• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79
    Weeme, tack för tips om konservburkar! Tänker inte på sån mat för det äter vi aldrig annars   Får köpa det imorgon på vägen hem från specen, om vi får åka hem Ja mitt humör är säkert oro, började gråta tidigare när katten gick omkring och bara jamade och jag blev så less :/ inte riktigt så jag brukar reagera Ska försöka sova lite nu och hoppas på att känna mig bättre till mods imorgon när vi fått svar på några frågor som dykt upp sen igår. Nu är det snart dags för dig, så spännande!

MAijo, byt mvc eller barnmorska! Jag hade inte väntat så länge som v 18. Beroende på vart du bor så går du på spec mvc eller vanliga mvc (eller gör besök på båda) som då kommer ha extra kontroller på dig och bebis pga äd. Blodtryck och urin kollas ofta för att upptäcka havandeskapsförgiftning i tid. Hur upplägget är för just dig beror lite på vart du bor, alla landsting har egna "pm" för hur de ska ta hand om äd-patienter.

Pink Lily, välkommen hit
  • weeme

Tack tyckommig, ha en så bra dag det går i morgon du då...

JZ gulasch soppa på burk kan vara riktigt gott, annars äter inte vi burkmat heller ... Men Mannen tänkte till där.

Redan, hade för mig vi låg rätt nära varandra fast du (och jag nu då) tjyvstartar föräldratiden lite!

• Redan47

Jz säkert att du är ängslig inför framtiden och ststus. Jag var stingslig före varje UL kontroll...!humöret, du, du är stinn på hormoner nu. Gråta för allt o inget är mer än normalt. Ang föda, det ordnar sig. Min man tog proteiners o drycker mm som finns tom på apoteken nu att köpa. Det blir nog KS för dig snart nog, så någon längre fasta för honom blir det nog inte...,

Weeme ohhh vad jsh tänker på dig nu inför bebis entré! Äntligen! Kom ihåg att ta kort på magen nu innan!!! Alla ni andra ocå!

Majo, har missat npgot inlägg märker jsg. Klart du ska byta om "kemi" inte funkar! Stå på dig om kontroller. Vilket Lanfsting? Googla och leta efter deras Mvc kontroll program, dör hittar du riktlinjerna,

Tyckommig jo visst är det så födsel o dödsel ligger nära , ödmjukhet o tacksamhet gör sig påmint. Hur gamla har killarna hunnit bli?

Godnatt dags sova en timme hoppas jag!! Kram

• Jag är bara jag

Jaha,då går gamla tanten som inte kan få barn på p-piller för första gången. Känns knäppt, men det är ju för att få stopp på blödningen och få nån form av mens så jag kan börja om igen. Läkaren tror på slumpen,han har följt mig i snart 8 år och kan inte se nåt logiskt till varför jag skulle få MA. Men december blir ingen kul månad. Skulle fått nu om jag fått behålla tvillingarna. Skulle varit rätt långt gången om jag fått behålla detta senaste barn. Nu sitter jag här snart ett år äldre och inga barn. Livet saknar fullständigt och totalt mening...

• pink lily

Fortsätter läcka rosa-beige/ljusbrun vätska från underlivet. Glad så länge det inte är rött mer, men har haft det så snart 3 veckor, är det bara jag som har konstant rikliga spottings, går in i vecka 7 nästa vecka...

Ivfkliniken vill att jag ska göra UL nästa vecka - vecka 7 - för att lyssna efter hjärtljud. Svårt få till det så tidigt, men visst jag vill också ha hjärtljud efter mina blödningar. Sjukhuset säger vecka 11, VC vecka 18. Hittat privat klinik som kan göra sk viabilitetsscanning efter hjärta och embryostorlek vecka 8 som tidigast. Hur tidigt har ni fått konstaterat hjärtljud, och ffa var någonstans då många säger inte lönt göra UL vecka 7. Försöker läsa mig till info och argument på internet men är rätt mkt oenighet kring när man ska lyssna efter hjärta.

• Bengalen
    pink lily skrev 2015-12-04 17:09:28 följande:
    Fortsätter läcka rosa-beige/ljusbrun vätska från underlivet. Glad så länge det inte är rött mer, men har haft det så snart 3 veckor, är det bara jag som har konstant rikliga spottings, går in i vecka 7 nästa vecka...

Ivfkliniken vill att jag ska göra UL nästa vecka - vecka 7 - för att lyssna efter hjärtljud. Svårt få till det så tidigt, men visst jag vill också ha hjärtljud efter mina blödningar. Sjukhuset säger vecka 11, VC vecka 18. Hittat privat klinik som kan göra sk viabilitetsscanning efter hjärta och embryostorlek vecka 8 som tidigast. Hur tidigt har ni fått konstaterat hjärtljud, och ffa var någonstans då många säger inte lönt göra UL vecka 7. Försöker läsa mig till info och argument på internet men är rätt mkt oenighet kring när man ska lyssna efter hjärta.
    Vecka 7+ kan man med säkerhet se hjärtljud. Dessförinnan kan det vara för tidigt. Prova med någon av IVF-klinikerna. De gör ultraljud mot avgift förstås i vecka 7.  
  • zaq1234

Vecka 7+1 sa de till mig att det var tidigast att se hjärtljud vilket så klart gjorde att jag kollade ul då

• JZ79

Sen uppdatering efter dagens besök på specen. Vi är hemma Pyret mår för tillfället bra i magen, CTG och flödet i navelsträngen är bra. Jag är nu helt sjukskriven och besök för läkarundersökning (ctg-ul för koll av flöde) varannan dag, ny tillväxt mätning i veckan tror jag..För tidigt att göra det idag då det bara gått 2 dagar sen förra mätningen. Så nästa besök blir på söndag. Mådde inte bra igår eller idag på fm. Kändes lite bättre en stund efter vi kom hem och jag fick sovit lite. Nu vet vi lite hur de tänker på specen och de har koll på att bebis mår bra. När Pyret visar något annat sätter de igång mig alternativt kejsarsnitt. Beror lite på hur bebis mår och varför de beslutar att den ska ut. Känner mig ganska lugn nu.

Pink Lily, jag ringde runt till privata gyn och bokade sen ett VUL. Inga konstigheter., om du inte sa vanligt ul, för då ser man inget..det måste vara vaginalt så tidigt. Vart bort du? Kan tipsa om några ställen i Västra Götalandsregionen om du bor i dessa trakter.

• TyckOmMig

Jag har gjort VUL bägge mina två ED tvilling graviditeter tidigt pga blödningarna och sett hjärtaktivitet v 6+5 men jag är lätt att diagnostisera inget direkt i vägen dvs relativt nätt och ingen sjukdomshistoria bakom.

• TyckOmMig

Weemee-hoppas du nu fått nyfödd bebis i din/er famn tänkt på dig trots en väldigt sorglig men vacker begravning av min allra bäste vän i fm.

Redan-tvilling gossarna är nu lite mer än 5 1/2 månad gamla och är så mysiga precis som dina två storasystrar och blir bara mer och mer lika varandra!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus