• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Kristin2015

Swede, det låter riktigt tufft. Skönt att dom har koll på dig. Hoppas det bättrar sig - Hang in there! Kram

• niki74

I eftermiddags när jag kom hem från jobbet och gick på toaletten så var hela trosskyddet fyllt av klarrött blod. Har dock inte haft något ont (men det har jag förstått att man inte alltid har vid MF)

Jag pratade med en barnmorska på gynakuten som bekräftade att det är möjligt att ett missfall är på gång eller har skett. Enligt henne ska jag bara avvakta.

De senaste dagarna har jag mått jätteilla från och till under dagen, senast igår kväll låg jag och hulkade mig till sömns.

Imorse när jag vaknade fanns inget illamående längre och inte heller resten av dagen. Och nu detta...

Jag är övertygad om att det är kört, men jag känner ju att jag vill veta säkert innan jag avslutar medicinerna. Tyvärr så verkar de inte vilja ta emot för vul.

Har ni andra som fått MF fått göra vul?

• pink lily

Nkiki74, sluta inte med dina mediciner! Kräv att få göra vul, och att få en undersökning av läkare. En barnmorska kan inte avgöra på din beskrivning om du har eller kommer att få MF. Blödningar hos oss behöver inte alls ha med embryot att göra, snarare sköra slemhinnor. Så länge du inte har sammandragningar el kramp mellan navel och vagina, känner smärta i ländryggen etc så kan du nog utgå från att det är sköra slemhinnor som ger blodet. Vi är många som blöder då och då. Skrämmande, ja!

Åk till gynakuten igen och säg att du måste få vul för att veta hur läget är, du måste ju veta för att du ska kunna reglera din medicinering. Stå på dig och håller tummarna för att allt är ok, vilket jag tror :)

• pink lily

PS Ja, jag fick göra vul på gynakuten vid en blödning i v 5, behövde inte ens be om det. Läkaren sa efter känt på livmodern att " jaha, och så gör vi ett vul!" :)

• zaq1234

Niki74, självklart måste du kräva ett vul. Sluta absolut inte m några mediciner!!! Jätteviktigt. Håller tummarna för dig!!

• TyckOmMig

Niki74-skriver som övriga gynakuten ska inte få hindra dig att få göra ett VUL och sluta inte med dina mediciner.Blödningar är gör en jätteorolig men de flesta av oss har haft detta problem mer eller mindre.Tänker också extra på dig just nu.

• niki74

Tack för svar från flera av er. Jag har fått en tid på gynakuten nu i em. Just nu vill jag bara veta säkert så att jag kan samla ihop mig och ta nästa steg.

Eftersom mina graviditetssymptom så gott som har försvunnit så är inte hoppet stort.

• pink lily

Någon som kommer ihåg när - i vilken vecka - hCG började plana ut i sin ökningstakt vid graviditet? Griper efter halmstrån nu ... Vecka 7 till 8 hCG bara ökat 98.1 % på 9 dgr. Står på nätet att kulmen på hCG nås v 8-11, men olika uppg om när ökningstakten börjar plana ut ...

Kan en hög ökning i början av graviditeten innebära en tidig utplaning av hcgökningen senare i graviditeten? Mkt tankar nu ...

• niki74

"Liten" lever fortfarande!!! Jag är så tacksam och lättad! Inga tecken på blödning inne i livmodern.
    Tack för all pepp! Hjärta

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus