5 dagar kvar helt galet!!! Sitter och tömmer mobilkameran nu och gosar med sparkande magen.

Låter som en bra ide att ge plats i kameran-och gosa med gravidmagen...här hemma har inte ena tvillinggossen somnat än utan han ligger och myser bredvid mig med tummen i munnen varje dag den sista tiden precis som sin äldre tvillingsyster.Jag älskar dom så!
    Snart är du också i mål-lycka till.
  • weeme

Tack tyckommig, ska bli så fantastiskt spännande alltihopa, nu när man har en till innan som ska få vara med och dela detta är det en ny dimension på bebis= syskonfödandet.

Tyvärr lyckades jag ta bort de två senaste månadernas foton i mobilen innan jag sparade ner dem, fyyy är så ledsen. Klantarsel. Nu får bebisbilderna garanterat plats.....

• Redan47

Frk röd, tack för input! Så nu har du alltså ett datum! Fortsätt ta det lugnt så håller du Sd på mattan. Är du sjukskriven nu? Gillar att höra du mått så bra och bebis oxå.

Jz, tänker på dig och hoppas de kan klura ut något så vikten ökar på bebis och att du ska må bra. Varje vecka i magen är guld nu, men att passerar v30 - då är man liksom i tryggare hamn. Då ska det firas med champagne sa min bm.

Weeme: count down!

Niki varmt välkommen! Grattis naturligtvis. Så härligt att tråden utvecklas med fler plussare. Äntligen ett steg till på bebisresan.

Och ni andra kom-ihåg att uppdatera vi jag är ärligt intresserade av allas mående o erfarenheter även om namn inte nämns. Vi är inte en "duktighetstråd" där vi håller reda på allt, snarare kan det va så att vi är ganska trötta efter resan fram till plus och utanpå det gravsyntom och nervositet.

Jag ammar mest, så känns det. Och det är en njutning att få ha dessa skatter i famnen. De påminner mig om tacksamhet.
    Idag fick jag ta en snabb promenad mellan målet när mannen var hemma en stund. Idag för kallt o blåsigt för bebbarna. Annars är jag mest ensamstående. Det går det oxå. Jag försöker sova många små pass på dagen oxå. Tips, amningskudden My brest friend är så värd att investeras. Sparar rygg o axlar, och att dubbelamma då blir det även vilsamt för bägge bebisarna.
    Oj har ju missat bilder igen. Ok ska komma ihåg att logga in och klippa in ett! Fb konto oxå på G. Uppdaterar er.

• maijo

Weeme: Min son föddes med akut snitt eftersom han inte fick tillräckligt syre. jobbigt att de sprang iväg med honom, men min bedövning var perfekt. Kände ingen smärta alls, Kunde precis lagom snabbt röra mig som jag skulle, men hade ändå bedövning kvar ett tag, så att jag aldrig fick farligt ont. Inte så mycket man kan förbereda, men om det blir snitt den här gången ska jag be min man att komma upp med barnet så fort det inte behöver övervakning längre (han satt bra länge och fikade mm innan han kom...). Använde inte gördel. Om du har långt till apotek kan det ju vara bra att ha lite steristrips o s v hemma. Vad härligt att det snart är dags för er!

NIki74: grattis

• Rosen 76

Kul att få lite uppdateringar :)
    Här går jag i väntans tider... Ja ni vet... Jobbiga första veckorna med ständig oro för blödning, ont i magen mm
    Inne i vecka 12 nu och väntar med spänning på kuben på måndag! Hoppas hoppas hoppas på bra besök!!!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus