JZ79, rätt. Men det är läkarna på ivfkliniken i Tjeckien som sagt detta, och deras ord väger lätt inom svensk sjukvård. Blir inga remisser på det ... Dilemmat att söka sig utomlands. Du har rätt, dags att skriva in sig på en mvc och ta det den vägen. Min gyn har gjort kontroller åt mig under ivfen, men vägrar ta del av behandlingen säger hen. Man är ganska utlämnad åt sig själv i vår situation, mvc verkar vara lösningen. Hittat riktlinjer för andra landsting ang. mödravård vid ÄD, men inte mitt eget. Men det duger väl att hänvisa till vad andra erbjuder kanske.
Swede, strikt sängläge som du har är ju inte vad de menar för mig. Men " bedrest" tiils konstaterat hjärtljud. Verkar inte som jag kan vara igång särskilt mkt utan att trigga röda blödningar. Ivfkliniken vill väl vara på säkra sidan. Vi har badrummet i källaren, och jag märker att om jag ransonerar trappgåendet så kommer det mindre spottings och drar mindre i magen. Förra blödningen kom när jag lyfte lätt, men lite snett. Kände hur det drog till. Räckte för röd blödning. Igår räckte det att jag vände överkroppen om hastigt och sträckte mig i ena sidan av magen, sedan blev musklerna alldeles spända och och drog o pulserade och sedan kom det rött blod. Är slemhinnan verkligen så ömtålig att den reagerar på magmusklerna?!
Ett problem numera är att varje gång jag varit iväg och tagit blodprover på fm och gjort ett par lätta, korta ärenden på vägen hem så har jag varit supertrött när jag kommit hem (fastän jag tagit det lugnt o undviker trappor etc), och sedan har det kommit rinnande rött blod på kvällen/natten.
Ivfläkarna har även sagt att dricka mkt hjälper vid blödning, och det verkar faktiskt stämma. Det är mitt tips vid blödning, drick 3 liter ljummet/varmt vatten :)