• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Jag är bara jag
    xxx4 skrev 2016-05-02 17:09:14 följande:
    Grattis till fin hcg stegring! Hur många sattes in o vilken v är du i? Jo järnet kan spöka o jag har också en mage jag ska vara försiktig men min doktor säger att är järnet under 110 kan jag gott ta Hemofer som är snällare mot magen. Än är mitt järn ok. Prednisilon har ju också sina klara biverkningar/ nackdelar så diskutera m gyn klinik mm hur länge.
     Tack! 2 insatta- en som tog och v.10 nu. Mitt problem är att hb kan ligga jättehögt, men järndepåerna ändå vara låga så hb säger ingenting vad gäller mig. Hade 146 sist och järnet låg på 8! Magen är helt paj tyvärr... Kliniken tycker jag skulle slutat med Prednisolon för 2 veckor sen, men det gjorde jag sist och fick missfall så näpp, jag fortsätter. Huvudvärken kom förra veckan så jag tror mer på järnet än dom som orsak.
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-05-02 18:54:24 följande:
    Åh så underbart att läsa denna nyhet! Jag hoppas verkligen att det håller i sig nu!!!!! Kram
    Tack! Mår annorlunda och värre så går det tolka nåt utifrån det är det positivt. Kram!
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-05-02 19:22:31 följande:

Tack! Mår annorlunda och värre så går det tolka nåt utifrån det är det positivt. Kram!

Det är absolut värt att må dåligt bara man får bebis. Ska jag säga som gnällde över att magsäck etc krånglade. Nu mår jag toppen förutom att tröttheten inte ger med sig. Men det kan vara allergin som gör sitt med.

Nu håller jag tummarna för att ditt lilla gryn håller i sig. Kram
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-05-02 20:22:08 följande:
    Det är absolut värt att må dåligt bara man får bebis. Ska jag säga som gnällde över att magsäck etc krånglade. Nu mår jag toppen förutom att tröttheten inte ger med sig. Men det kan vara allergin som gör sitt med.
    Nu håller jag tummarna för att ditt lilla gryn håller i sig. Kram
    Bevare mig om tröttheten sitter i! Jag som knappt vet vad jag heter efter 19... Men allt är värt om man får barn! Drömmer
  • TyckOmMig

Imorse kl 05 kom min tråkiga blödning som fick mig att rasa ihop-varit på Gynakuten idag bra kompetent inhyrd tillfällig fertilitetsläkare hade jag.Hinnsäck på embryo ett såg bra ut storleksmässigt andra var lite oklart och man såg var blödningen kom från.Ny tid och förhoppningsvis hjärtaktivitet om 14 dgr är ju bara i v 4+4.
    Hur har era tidiga blödningar sett ut?
    Jag kom inte ens mer än till testdag med förra FET.Nästan lika nu men denna läkare gillade inte att man blir rådd från kliniken att sluta med Fragmin Trombyl.
    Prednisolon skrev han ut mer till mig och det togs en massa prover nytt HCG CRP mitt TSH då jag känt mig varm av och till sen transfern Kliniken säger bara att det beror på progesteronet???Öka C-vitamin intaget magnesium så olika bud det är...
    Så nu vill önskar jag mig 14 dgr framflyttning gnutta tur och flyt.

• Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-05-02 22:32:53 följande:

Imorse kl 05 kom min tråkiga blödning som fick mig att rasa ihop-varit på Gynakuten idag bra kompetent inhyrd tillfällig fertilitetsläkare hade jag.Hinnsäck på embryo ett såg bra ut storleksmässigt andra var lite oklart och man såg var blödningen kom från.Ny tid och förhoppningsvis hjärtaktivitet om 14 dgr är ju bara i v 4+4.

Jag kom inte ens mer än till testdag med förra FET.Nästan lika nu men denna läkare gillade inte att man blir rådd från kliniken att sluta med Fragmin Trombyl.

Prednisolon skrev han ut mer till mig och det togs en massa prover nytt HCG CRP mitt TSH då jag känt mig varm av och till sen transfern Kliniken säger bara att det beror på progesteronet???Öka C-vitamin intaget magnesium så olika bud det är...

Åh jag håller tummarna för att allt ser bra ut om 14 dagar. Det ordnar sig nog ska du se, du verkar ju ha lätt för att bli och vara gravid ändå. Det går tydlugt inte att jämföra blödningar för en del störtblöder och har en fun levande bebis där ibne och en del får bara nåt litet och det finns inget kvar alls där i magen. Måtte dessa 2 veckor gå snabbt!

Själv har jag en sån natt där bebis förnodligen vänt sig så att den inte känns, vem kan sova när man inget känner? Inte jag! Busen brukar väcka mig på natten och busa runt där inne, så när den inte gör det så vaknar jag för det och är yber orolig

Kram
  • xxx4

Vi satte också in två o en satte sig. Förstår att du inte vill ta bort Pred om du fick missfall förra gången då du gjorde det. Många har ju som sagt Pred hela grav utan problem, det är ju så individuellt. Vad jobbigt att magen är paj man blir ju så trött av det också. Hoppas du kan få hjälp för detta o att du får bli lite piggare. Själv har jag varit väldigt trött i perioder o ur. Då har mitt blodtryck också varit lågt. Vet att detta också kan spela in. Ja härligt att vara gravid men som sagt både otroligt oroligt o en stor påfrestning på kroppen.

Jag är bara jag skrev 2016-05-02 19:21:32 följande:

Tack! 2 insatta- en som tog och v.10 nu. Mitt problem är att hb kan ligga jättehögt, men järndepåerna ändå vara låga så hb säger ingenting vad gäller mig. Hade 146 sist och järnet låg på 8! Magen är helt paj tyvärr... Kliniken tycker jag skulle slutat med Prednisolon för 2 veckor sen, men det gjorde jag sist och fick missfall så näpp, jag fortsätter. Huvudvärken kom förra veckan så jag tror mer på järnet än dom som orsak.

• Jag är bara jag
    xxx4 skrev 2016-05-03 16:50:39 följande:
    Vi satte också in två o en satte sig. Förstår att du inte vill ta bort Pred om du fick missfall förra gången då du gjorde det. Många har ju som sagt Pred hela grav utan problem, det är ju så individuellt. Vad jobbigt att magen är paj man blir ju så trött av det också. Hoppas du kan få hjälp för detta o att du får bli lite piggare. Själv har jag varit väldigt trött i perioder o ur. Då har mitt blodtryck också varit lågt. Vet att detta också kan spela in. Ja härligt att vara gravid men som sagt både otroligt oroligt o en stor påfrestning på kroppen.
    Inte bara förra gången-haft 2 missfall på raken med 3 barn förra året... Och 2 minst med egna ägg. Så nåt var tvunget ändras denna gång och det blev dubbel dos Prednisolon och längre tid och Trombyl.
    Magen funkar lite bättre med Movicol, men det är ingen långtidslösning eftersom det smakar BLÄ milt sagt! Blodtrycket är alltid lågt, men nu vet jag inte. Trött framåt aftonen och då kommer huvudvärken också. Men allt kvittar om jag får barn! Ser ju redan gravid ut så kommer väl gå upp 30 kg om det är fortsätter, men hellre det än inget barn! Drömmer
  • xxx4

Ledsen för blödning. Hoppas den är ofarlig som många blödningar faktiskt är. Håller tummar att ni får bra besked om 14 dagar. Jag hade också jobbiga blödningar i början. Så påfrestande!

Frazze känner så igen känslan av oro då man inte känner av babie. Vår babie är också den lugna sorten.

Jag är bara jag så jobbigt med så lång tid med flera missfall. Bra att ni nu ändrat medicinering. Vi gjorde också flera förändringar med bl.a. Medicinering nu då det äntligen fäste.

TyckOmMig skrev 2016-05-02 22:32:53 följande:

• TyckOmMig

xxx4 & Frazze-tack för er omtanke just nu har jag bara att vänta in provsvaren imorgon då nytt HCG ska tas tidigt på morgonen blöder inte jättemkt men tillräckligt för att inte kunna slappna av mest konstigt är också hur olika fertilitets läkare rekommenderar och tycker om kring stödmedicinerna Fragmin var väldigt diskuterande kring igår av den inhyrda läkaren jag träffade igår han var helt chockad över att jag klarat av de två andra tvilling graviditeterna utan Fragmin han menade på att vara så pass "gammal" och propprisken var enorm he-he det anser inte Riga i mitt fall vem ska man lita på???Sen brukar inte läkare inom landstinget vara speciellt villiga att skriva ut recept när man går utomlands men hade nog lite tur och stod på mig han förespråkade ju Prednisolon även han vilket inte direkt Riga gör i första hand.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus