• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79
    Tyckommig, så fina barn Hjärta

Weeme, grattis igen Solig Jag kommer också föda på Näl, kanske ska packa ner en kudde i bb-väskan Låg inne i våras på en annan avdelning och där var det samma + att tvätten tog slut så jag fick snåla med att byta kläder tills mannen kom med lite egna till mig.

Pink Lily, har inget råd att ge ang dropp i jultider..Flera åker ju till Stockholm och träffar Marie för dropp..hon verkar kunna hjälpa till jämt..någon annan kan säkert tipsa mer om hennes verksamhet. Annars får du söka i bekantskapskretsen om någon kanske är kunnig.

Ego: Pyret mådde bra även på gårdagens undersökningar. Imorgon är det dags för nästa.. På onsdag görs ny viktskattning, om Pyret växt då kanske de glesar ut besöken något, får se.. Ska resa bort idag, till imorgon Fira min pappa som fyller år. Glad att jag fick lov att åka och de ordnade en sen tid för kontroll på sjukhuset imorgon så att vi hinner vakna i lugn och ro innan vi ska köra 30 mil hem till sjukhuset. Ha en fin helg!
  • maijo

weeme och tyckommig: Gläds med er!

Redan: hoppas det blir bättre med ryggen snart

PinkLIly: så jobbigt för dig med blödningar och immunattack, hoppas du får goda besked snart!

Jag har nu äntligen bokat in en tid på MVC. Kändes mycket bättre med den barnmorska som svarade i telefon den här gången. Har hunnit få en del besvär, hoppas den extra väntan inte inneburit negativ påverkan på fostret...

Till vilken vecka tog ni pregesteron? Och hur trappade ni ner?

• niki74

weeme GRATTIS till lilltösen! Vad härligt att hon är här nu! Glad

TyckOmMig - vilka underbara godingar du har! Hjärta

Sent igår kväll fick jag en rosabrun blödning. När jag var upp och kissade några gånger under natten så var det likadant och även på morgonen. 
    Jag fick för mig att jag dessutom har mindre ont i brösten (har haft megaont) och tänkte genast att ett MF är på gång.
    Under eftermiddagen har jag dock inte haft någon "blödning", har bara legat och vilat hela dagen.
    Jag mejlade Veronika och fick till svar att jag ska sluta med Trombylen och börja ta Progynon 2x2 ggr under dagen (morgon och kväll) istället för 1x3 som jag har haft innan.

Är det någon av er som fått liknande ändringar i eran medicinering? Förut verkade det så viktigt att ta medicinen med 8 timmars mellanrum, men nu med bara morgon och kväll blir det ju bra många fler timmar emellan.

På måndag ska jag på mitt vul för att se om det finns ett tickande hjärta. Är väl på sätt och vis rätt bra att det kommer just nu.

• maijo

Niki74: jag var hela tiden ordinerad att ta en östrogentablett på morgonen, en "in the evening" och en innan jag gick och la mig + 1-2 vaginalt på kvällen.. Eftersomjag lägger mig tidigt blev det ofta inte många timmar mellan dos två och tre och det sa de var ok

• pink lily

Niki74, ja blödningar är ett gissel. Jag fick inte minska något alls av de blodförtunnande heller. Kändes som var fast i sängen, kunde knappt gå i trappan till toan utan att blöda. Jag vvände mig till slut till min akup som jag gått till länge. Fick bl a ett par punkter att stimulera för att stärka mig, inte för att stoppa blödningarna eg, På andra dagen slutade det. Nu bara kommit lite beige spottings senaste dagarna. Underbart, känner mig mkt piggare o kan göra mer uppe. Annars kan jag bara tipsa om att dricka massor av ljummet el varmt vatten, då blir slemhinnorna mindre sköra. Och, dricka c-vitamin brustablett vilket stärker väggarna i små blodkärlen. Ät sådant som ger livskraft o energi också, t ex kok och drick buljong på märgben. Det gör susen för energin och ersätter järnet du förlorar i blödningarna. Ja, och så var det immunattacken också ... Blä! Lycka till på VUL! Jag ska också nästa vecka, så fruktansvärt nervös för det.

• Jag är bara jag

Vi får börja om i januari fick vi veta igår. Ska dock mer eller mindre kräva mer/annan medicinering. De 2 vi ska ta nu är från andra donatorer och jag blev inte gravid sist av dem, men har ju bytt progesteronsort och dos så jag tror det påverkade.

• pink lily

Maijo, jag har fått veta att ska ta prog till vecka 11, vilket jag tycker låter lite kort. Man brukar ju höra första 12 veckorna ... Har inte fått info om nedtrappning.

• weeme

JZ du har PM om det gått fram!

Tack alla för gratulationer. Önskar man kunde pausa tiden lite nu.. Ååå så mysigt! Men slitigt, det ska man inte sticka under stol med. Sover mer än på BB nu i alla fall, där med alla test och annat blev det väl några få timmars sömn per dygn. De ville ha hem mig tidigare från BB, men jag bröt ihop, hur tusan ska man orka komma hem med en, dessutom tidig, som inte ammar och mjölken inte är igång och... Ja, paniken över att hur tusan ska jag få henne att överleva hur får jag i henne mat?? Dessutom sköt gulheten i höjden den dagen och hon blev slöare och ännu mindre ammningssugen. Fick stanna ett dygn till och till slut låna pumpen, då kom mjölken igång rätt bra. Helt ok att åka hem, köpte en calmaflaska så nu flaskar jag och ammar när hon orkar. I dag inte en enda gång. Var på återbesök för vägning, då hade hon gått upp så det var ok. Nu har jag mer mjölk än hon orkar äta än så länge.

Nu måste jag pumpa en stund... Hur ofta pumparde ni som pumat/ pumpar i början? OM det går skulle jag så gärna vilja donera till NEO, så jag vill få upp produktionen.

• weeme

Till er som fortsatt kämpar er i mål, håller tummar för allas välgång. Från första tickande hjärtat till sista skälvande veckorna/ dagarna...

Redan, man orkar faktiskt inte hur mycket som helst. Skönt att få avlastning kan jag tro! Vi är hemma båda två än, men det blir ändå intensivt med vardagen och en smågalen treåring i huset. Hur yttrar sig en immunattack, flera av er har säkert beskrivit det innan, känns det som att bli sjuk? Min rygg tar också stryk av ammandet, ovant att sitta så, hur bekvämt jag än försöker få det så får hon inte igång det så då sitter jag och spänner mig helt säkert. (Ligger ibland för att variera).

Jag svullnade massor efter förlossningen (KS) det är visst inte ovanligt? Känns otäckt, nu har det börjat gå ner men kunde knappt böja mig för det tryckte upp i halsen / huvudet, bläh. Försöker sitta med benen högt, men hela kroppen svullnade ju.

Ha en trevlig lucia!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus