• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • pink lily

Tack för svar ang kontroll av hjärta. Förstår nu att ivfkliniken menar VUL.

De säger att jag som tidigast ska boka "ultrasound examination" 14 dgr efter positivt gravtest. Det är 14 dagar på månd. Ivfkliniken säger också att måndag motsvarar början på vecka 7 i en graviditet, ( nästa vecka är alltså v 6+x antal dagar, om jag fattat rätt hur man räknar. Är helt grön på detta området!)

Jag sitter i en knepig situation när det gäller det här VUL. Har dragits med UVI sedan ET. Varken Dr D el ivfkliniken vill att jag ska ta ytterligare antibiotika innan graviditeten har kommit in i en säkrare fas. Istället ska jag dricka 3 L om dagen, puh, gissa om jag springer på toa! Jag som blivit ordin. sängläge ... Har faktiskt fått skaffa potta till nätterna.

Hursomhelst, vill jag undvika VUL då jag är livrädd för att de elaka UVIbakterierna ska råka följa med upp vid ett VUL. Har gjort ett VUL redan på gynakuten efter en blödning med klumpar, o haft ångest över bakterierna redan då.

Hittat en privat ULklinik som säger de kan göra viabilitetsscanning från utsidan av magen i veckorna 8-11. Då jag är smal med mkt lite underhudsfett o inte har samlat på mig vätska trots 20mg kortison, så hoppas jag att en sådan undersökning ska fungera. Om jag fattat rätt så blir det i så fall inte nästa vecka, utan veckan därefter, som då är min vecka 8 (dvs v7+x antal dagar). Jag är nog beredd att vänta tills dess i så fall. Får gå efter blodproven tills dess.

• pink lily

Åh, jag har så många frågor ...

Två till kommer här.

1. Ivfkliniken säger att jag ska sluta med östrogen 3dagar efter konstaterad hjärtaktivitet hos embryot. De säger att jag ska göra VUL i vecka 7 för att konstatera hjärtaktivitet. Det betyder ju att jag ska sluta med östrogen redan v 6+x antal dagar ju. Det låter fruktansvärt tidigt tycker jag! Läste att redan47 blev ordin att sluta med östrogen v 8, och att andra tyckte det var väldigt tidigt. Slutade du i v 8? Och, när slutade ni andra med östrogen? Jag har ju haft röda blödningar vid flera tillfällen, och har konstant rosa-bruna spottings.

2. Någon som kan tipsa om en mvc i Lundaområdet som är vana vid högriskgrav och ställer upp på täta kontroller och remisser till specmvc på sjukhuset. Kan bara komma dit på undersökningar via remiss fr vanlig mvc.

Jag har rätt många faktorer att beakta, ED, hög ålder, Rh neg m 50%chans till Rh pos foster, på gränsen t underviktig, tål ej gluten el mejerivaror, UVI som verkar svårbotad, immunbehandling, risk f ärftl faktor för preeklampsi, ja det är en massa ... Känns som jag behöver hitta ett ställe som är mer än bara basic ... Otroligt tacksam för tips!

• Redan47

Pink: 1) ang din uvi: har du konstaterad uvi just nu ? Isåfall skulle Jah omg kontakta Mvc alt VC för provtagning odla o ev behandling. Uvi ska man inte gå med!

Som du fått svar; VUL v7+. Ivf kliniken vet säkert villen räkning du är på. Familjeliv o andra räknare finns googla, där du lägger im äggplock som ägglossnings datum. Vilket är dagen minus embryots antal dagar/ålder .

Om du kommer till Mvc först så skriva du in, diskuterar dina frågor och de skickar dig vidare om det behövs.

Spottings är mer ön vanligt och inget du kan höra så mkt åt annat än vila, minska trombyl möjligtvis. Men bara om färskt blod. Slemhinnan är skör. Behöver inte vara ett missfall. Även om det är lätt stt spinna igång på det.

Östrogen V8 min ordination. Trappade ner. Det går över till moderkaka - mindre bra. Det är progestoron som är den viktiga o som håller graviditet vid detta laget. Om fu är osäker på den, ta prover då får du ju svart på vitt .

Ang Mvc dkåne ingen aning!

• JZ79

Weeme, härligt med en uppdaterig!! Ser fram emot nästa ;)

...ego: Kom nyss hem efter 3 timmar på sjukhuset. Fick åka hem till slut 2 st CTG där jag fick ligga/sitta i olika ställningar. Sen ultraljud och flödeskontroll. Läkaren visade sig vara en gammal kollega till mig, lite kul Hon fick ett värde som låg på gränsen. Så bakjouren kallades in (jag fick macka och kaffe av barnmorskan eftersom allt drog ut på tiden, så gulligt av henne). Sen kom nästa läkare och då fick de ett bättre värde. Pyret busade lite så det var svårt för dom att få en bra mätning. Fick hålla andan flera ggr för då blev Pyret lite still och de kunde mäta flödet bättre. Resultatet blev godkänt och samma som i förrgår. Nästa tid på specen är om 2 dagar. Idag kändes det verkligen som att jag skulle bli kvar på förlossningen. Åkte själv idag då min man jobbade och har tagit ledigt så mycket nu för alla undersökningar. Kändes ok att vara där själv eftersom

Bm kikare in och var så omtänksam när läkarna gjorde ul. Får se vad som händer på tisdag! Ny viktskattning görs förresten inte förrän om 1,5 v ungefär. Det måste gå ca 2 veckor emellan för att det ska se en tydlig skillnad om Pyret ökar i vikt. Än så länge får bebis vara i magen eftersom h*n mår bra där inne.

• swede

Tack för alla fina ord kära kämparvänner! Er omtanke värmer! Speciellt skönt att höra om din son Tyckommig, det ger mig hopp :)

Jättestort grattis Weeme! Äntligen i mål :) Underbara nyheter!

Grattis Niki74 och PinkLily och välkomna i tråden!

Jag har läst "ikapp" de senaste dagarna och tycker det är härligt att få följa med på alla era resor! Önskar er alla lycka till, även om jag inte kommenterar allt. Lite mossig hjärna skyller jag på, men jag läser era inlägg och önskar alla lycka till :)

Är inne på 10:e dagen på Lunds sjukhus. Fick konstaterat UVI igår, så har fått antibiotika. Jag/vi tar det lite i taget. Varje dag, varje timme är en vinst känns det som. Imorgon är det 27+0 .

Önskar er alla en trevlig advent :)

• pink lily

Tack för svar redan47!

Gjorde 2 urinodlingar före ET som visade på bakterier, gick därför två antibiotikakurer före ET. Testade om ett par efter ET o bakterierna var fortfarande kvar. Det finns två sorters antibiotika som biter på bakterierna jag har enligt testlabbet. Den ena har jag testat två ggr före ET utan att den hjälpt. Den är inte så bra att ta när gravid. Nu även läst om dem som fått missfall av den. Den andra sortens antibiotika har jag tagit för något år sedan o jag fick då en allergisk reaktion. Ska man våga trigga en immunreaktion, kanske förgäves om den medicinen inte heller hjälper? Läkarna tror att det är kortisonet o progesteronet som gör att antibiotikan inte tar/att bakterierna kan bita sig kvar. Känns verkligen som jag sitter i en rävsax. Enl Dr D är detta ännu ett symptom på trilskande immunförsvar.... Men ska göra om odling nu i veckan tänker jag.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus