• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • swede

JZ79, ah där står det ju. Det har jag helt missat. Och som du skriver, den läkare som ordinerat PinkL sängläge, måste ju hjälpa till så hon får rätt vård. Annars kan hon ju komma hit, jag har bäcken, antibiotika, spec BM, extra säng ;)

Lycka till på upploppet nu JZ79, nu är det inte länge kvar :) Jag läser din blogg, du ligger lite före mig så det är intressant att läsa om hur du går framåt :)

Här är ok. Alla är så omtänksamma och gulliga, så jag kan verkligen inte klaga. Längtar lite ut till den friska luften dock och få ta en riktigt promenad. Men, men...varje dag här är en seger!

• pink lily

JZ79, rätt. Men det är läkarna på ivfkliniken i Tjeckien som sagt detta, och deras ord väger lätt inom svensk sjukvård. Blir inga remisser på det ... Dilemmat att söka sig utomlands. Du har rätt, dags att skriva in sig på en mvc och ta det den vägen. Min gyn har gjort kontroller åt mig under ivfen, men vägrar ta del av behandlingen säger hen. Man är ganska utlämnad åt sig själv i vår situation, mvc verkar vara lösningen. Hittat riktlinjer för andra landsting ang. mödravård vid ÄD, men inte mitt eget. Men det duger väl att hänvisa till vad andra erbjuder kanske.

Swede, strikt sängläge som du har är ju inte vad de menar för mig. Men " bedrest" tiils konstaterat hjärtljud. Verkar inte som jag kan vara igång särskilt mkt utan att trigga röda blödningar. Ivfkliniken vill väl vara på säkra sidan. Vi har badrummet i källaren, och jag märker att om jag ransonerar trappgåendet så kommer det mindre spottings och drar mindre i magen. Förra blödningen kom när jag lyfte lätt, men lite snett. Kände hur det drog till. Räckte för röd blödning. Igår räckte det att jag vände överkroppen om hastigt och sträckte mig i ena sidan av magen, sedan blev musklerna alldeles spända och och drog o pulserade och sedan kom det rött blod. Är slemhinnan verkligen så ömtålig att den reagerar på magmusklerna?!

Ett problem numera är att varje gång jag varit iväg och tagit blodprover på fm och gjort ett par lätta, korta ärenden på vägen hem så har jag varit supertrött när jag kommit hem (fastän jag tagit det lugnt o undviker trappor etc), och sedan har det kommit rinnande rött blod på kvällen/natten.

Ivfläkarna har även sagt att dricka mkt hjälper vid blödning, och det verkar faktiskt stämma. Det är mitt tips vid blödning, drick 3 liter ljummet/varmt vatten :)

• Rosen 76

Liten uppdatering från mig: kub gjordes igår och allt såg bra ut <3 Liten krabat som snurrade rundor som bara den... Och växer precis som den ska! Inne i vecka 13 nu <3

Kcb det där med oro är inte lätt... Naturligt för oss alla tror jag på olika grader såklart! Denna graviditeten har jag fått remiss till psykolog på specmvc så det kan ju vara ett tips. Vet dock inte om det kommer hjälpa men en bra början. Täta ul kontroller hjälper mig enormt mot oron också!! Att få se att allt ser bra ut hjälper till!

Weeme stort grattis till din flicka. Så underbart härligt!

• JZ79

Pinklily, nu hänger jag med! *skyller på gravidhjärna* Fick för mig att ivfkliniken var i Sverige. Så skriv in dig på mvc så får de remittera dig och berätta vilka riktlinjer som finns. Jag tror alla landsting har riktlinjer, men kanske de bara finns internt inom sjukvården. Jag hittade vg-regionens internt, men sökte när jag va på jobb så det blev automatiskt på intranätet. im din mvc inte hittar får de kontakta obstetriska mottagningen på ditt sjukhus och be om

Råd/riktlinjer. Jobbigt med blödningar, vet hur det är. Bara kämpa på och försöka ta det lugnt. Tar du blodförtunnande medicin? Prata igenom det med din klinik eller dr d om du ska pausa med Trombyl eller

Fragmin. Jag fick sluta med först Trombyl och sen även Fragmin pga kraftiga

Blödningar.. Det har gått bra ändå Önskar dig all lycka!

Rosen, grattis till lyckat kub!

Swede, tack! Kanske du har tur att få komma ut i rullstol snart och få l

• JZ79

..råkade skicka

Swede, kanske du har tur att få komma urin rullstol snart och ta lite luft? Annars är det såklart värt det att ligga inne, som du skriver..varje dag är en seger! Kram

Ego: ännu ett besök avklarat på obstetriska mottagningen. Pyret var lite busig idag och störde undersökningarna genom att vara livlig Ett bra tecken! CTG godkänt och flödet var bäst hitills idag! Återbesök på torsdag.

• weeme

Hemma! Men ska sova. Skriver mer en annan dag. Bara ett tips till till BB väskan. Om man som jag inte hittar hur man ställer larm på mobilen tag med väckarklocka. Jag förväntades vakna av mig själv och medicinera samt amma vissa orimliga tider trots att man kanske sover två-tre timmar per dygn och inte är med i matchen direkt. Ska ni föda på NÄL och vill ha mer än en (platt) kudde så tag med. De har inte fler att låna ut pga ekonomin är de slut.

Jag fattade på min BM att det fanns nya NATIONELLA riktlinjer för ÄD från i våras, men jag minns säkert fel...

JZ underbart, hoppas på god fortsättning!

Rosen, hääärligt!

Swede, håll ut!!

Jag är så j-a glad över världens finaste tös nr2, tänk att någon gav oss denna chansen, oändligt tacksam Hjärta . Hade jag vågat hade vi försökt igen, vilken upplevelse barn är...

God natt för några timmar.

• TyckOmMig

weeme-härlig uppdatering och kan riktigt läsa in ditt lyckorus över tillökningen!

Jag är också full av lycka över de mina 4 ED barn givmild och famnen/hjärtat mitt full av kärlek till alla mina barn oavsett om de är mina biologiska eller på annat sätt...
    Funderar på syskonförsök till våren men får se hur det blir NU bara njuter jag och vilken jul det kommer bli-förra året gjorde jag VUL den 22/12 och fick då se två hjärtan förrförra julen 2013 var flickorna nästan nyfödda då de var beräknade till självaste julafton men kom den 22/11!Vilken resa alltså!
    Liten julbild av mina 4!

• pink lily

Weeme, TyckOmMig, så underbart fantastiskt!

Håller med, har hela tiden känt sån enorm tacksamhet gentemot donatorerna. Hade jag kunnat skulle jag gjort detsamma!

JZ79, håller tummarna för att livliga pyre fortsätter busa o växa. Så roligt att läsa om andras framsteg :)

Här har vi immunattack ... Skit. Akutdropp, sedan ta om alla prover i nästa vecka. Prog bara stigit till 48nmol trots större progdos :( Hcg inte dubblats lika fort som tidigare ... Tvetydiga provsvar alltså. UL i slutet i nästa vecka, o redan inatt drömde jag mardröm om UL.

En stor fråga:

Bävar inför jul-nyår om förhoppningsvis fortf gravid då. Hur har ni som varit gravida tidigare (el kommer att vara det) över jul-nyår löst det med blodprover och IL-dropp då? Sverige stänger ju ner 24/12-6/1. Som vi vet här är ju svensk sjukhusvård ingen hjälp för oss ang immunförsvaret, de ger inte IL-dropp och hjälper inte med FBC prov bara för att "man vill" det. Känner panik ... Slänger ut frågan till alla som kan komma med tips o erfarenheter.

• Redan47

Weeme; så glad att se dina inlägg med glädje o lycka ! Redan hemma, fantastiskt positivt! Varmaste kram,

Jz o swede : en dag em undersökn i taget. Varje är stolpar att haka av! Ni är under ordentlig koll och det känns tryggt stt höra.

Röd. Du har ju praktiskt taget nedräkning oxå nu! Oj va det går fort.

Rosen: varmaste grattis alls milstolpe är seger!

Kvb; noja har vi, tror det blir så pga våra längre resor till grav. Tillit har fått törnar.
    Tror lösningen är för välmående stt tillåta ängslas men ocå släppa taget den då o då och känna hur det känns stt go with the flow. Sköta hand om oss på bästa sätt och ta ansvar flr gravid hälsan .

Ego: ammar ammar ammar. Ryggskott från fan själv. Konsekvens av sköta dem själv 24h, bo under camping förhållanden i huset, med min Akilles häl immunattack på kroppen vid sömn o mat brist blir effekten hemsk. Så blev det . Så mannen fick va hemma dygnet runt nu o ta barnen o langa dem vid amning. Allt löser sig. Hoppad på förändring nu. Min thai massörska har hjälpt mig till stor skillnad så nu går jag t henne 2ggr:v ..,
    Bebisarna är såååå underbara . Snart är ni där !

• Lana68
    TyckOmMig skrev 2015-12-10 14:00:38 följande:

weeme-härlig uppdatering och kan riktigt läsa in ditt lyckorus över tillökningen!

Jag är också full av lycka över de mina 4 ED barn givmild och famnen/hjärtat mitt full av kärlek till alla mina barn oavsett om de är mina biologiska eller på annat sätt...

Funderar på syskonförsök till våren men får se hur det blir NU bara njuter jag och vilken jul det kommer bli-förra året gjorde jag VUL den 22/12 och fick då se två hjärtan förrförra julen 2013 var flickorna nästan nyfödda då de var beräknade till självaste julafton men kom den 22/11!Vilken resa alltså!

Liten julbild av mina 4!

Vilka vackra barn du har, grattis! Har du satt in två varje gång och både gångerna blev du gravid direkt? Set känns hoppfullt när man får se och höra om aalla underverk i tråden.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus